Senaste nytt

Kan man flörst köpa nivåpoänt för att nå EBG, sedan köpa för att nå EBD?

jsn

Medlem
Corner Case så det visslar om det, men...
Scenario:
a) flyga ihop 30k nivåpoäng, sedan
b) köpa 15k nivåpoäng för att nå EBG
c) flyga ihop ytterligare 15k nivåpoäng (totalt 60k nivåpoäng).
d) kan man då köpa ytterligare 30k baspoäng för att nå EBD?
Är detta möjligt?
Diskussioner huruvida detta är ekonomiskt försvarbart kan vi lämna därhän, är bara nyfiken på huruvida detta går.

Jag är rätt övertygad om att svaret är JA, för jag kan inte tänka mig att systemet håller koll på var dina tidigare nivåpoäng kommer från, och det är inte så som FAQen är uttryckt. Så länge ditt saldo är över gränsen för att köpa poäng till nästa nivån (och du är minst 6 mån inne i din kvalificeringsperiod) lär du kunna köpa. Det borde t.o.m. gå att köpa 5' + 15' + 30' under samma halvår om man startar statuslös och har rätt "tajming" för övrig intjäning. Det måste dock finnas betydligt bättre saker för en frequent flyer att lägga 50 000 kr på! o_O

Last edited:
Diskussioner huruvida detta är ekonomiskt försvarbart kan vi lämna därhän, är bara nyfiken på huruvida detta går.
Jag kan ändå inte låta bli. Skulle hellre satsa på att flyga in poängen till en lägre kostnad med long haul business och kan du inte göra det så blir det nog billigare med Amex och betala fakturor. Det finns ju ingen gräns hur mycket level points man kan tjäna via kreditkort.

Jag är rätt övertygad om att svaret är JA, för jag kan inte tänka mig att systemet håller koll på var dina tidigare nivåpoäng kommer från, och det är inte så som FAQen är uttryckt. Så länge ditt saldo är över gränsen för att köpa poäng till nästa nivån (och du är minst 6 mån inne i din kvalificeringsperiod) lär du kunna köpa. Det borde t.o.m. gå att köpa 5' + 15' + 30' under samma halvår om man startar statuslös och har rätt "tajming" för övrig intjäning. Det måste dock finnas betydligt bättre saker för en frequent flyer att lägga 50 000 kr på! o_O
Vilken del av FAQ:n tittar du? Det jag hittade är från ett "T's & C's" perspektiv ganska klart:

För att nå Silvernivå kan du köpa max 5 000 poäng, för att nå Guldnivå max 15 000 poäng och för att nå Diamantnivå är max antal poäng 30 000 poäng.
Du måste själv under din kvalificeringsperiod tjänat in:
15 000 Nivåpoäng för att kunna köpa Nivåpoäng för nå Silvernivå
30 000 Nivåpoäng för att kunna köpa Nivåpoäng för att nå Guldnivå
60 000 Nivåpoäng för att kunna köpa Nivåpoäng för att nå Diamantnivå
Fet stil min markering av ordvalet "du måste själv" och "tjänat in".

MEN, jag instämmer också med att man knappast håller reda på hur många av nivåpoängen är köpta/intjänade. Så det kan med hög sannolikhet gå, men är det så det är menat?

Vis-a-vis diskussionen om lönsamhet, för samma summa får man (speciellt med julkalendern) en bra resa + många fina poäng. Men ifall det är kris och man måste hålla igång en pågående LTD-streak?

Toppen