När det kommer till Finnair tycker jag ITA Matrix stämmer ganska väl med vad som sedan går att boka på hos dem. För SAS och British Airways ganska dåligt. American har inte varit aktuellt i den omfattningen efter pandemin så jag vet inte status där.
Jag TROR att utmaningen är att fler och fler av flygbolagens EGNA sidor begränsar utbudet till vad de själva vill sälja. Exempelvis när det gäller SAS till USA-destinationer utanför deras egna flygplatser så visar Matrix vad som faktiskt går att boka enligt regelverket i GDS:erna men sas.se visar helt andra förslag och då också helt andra priser.
Vad jag har förstått tar dock flygbolagen betalt enligt ett helt annan prismodell om exempelvis Expedia väljer att boka enligt "klassiska" metoder med data från GDS:erna medan priserna går ner om man väljer flygbolagens egna distributionskanaler (tror det kallas NDC hos British Airways). Tror Lufthansa har något liknande.
Min känsla är att prisjakten och konkurrensen har förstört något som fungerade väldigt bra hos flygbolagen förr men nu liknar det avreglerade järnvägssystemet.