Inga Eurobonuspoäng om man betalar fakturan sent

• Thread starter Thread starter Lokföraren
  • Start date Start date
L

Lokföraren

Guest
Fick detta på Mail idag från Amex.

”Håll koll på dina betalningar

Från och med 1/7 2021 gäller nya villkor för fakturabetalningar som vi vill uppmärksamma dig om. Om du som kortmedlem betalar din faktura efter förfallodatum så kommer de EuroBonus-poäng som tjänats in på den fakturan att dras tillbaka. Därför vill vi påminna om vikten av att betala dina fakturor i tid – och vilka förmåner det ger dig.”

2efa97a4-adc0-4852-ba87-62bb8d85db74-png.117936

Hum, vilken typ av kort? Vi som har kredit borde ju få poängen. Betalar vi inte blir det ränta ju.

Det måste nog förtydligas. Jag fick samma och undrar samma sak.

Ingen av oss betalar förstås försent eller detbetalar men skulle det stoppa intjäningen? Intressant...

ericwg skrev:Fast man får dem sen när man faktiskt betalar, antar jag?Klicka för att utvidga...

Som jag tolkar det, nej.

Cristoffer Cedergren skrev:Hum, vilken typ av kort? Vi som har kredit borde ju få poängen. Betalar vi inte blir det ränta ju.Klicka för att utvidga...

Fredrik skrev:Ingen av oss betalar förstås försent ellerdelbetalarmen skulle det stoppa intjäningen? Intressant...Klicka för att utvidga...

Även om man har kreditkort så får man ju en faktura med ett "betala minst detta"-belopp och jag antar att det är detta man måste betala i tid för att det ska räknas som att man har betalat sin faktura, inte att man måste betala av hela sin skuld. Så delbetalning går fortfarande bra (men är såklart fortfarande en dålig idé).

Dessa är dock mina tolkningar - följde länken i mailet till villkoren, men den verkar peka till nuvarande villkor då inget stod om detta där.

Thornado skrev:Som jag tolkar det, nej.Även om man har kreditkort så får man ju en faktura med ett "betala minst detta"-belopp och jag antar att det är detta man måste betala i tid för att det ska räknas som att man har betalat sin faktura, inte att man måste betala av hela sin skuld. Så delbetalning går fortfarande bra (men är såklart fortfarande en dålig idé).Dessa är dock mina tolkningar - följde länken i mailet till villkoren, men den verkar peka till nuvarande villkor då inget stod om detta där.Klicka för att utvidga...

Det du skriver är den enda rimliga tolkningen.

Kan någon förklara den ekonomiska rationalen för detta? Inte för att låta cynisk, men är det inte i företagets intresse att de kan fakturera förseningsavgifter + ränta osv?

jacoph skrev:Kan någon förklara den ekonomiska rationalen för detta? Inte för att låta cynisk, men är det inte i företagets intresse att de kan fakturera förseningsavgifter + ränta osv?Klicka för att utvidga...

Det är en relativt liten intäktsström (baserat på gamla rapporter från Amex där de visar sina intäktsströmmar). Utöver det så tjänar man säkerligen mer på "bra" kunder, som har ordning på ekonomin, betalar i tid, och har högre transaktionsvolym.

Lasse Kongo skrev:Förstår inte detta alls. På vilket sätt är detta bra för Amex eller mig som kund hos Amex?Klicka för att utvidga...
Ska jag spekulera så kan jag tänka mig två saker

1. Amex upplever att systemet missbrukas på något sätt idag. Antingen specifikt med Eurobonuspoäng eller med andra typer av Amexprodukter globalt (och detta är en del av en global åtstramning).

2. Myndighetskrav.

Det är väl rimligt, du kan ha utgifter på 100.000 - får poäng, omsätter dessa och låter fakturan gå till kronofogden

om du betalar, och har betalkort då betalar du hela beloppet. Har du kreditkort betalar du det du minst behöver betala (och accepterar ränta) - eller hela beloppet om du vill

Rimligt och att detta kommer nu betyder nog att det förekommer tillräckligt stora bedrägerier, Amex och SAS har ju avtal sig emellan

direktörnSE skrev:Det är väl rimligt, du kan ha utgifter på 100.000 - får poäng, omsätter dessa och låter fakturan gå till kronofogdenom du betalar, och har betalkort då betalar du hela beloppet. Har du kreditkort betalar du det du minst behöver betala (och accepterar ränta) - eller hela beloppet om du villRimligt och att detta kommer nu betyder nog att det förekommer tillräckligt stora bedrägerier, Amex och SAS har ju avtal sig emellanKlicka för att utvidga...

Enkla lösningen på det hade annars varit att poängen ges vid betalning, inte köp. Då hade de till och med kunnat ge poäng på krediträntan om de velat...

Huh! Tror inte våra lagstiftningar tillåter sådan manöver som tur är

Morgan skrev:Enkla lösningen på det hade annars varit att poängen ges vid betalning, inte köp. Då hade de till och med kunnat ge poäng på krediträntan om de velat...Klicka för att utvidga...
Håller med.

Är mänskligt att fela. Ibland glömmer man. Att man då direkt ska bestraffas är fel. Gillar inte detta alls och känns som nåt dåligt ica basic kort.

Lasse Kongo skrev:Håller med.Är mänskligt att fela. Ibland glömmer man. Att man då direkt ska bestraffas är fel. Gillar inte detta alls och känns som nåt dåligt ica basic kort.Klicka för att utvidga...
Har inget ICA basic kort men du menar man får ICA poäng om man struntar i att betala fakturan?

direktörnSE skrev:Det är väl rimligt, du kan ha utgifter på 100.000 - får poäng, omsätter dessa och låter fakturan gå till kronofogdenom du betalar, och har betalkort då betalar du hela beloppet. Har du kreditkort betalar du det du minst behöver betala (och accepterar ränta) - eller hela beloppet om du villRimligt och att detta kommer nu betyder nog att det förekommer tillräckligt stora bedrägerier, Amex och SAS har ju avtal sig emellanKlicka för att utvidga...

Är inte poängen i stort sett oväsentliga jämfört med de 100 000 kronor som de inte får in i ditt exempel? Både för Amex och den som inte betalar.

TP12 skrev:Är inte poängen i stort sett oväsentliga jämfört med de 100 000 kronor som de inte får in i ditt exempel? Både för Amex och den som inte betalar.Klicka för att utvidga...

Håller med, men det måste finnas en anledning till att AMEX ändrar.

Det som gör det hela lite märkligt är det du påpekar(vilket gör att kostnaden för poängen är rätt liten i sammanhanget) och att AMEX är frikostiga med att ge ut poäng för värvning och liknande.

Jag blir nyfiken på vad som ligger bakom.

Fredrik skrev:Håller med, men det måste finnas en anledning till att AMEX ändrar.Det som gör det hela lite märkligt är det du påpekar(vilket gör att kostnaden för poängen är rätt liten i sammanhanget) och att AMEX är frikostiga med att ge ut poäng för värvning och liknande.Jag blir nyfiken på vad som ligger bakom.Klicka för att utvidga...

Jag kan nästan lova att det är något som Amex globalt har gått ut med anledning av någon form av bedrägeri i annat land.

Back