Alf skrev:Nej det räcker med svenska om handling agenten meddelat piloterna att det bara är svenskar ombord.Klicka för att utvidga...
Cornelius skrev:Räknar man med att norrmän och danskar också förstår svenska?Klicka för att utvidga...
Erik Bernskiöld skrev:Jag tycker faktiskt att SAS ibland kan vara lite notoriska på att upprepa exaktalltpå engelska. Är det alltid så mycket pax som inte talar/kan väntas förstå svenska på flygen? Ibland känns det som viss information kunde ges som "vill du veta på engelska, fråga oss!".Klicka för att utvidga...
Erik Bernskiöld skrev:Håller helt med om att det är bra att alla skall få förstå. Inget värre än announcements på flygbolag vars språk man inte förstår, som sedan inte upprepas, men de kunde väl åtminstone korta ner informationen lite...Klicka för att utvidga...
Sakoz skrev:Reste för 15 år sedan mellan Chenai (Madras) och Calcutta i Indien. Fyra språk bablades i PAn enligt min gode vän, men av dessa var inget engelska eller svenska. Kommer inte ens i håg vilket bolag det var, dock var kycklingen jätte god och flygvärdinnan flirtade lite med mig. Abstrakt minne.Klicka för att utvidga...
Elsson skrev:Hoppas du inte blev besviken när dom inte talade svenska i IndienKlicka för att utvidga...
Concorde skrev:ATC och Cockpit dialog måste dock vara Engelska enligt lag, inom Europa, USA, stora delar av Asien osv.Tyvärr tummas det på detta i en del länder varav ibland riskabla och ibland olyckliga situationer uppstår hel i onödan.Klicka för att utvidga...
Kristofer skrev:Nja. ATC-kommunikation skall enligt ICAO-bestämmelserna ske på antingen engelska eller det lokalt talade språket. Reglerna förändrades något för ett par år sedan, då man införde ett proficiency test (vilket jag själv genomgått). Testet görs normalt i engelska och det egna modersmålet. Utan ett godkänt betyg i engelska har man ej rätt att använda radion internationellt.Klicka för att utvidga...