Inga Accor Le Club benefits vid bokning via tredjepart?

test

New member
Checkade precis in på Novotel i London. Efter min bokning hittats i datorn lämnade jag fram mitt Accor Le Club Gold då jag visste att kortet inte var inlagt (inte jag som gjort hotellbokningen) vilket hon kunde se var fallet. Tjejen vid receptionen frågade sedan om jag var intresserad att betala för en uppgradering till ett bättre rum och jag pekade ännu en gång på kortet hon hade framför sig och frågade om det inte borde ingå.

I vilket fall slutade det med att sedan rummet bokats via en tredjepart kunde ingen uppgradering ges (de kunde dock ge mig "a special deal", 10 pund rabatt på en uppgradering, nej tack!). Inte heller kunde jag få poäng för bokningen och inte heller en voucher för en välkomstdrink. Kortet var alltså totalt värdelöst.

Förra veckan bodde jag på tre olika Accorhotell, suverän recognition på alla tre med drink voucher, uppgradering, till och med en rätt trevlig välkomstgåva på ett hotell, här kändes det som jag var en total alien, jag fick nästan vara glad att de ville checka in mig. Ska det verkligen behöva vara så här?

Visst kan jag ha någon förståelse för att man inte tjänar poäng när en bokning gjorts på annat sätt, men så abrupt? Bara för att bokningen gjorts via "fel kanal". Uselt!

Man brukar få statusförmånerna, men inga poäng när man bokar Accor-hotell via andra kanaler typ hotels.com så det här var en ny variant...

Jag var med om precis samma sak på Novotel vid flygplatsen i BKK. Hade bokat via booking.com (för sista gången) och även fått dem att lägga in mitt Platinum-nummer i bokningen. Detta var dock inget värt alls vid incheckningen utan de refererade bara till reglerna (som också säger att man ska boka hos Accor). Efter det har jag aldrig använt mig av tredje part för att boka, vare sig flyg eller hotell.

Jag har aldrig fått något extra när jag bokat Accor-hotell via tredje part - men när jag bokat via Accors hemsida så har det varit allt man kan önska sig!

Det finns mycket man kan diskutera och ha åsikter om när det gäller status och lojalitet - kvalificeringsnivåer, statusmatchningar, huruvida det är rätt eller fel att kunna ge bort guldkort osv. Men sånt här gör mig verkligen allergisk, har jag guldkort så har jag guldkort, det kan inte vara så att jag har guldkort ibland och ibland inte.

Jag bor ganska mycket på Accor och att komma in på ett hotell och få höra att "denna gång har du bokat på fel sätt" (dvs vi tjänar för lite på dig, för det är vad det handlar om) så därför struntar vi i allt av förmåner och omhändertagande, är inte roligt. Vad är det för sätt att se på lojalitet? Eftersom man tydligen inte tjänar poäng på tredjepartsbokningar så behöver man i alla fall bo åtskilliga nätter per år på normalt sätt för att få ihop guldet, så vad spelar då denna natt för roll i sammanhanget?

Det är kanske inte ok att jämföra hotell-kedjor, men på Scandic är det tydligt vad som gäller om man bokat via tredjepart. Tillämpningen kan dock se ut hursomhelst och i t ex Bryssel är allt som vanligt om Du använt en tredje part!

OT det hände mig på Radisson i Berlin då jag hade CCG hade bokat via hotels.com fick inga förmåner trots att jag mejlat intellekt innan och gett mitt nummer. På samma sätt som du ville jag ha upgrade och pekade på medhavt kort. Fick INGET. Då jag kom hem så mejlade jag clubcarlson men fick inga bra svar. Sen dess bokar jag bara på hotellens hemsida. Men det gör mig så ****** arg att man inte kan få ngt för sitt guldkort som man bott ihop.

Att man inte tjänar poäng på tredjepartsbokningar tycker jag känns ganska rimligt. För varje hotellrum finns X kronor (eller vad det nu är för valuta) i marginal som väl kan klassas som "marketing-marginal" eller så. Om du bokar direkt på hotellets hemsida så får du som gäst den marginalen, eller åtminstone en del av den, i form av poäng, uppgradering osv. Om du bokar via hotels.com så får de den marginalen (och ger sedan dig en del av den - men inte hela - genom att ge dig Welcome Rewards). Bokar du genom annan resebyrå, så får de den marginalen och kan göra något med den. Ett hotell tjänar ju ofta rätt rejält mycket mindre på en hotels.com bokning än en direktbokning, så man kan ju förstå att de inte har lust att betala ännu mer ut på det.

Däremot tycker man nog de kunde leverera lite loyalty-recognition ändå. Och det vore rimligt att en sådan stay räknas som nätter i vägen mot guld/platinum/whatever. En uppgradering kanske ibland är "för dyrt" för dem, men många andra statusförmåner typ en enkel drinkvoucher eller så kostar ju hotellet väldigt lite.

Och det borde ju fortfarande vara bättre för dem att du bor där på en tredjepartsreservation än att du istället bor på ett Hilton runt hörnet..

Tänk om det fungerat likadant hos flygbolag.

Nej tyvärr, du har bokat genom en resebyrå så det blir ingen lounge, fasttrack eller andra förmåner kopplat till kortet.

Märkligt!

Bryant skrev:Tänk om det fungerat likadant hos flygbolag.Nej tyvärr, du har bokat genom en resebyrå så det blir ingen lounge, fasttrack eller andra förmåner kopplat till kortet.Märkligt!Klicka för att utvidga...

Man får väl se det som att boka codeshare med flygbolag - man har ingen aning om man faktiskt hamnar i en bokningsklass som ger några poäng...

Jag har inte tillräckligt statistiskt underlag för att kunna säga det säkert, men mitt intryck av Novotel i Europa är att bemötandet kan variera väldigt mycket mellan hotellen. Vet du att man brukar uppgradera statuskortsinnehavare på just det hotellet?

Jag håller med om att det inte borde spela någon roll när det gäller förmåner osv men poängen kan jag däremot förstå.

Men jag har råkat ut för detta på Hilton, Scandic, Elite och First så det är inte bara Accor som har dessa regler.

Jag har därför accepterat detta som ett faktum att det är så på alla kedjor, men jag kanske har fel? Vilka kedjor ger förmåner även om man bokar via tredjepart?

Att det inte är poäng vid bokningar som sker via tredje part är ju helt normalt. Jag var dock under det intryck att status normalt ändå brukar räknas, men tydligen har det ändrats (eller så brukar de göra fel ibland?!).

Jag bokar normalt via hotellen, men ibland är prisskillnaden stor, eller någon annan har bokat åt mig via tredje part. De senaste gångerna har det varit Ibis (där uppgraderingar i princip inte finns möjlighet till), så jag vet inte om det har tagit mitt platinum i aktning eller inte.

Ganske overraskende for mig at der slet ikke var noget! Det må alligevel være en stor %-del af alle hotelværelser der bookes via rejsebureauer, så du kan næppe være den første..

Christian R skrev:Ganske overraskende for mig at der slet ikke var noget! Det må alligevel være en stor %-del af alle hotelværelser der bookes via rejsebureauer, så du kan næppe være den første..Klicka för att utvidga...

Bokning via normal resebyrå i GDS med direktkoppling till Accors system ger poäng på Accor i alla fall....

Man får väl säga som jag brukar - boka alltid direkt hos flygbolaget (hotellkedjan i detta fall då)...

Hotell är riktigt kinkiga på den här punkten. Själv är det bara i undantagsfall som jag inte bokar via hotellets hemsida. Sist det skedde var nog när jag skulle bo en vecka på Radisson i Sandton. Radisson skulle ha dubbla priset jmf med hotels.com och man vägrade ge BRG, så då tyckte jag valet var enkelt..

Rent logiskt tycker jag det är rimligt att det varken tillfaller poäng eller förmåner i detta fall. Dock har man ju vant sig vid den generösa inställning som flygbolagens bonusprogram erbjuder (och även vissa hotellkedjor).

Högsta status hos Accor innebär ju både rumsgaranti o prismatchning. Affärsresebyrå med GDS-koppling räknas som "normal" bokning.

Det innebär att enda anledningen att boka hos tredjepart är om det finns ett kraftigt rabatterat rum som inte erbjuds av Accor själv - tycker det är fullt rimligt att inte erbjuda statusförmåner då (man har ju inte varit särskilt lojal i det valet iaf....).

Finns ju också en affärslogik i detta. Finns det ingen vinstmarginal från början, ska man då ge bort än mer av goodwill (?) Lojalitet i all ära, men någonstans ska man ju sätta gränsen. Generösa flygbolag har ju inte alltid uppvisat bra siffror i bokföring.

Har man koll på vilka regler som gäller (i Accors villkor) får man ju själv värdesätta hur många kronor statusförmånerna är värda.

Det är som sagt inte jag som bokat och som därmed bestämde vilken säljkanal bokningen skulle gå genom.

Jag brukar för det mesta vara ganska tolerant med olika saker, särskilt när man har mycket kontakt med industrin får man ofta en annan förståelse när man hör hur det fungerar "på andra sidan". Jag vet också väl hur upplägget ser ut med Expedia/Hotels.com etc.

Men poäng tjänar man som sagt inte på dessa bokningar, så det skulle i alla fall vara omöjligt att bli guld/platinum genom att enbart boka via tredjepart. Det var situationen/bemötandet som kändes så bedrövligt.

Det har blivit en väldigt massa resande på sistone vilket inte alltid är så spännande, men det är just det lilla extra som ett leende, ett välkommen tillbaka, och något extra som ändå gör det lite trevligt och hanterbart. Jag förväntade mig ingen svit eller så men någonting kunde de ändå gjort, hur mycket kostar ett glas apelsinjuice att bjuda på? Att bara se blint ekonomiskt på varje enskild situation blir i slutändan också ganska naivt.

En positiv upplevelse från Novotel Greenwich, av misstag bokat via hotels.com, där jag både fick drink-vouchers, premium wifi och late checkout och trevligt bemötande som Platinum medlem. Däremot inga poäng, iallafall inte än så länge...

Back