Långtidshyra för sommarresa

mrestes

New member
Hej,

Sonen vill hyra en bil en månad för att köra runt i Europa, start och slut är tänkt att vara Sverige. Han är under 25 och det jag har hittat är svindyrt och kostnaden för bra försäkring om bilen går sönder i utlandet, körning utanför Sverige (han kanske åka ner till Italien bland annat) och många mil är också höga.

Någon som har en ide om bra alternativ? Han funderar som alternativ att köpa en bil och hoppas det ska gå att sälja igen när han kommer hem men det känns som väldigt riskabelt, särskilt om bilen skulle gå sönder.

Minilease och liknande har väl oftast milbegränsning? En del car sharing-tjänster tar upplysning och vill se inkomst, vilket kan vara problem för studenter.

Jag hittar 21723kr på Avis Uppsala. 1 juli till 29 juli, 20-årig förare, SuperCover och Europaavgift, förbetalning. Skoda Fabia med fria mil.

Helförsäkring, vilket brukar rekommenderas vid utlandsresa, är ju inte gratis för en ung förare heller.

Fredrik Staxäng skrev:Minilease och liknande har väl oftast milbegränsning? En del car sharing-tjänster tar upplysning och vill se inkomst, vilket kan vara problem för studenter.Jag hittar 21723kr på Avis Uppsala. 1 juli till 29 juli, 20-årig förare, SuperCover och Europa avgift, förbetalning. Skoda Fabia med fria mil.Helförsäkring, vilket brukar rekommenderas vid utlandsresa, är ju inte gratis för en ung förare heller.Klicka för att utvidga...
På Travellink via Kayak kommer upp bilen för 7200:-, är det försäkringar som puttar upp priset?

Kanske bara att inse att det är inte värt göra en sådant resa med hyrbil när man är 25?

Tamas skrev:På Travellink via Kayak kommer upp bilen för 7200:-, är det försäkringar som puttar upp priset?Kanske bara att inse att det är inte värt göra en sådant resa med hyrbil när man är 25?Klicka för att utvidga...
Hittade liknande på travellink, blir runt 10000 med full försäkring sedan är det 4 kr km för allt över 2250 km som lär blir runt 10000 kr till om de kör ner till Italien. Extra förare: 400 sek totalt. Köra utanför Norden: 6000 kr totalt. Så det blir minst 25000 kr. Tack ändå för försöket.

mrestes skrev:Hittade liknande på travellink, blir runt 10000 med full försäkring sedan är det 4 kr km för allt över 2250 km som lär blir runt 10000 kr till om de kör ner till Italien. Extra förare: 400 sek totalt. Köra utanför Norden: 6000 kr totalt. Så det blir minst 25000 kr. Tack ändå för försöket.Klicka för att utvidga...
Vad är problemet med korttidsleasing då?

3 MÅNADERS LEASING

SKATT, FÖRSÄKRING, SERVICE OCH 500 MIL INGÅR

PEUGEOT 3008 GT AUT

4.399 kr/mån

Totalt 13 197kr och då har man bilen i tre månader. Man brukar få köra inom EU.

Med de priserna är det kanske värt att titta på att köpa en äldre väl begagnad och sälja igen när resan är klar?

Vet inte om ålderskraven ändå driver upp kostnaden men den rena försäkringskostnaden kan väl hanteras via exempelvis Motormännen som det finns en tråd om.

Davvelavve skrev:Vad är problemet med korttidsleasing då?3 MÅNADERS LEASINGSKATT, FÖRSÄKRING, SERVICE OCH 500 MIL INGÅRPEUGEOT 3008 GT AUT4.399 kr/månTotalt 13 197kr och då har man bilen i tre månader. Man brukar få köra inom EU.Klicka för att utvidga...
Problemet som jag tolkar @mrestes även med privatleasing är antal mil som ingår vs. vad som kommer köras på reaktiv kort tid, 500 mil räcker inte och övermil är dyrt på privatleasing.

GOTBound skrev:Problemet som jag tolkar@mrestesäven med privatleasing är antal mil som ingår vs. vad som kommer köras på reaktiv kort tid, 500 mil räcker inte och övermil är dyrt på privatleasing.Klicka för att utvidga...
Inte så himla dyra faktiskt. På mitt avtal är det 12kr/mil.

Om Peugeot kommer med 500 mil och säg de kör 100 extra blir det 1200:- dyrare. Nu utgår jag från mitt avtal, vet inte vad Peugeot skulle ta för extra mil

Davvelavve skrev:Vad är problemet med korttidsleasing då?3 MÅNADERS LEASINGSKATT, FÖRSÄKRING, SERVICE OCH 500 MIL INGÅRPEUGEOT 3008 GT AUT4.399 kr/månTotalt 13 197kr och då har man bilen i tre månader. Man brukar få köra inom EU.Klicka för att utvidga...
Han kan lätt komma upp i 200 extra mil. Det blir 2400 extra eller runt 15500. Han har ingen som helt behov av bilen efter resan för då är han tillbaka i skolan. Blir troligen bara att lämna in igen eller betalar för parkering. Vet inte heller om det blir extra kostnad för försäkringen när han är under 24 eller kör utanför Norden. Men det kan ändå vara något som är värt att kolla upp. Tack.

mrestes skrev:Det försökte jag med. Kommer nog att behöva göra det igen.Klicka för att utvidga...

Argument för Interrail:

- Skodia Fabia med 1L-motor, hur kul är det?

- 500 liter bensin a 20kr litern = 10000kr

- Parkering kostar pengar (50 kr/timme, 310kr/dygn i Milano)

- Parkeringsböter är ännu dyrare.

- Vignette kostar också pengar, mer om han vill köra Schweiz ena vägen och Österrike andra

- Motorvägsavgifter i Italien (typ 800kr Brenner till Rom)

Fredrik Staxäng skrev:Argument för Interrail:- Skodia Fabia med 1L-motor, hur kul är det?- 500 liter bensin a 20kr litern = 10000kr- Parkering kostar pengar (50 kr/timme, 310kr/dygn i Milano)- Parkeringsböter är ännu dyrare.- Vignette kostar också pengar, mer om han vill köra Schweiz ena vägen och Österrike andra- Motorvägsavgifter i Italien (typ 800kr Brenner till Rom)Klicka för att utvidga...
Så roligt. Jag skulle just fixa en excelark med denna typ av uträckning för honom. Du sparade mig mycket tid. Tack

Back