Korean inför no show-avgift

No show avgift är väl bara om du vill sen omboka biljetten till en ny, då dras av den summan. Eller hur?
 
charlesswe skrev:No show avgift är väl bara om du vill sen omboka biljetten till en ny, då dras av den summan. Eller hur?Klicka för att utvidga...
Det sättet som Korean Air skriver låter det som om de kommer att debitera No-show avgiften när man har checkat in men inte dyker upp vid boarding utan avbokning.


Korean Air skrev:Korean Air No-Show fees will be applied to tickets purchased from 1 October 2016, for passengers who either do not cancel their reservation prior to the scheduled time of departure or passengers who do not board their flight after check-in has been completed.Klicka för att utvidga...


Om de tar betalt när man inte har dykt upp vid "Check-in" är oklart.
 
Är det någon som vet hur detta går till rent konkret? Måste man uppge sitt kreditkortsnummer för Korean Air inför resan (även om man har köpt biljetten via resebyrå), eller?
 
Det som jag läst är att de kommer att försöka gå på din "original form of payment on record" vilket innebär att det finns massor av sätt där de kommer att få svårt att dra in denna avgift.



I praktiken tror jag inte man behöver oroa sig speciellt mycket - det kan inte vara många som dyker upp till checkin och sedan inte kommer till boarding. (Visst, det händer flera gånger per dag på en flygplats, men sett till antalet passagerare i stort är det inte speciellt vanligt)
 
Den gång det är vanligt är om ett flygbolag har stora problem och folk bokar om själva sig på flygplatsen. Som till exempel vid Deltas debakel i sommras.
 
mjulven skrev:Den gång det är vanligt är om ett flygbolag har stora problem och folk bokar om själva sig på flygplatsen. Som till exempel vid Deltas debakel i sommras.Klicka för att utvidga...
Vad menar du? Finns det folk som har satt i system att checka in, gå igenom säkerhetskontrollen och passkontrollen och sedan missar sitt flyg medvetet och vill bli ombokade???
 
Det jag menar är att jag köpte en extra biljett (full flex) med ett annat bolag efter jag checkat in online då det var tydligt att Deltas flyg skulle bli flera timmar försenat. Jag hade inget önskemål att stå i deras kö på flygplatsen för att meddela att jag inte avsåg att flyga med dom. Och det fanns inget rimligt sett för mig att meddela dom att jag inte avsåg att flyga med dom.



Vi var många som hade gjort samma sak på den flighten. Detta skulle kunna bli ett problem för resenären när ett flygbolag tydligt inte kan leverera.
 
Back
Top