Senaste nytt

KLM - Det här gjorde Ni inte så bra!

Nu vet vi ju alla hur kundtjänst är, men alvarligt e ju sas nivå på detta...

Först har jag kontaktat dom flera gånger ang att jag får betala för platsreservation på BKK-AMS på en av flera flygninga på samma sträcka.
Jag undrar just varför jag måste betala ca 1700:- på en av bokningarnas leg, men inte på dom andra...
Får bara flum flum svar varje gång, kan fatta om det är för att det är den långa sträckan, men bara 1 av mina 4 bokade måste jag betala för att välja.
Kan köpa att det är för att det är "över natten" eller "på väg tillbaka" men det stämmer inte heller då dom andra bokningarna kan jag välja gratis.

Fick även ett error när jag skulle kolla på en bokning på KLMs sida.
Fick svar att det är för att det är sas som har bokat resan, jag kan bara se den på sas sida, en bonusresa med enbart KLM
Dock har jag ju en till resa som är likt denna och den kan jag komma åt och se på KLMs sida...
Sen tyckte hen att jag skulle prova KLM appen...
Fick detta svar:
"You can try to open this using KLM website or KLM App."

Men vänta lite nu, de va ju just det som inte gick och det var ju för sas bokat resan hävdade ju agenten, men ändå ska jag prova det som inte ska fungera enligt agenten...

Nä det är ingen AI eller bott, det är en agent...

Nu är det ingen ko på isen då jag har den koll jag vill, men liksom halåååå...
MUPPAR!!!

Att flyga med KLM är som att resa med en butler. Någon annan tar hand om ditt bagage, för KLM gör det uppenbarligen inte.
Julturen till Curacao med en spexig routing Köpenhamn-Billund-Amsterdam-Curacao borde ju fått varningsklockorna att ringa.
Väl på Kastrup gick det inte checka in och skriva ut boardingkort för hela resan men väl checka in bagaget. Herr och fru coclol gick genom Billunds flygplats och skojade om vi skulle kolla efter bagaget. Varför då? Det är ju incheckat till Curacao. Låt oss checka in på det luxuösa Billund Terminal Hotel och förbereda för en tidig start.

Såklart, bagagehanteringen i Curacao är karibiskt kaotisk och oorganiserad. Men efter en dryg timme var det bara att konstatera att allt bagage var borta. Göra en PIR gick inte för "systemet fungerar inte för mig" sa handling agenten. Själv kunde jag göra det på mobilen på 5 minuter....

Under natten kom ett sms, ett bagage hittat och påväg.

Några små detaljer jag stör mig enormt på.
* Jag får aldrig mail på uppdateringar av PIR, inte ens en PIR att använda till försäkringsbolaget
* Varje gång jag loggar in så syns bara den senaste aktiviteten som dateras till "nu" och innehåller texten "vi letar".
* Via något annat mail kommer man in på en SITA weblösning från 70-talet. Där står det mycket riktigt 1 bagage lokaliserat och på väg. (När väl allt bagage anlänt så står det fortfarande att två väskor eftersöks)

På taggarna kan jag se att personalen i Billund hanterat dessa väskor ungefär samtidigt som vi landade i Amsterdam, man hade faktiskt kunna skicka ett meddelande.

På hemresan ungefär samma historia, men då kom åtminstone 1 av 3 väskor. Tyvärr "fel" väska (hade gärna sett den med fuktiga badkläder och sånt som skulle tvättas men men).

* Det tar alltså två dygn att få iväg en väska från Amsterdam till Malmö (med 5 flighter om dagen och vårt baggage missade den andra
* Göra ett claim var enkelt, det gjorde jag redan den 19/12, nu 14 dagar senare har jag svarat på 11 mail med kompletterande information varav 99% av informationen redan var inmatad eller lätt kan identifieras av dem själva (har man bokningsnummer borde man kunna se såväl flighter som biljettnummer) kan jag tycka.

Nu kan ju detta ha varit maximal otur men om detta är en fingervisning över Fransk/Holländsk attention till service så kommer framtiden bli påfrestande.

Toppen