Senaste nytt

Köpa poäng för hotellvistelser? Vad har ni för erfarenheter? Dela med er!

Tonton

Medlem
Gott nytt år BC, FC, eller vad vi fördrar att kalla det 2026 :)

Hela poängen med poäng är ju arbitrage. När det kommer till hotell - Att få till billigare vistelser än vad det hade kostat att köpa vistelsen i fiatvaluta. I USA finns det kreditkort där man kan dra in mängder med poäng. I Norden och vår närmsta gemenskap är det inte alls lika lätt.

Utmaningen att dra in hotellpoäng i den takt jag önskar har gjort att jag har blivit mycket mer aktiv på att köpa poäng för mina hotellvistelser. Själv har jag mest koll på Hilton-sfären, men tänker mig att Marriott, Hyatt, IHG etc alla har sina sweet spots. Låt oss dela med oss av våra erfarenheter!

När man räknar på värdet så är det viktigt att inte glömma att räkna in den potentiella poängintjäningen som en vistelse för pengar inbringar. På finare hotell kan man också genom travel advisors ofta få 2x poäng + typ 100 USD credit på hotellet. Men trots det så tycker jag att man kan få till en ganska ordentlig rabatt genom att köpa poäng och bo för poäng, som överstiger att att bo får pengar och tjäna mer poäng.

Här är några relativt nyliga exempel där jag har köpt poäng och det har blivit betydligt billigare än att betala vistelsen for pengar.

•⁠ 5 nätter. 160k Hiltonpoäng på Palazzo Rainis SLH, Kroatien. Billigast cash rate var 22 700 SEK. Vi köpte poängen för 7 400 SEK. (67% billigare)

•⁠ 5 nätter. ⁠280k Hiltonpoäng på D-Resort SLH, Kroatien. Billigast cash rate var 23 900 SEK. Vi köpte poängen för 12 900 SEK. (46% billigare)

•⁠ ⁠5 nätter. 800k Hiltonpoäng på Conrad Bora Bora Nui, Franska Polynesien. Billigast cash rate 77 000 SEK. Vi köpte poängen för 35 000 SEK. (55% billigare)

•⁠ 5 nätter. ⁠380k Hiltonpoäng på Hilton Moorea Lagoon Resort & Spa, Franska Polynesien. Billigast cash rate 40 100 SEK. Vi köpte poängen för 17 500 SEK. (56% billigare)

Vad har ni för erfarenhet kring att köpa poäng för vistelser och har ni några exempel/tips på på detta? Dela med er!

Last edited:
Jag har också främst erfarenhet av Hilton. Systemet skiljer sig från flyg-bonusresor såtillvida att det nästan alltid finns rum att köpa med poäng, men däremot är det inte alltid VÄRT att köpa dem med poäng. Man måste räkna vid varje tillfälle.

Nästan alla mina poäng kommer från att jag köper in maxantalet varje år när det är 2X-kampanj, så de är extremt enkla att värdera. Varje gång jag bor någonstans jämför jag kostnaden i pengar med kostnaden i poäng, och det är lite 50/50 vad som är bäst, men med hjälp av 5:e natten-gratis-förmånen som Hilton Gold (vilket ingår i Amex Platinum) kan man påfallande ofta spara 25-50% även när man vägt in alla alternativkostnader.

Så det har blivit ett standardsätt att hålla priserna nere en aning på semestern, även om det aldrig blir "nästan gratis" som med flygbonusresor så är det väl dumt att säga nej till att spara kanske 30% i snitt på en av de största kostnaderna?

IHG har kampanjer där de dubblar poängen man köper (upp till en viss gräns) och det använde jag mig av när jag var i Washington DC senast. Jag ville bo på ett specifikt hotell och det var ganska dyra rum den helgen. Jag köpte poäng och lade cirka 3000kr/natt jämfört med cirka 5000kr/natt som var going rate.

En annan sak som kan vara värt att hålla koll på är att IHG ofta kör riktade kampanjer i slutet av året där du kan köpa Elite Qualifying points i stället för bara Elite Reward Points (qualifying ger även reward).

Inte något man kanske ska lägga allt för stor vikt på men om man ändå ska köpa och är nära tex Diamond så kanske det kan vara intressant. Inga 2x dock vad jag sett

Jag nyttjade under 2025 Melia rewards poäng köpta för 3 rum 3 dagar i Thailand. Ungefär 40% billigare blev det då. En stor downside för mig dock med just Melia är att Amex Platinum benefit om guldnivå inte ger någon möjlighet till rumsuppgraderingar. Vår värt på platser där Melia är ett bra alternativ dock.

Jag köper varje år (black friday/week/year…) Accor Signature, kostar ca 12000kr och ger 75000p. 2k motsvarar 40€ hos Accor. Detta ger en liten rabatt på poängbokningar, den stora fördelen är att jag får 1k Statuspoäng varje månad så jag behöver bara dra in 2k för Platinum. Platinum ger bland annat lounge i Asien.

Rewards betalas ut 5k / månad + extra 5k var 4:e månad.

Hyatt har ibland kampanjer med 20–30% extra poäng vid köp, men oftast är det bara värt att köpa poäng för att fylla på de sista som saknas inför en vistelse.

Last edited:
Hyatt har ibland kampanjer med 20–30% extra poäng vid köp, men oftast är det bara värt att köpa poäng för att fylla på de sista som saknas inför en vistelse.
På dyrare hotell kan det finnas värde (och även de i lägre kategorier antar jag). Ca 2 cent per poäng ger 600/800 USD/natt för kategori 7/8 i normal säsong. Kollar tex på PH Paris nu och priset är 1 400 USD/natt, så besparing på ca 43 procent.

Toppen