Missad anslutning pga inställt flyg, inte bokade samtidigt

gusthild

New member
Jag skulle i onsdags tillsammans med min sambo och hennes syster flyga kl.10:40 CDG-ARN med SK574, därefter ARN-SDL med SK52 kl. 15:00 med ankomst 15:50. Dessa var alltså inte bokade samtidigt men båda köpta direkt genom sas.



Min sambo fick ett meddelande från SAS mitt i natten att flyget till ARN hade blivit inställt men att vi blev ombokade till SK2572 som avgick 14:00.

Vi missade därför flyget vidare till SDL och fick köpa nya biljetter med SK58 med avgång 21:30, som i sin tur blev försenat till 21:55.



Vi kom alltså fram till slutdestinationen 22:45, en total försening på 6h55min.



Så nu till frågorna.

1. Kan jag ansöka om kompensation efter eg261 regelverket per person?

2. Kommer sas återbetala den nya resans biljetter jag köpte från ARN-SDL?
 
Tyvärr är man inte skyddad om man reser på separata bokningar.
 
Gusthild skrev:Jag skulle i onsdags tillsammans med min sambo och hennes syster flyga kl.10:40 CDG-ARN med SK574, därefter ARN-SDL med SK52 kl. 15:00 med ankomst 15:50. Dessa var alltså inte bokade samtidigt men båda köpta direkt genom sas.Min sambo fick ett meddelande från SAS mitt i natten att flyget till ARN hade blivit inställt men att vi blev ombokade till SK2572 som avgick 14:00.Vi missade därför flyget vidare till SDL och fick köpa nya biljetter med SK58 med avgång 21:30, som i sin tur blev försenat till 21:55.Vi kom alltså fram till slutdestinationen 22:45, en total försening på 6h55min.Så nu till frågorna.1. Kan jag ansöka om kompensation efter eg261 regelverket per person?2. Kommer sas återbetala den nya resans biljetter jag köpte från ARN-SDL?Klicka för att utvidga...
Det skulle vara om den enskilda flighten till ARN var ”kvalificerande” i sådana fall. Hur långt senare än planerat ankom ni ARN?
 
Jonas C skrev:Tyvärr är man inte skyddad om man reser på separata bokningar.Klicka för att utvidga...
Det lät drygt. Men man kan ju tycka det är lite konstigt då det är bokat genom samma flygbolag.




squeezen skrev:Det skulle vara om den enskilda flighten till ARN var ”kvalificerande” i sådana fall. Hur långt senare än planerat ankom ni ARN?Klicka för att utvidga...
3h20min Så kan ju åtminstone ansöka om det!



Men skulle det då gå att ansöka om det per person eller blir det bara en och samma?
 
Gusthild skrev:Det lät drygt. Men man kan ju tycka det är lite konstigt då det är bokat genom samma flygbolag.Klicka för att utvidga...


Jag antar att det fanns ett skäl att ni bokade detta som två separata flygningar? Är svaret "för det var billigare" så har du nog svaret på din fundering också. Även om priset INTE var den avgörande faktorn tror jag inte det kommer spela någon roll för SAS utan de kommer nog vägra ersättning i alla fall. Tyvärr. Men visst kan det vara värt att försöka. Det mesta du kan få är ett "nej". Kolla också om någon hemförsäkring/kortförsäkring gäller för missade anslutningar.
 
AABack2ARN skrev:Jag antar att det fanns ett skäl att ni bokade detta som två separata flygningar? Är svaret "för det var billigare" så har du nog svaret på din fundering också. Även om priset INTE var den avgörande faktorn tror jag inte det kommer spela någon roll för SAS utan de kommer nog vägra ersättning i alla fall. Tyvärr. Men visst kan det vara värt att försöka. Det mesta du kan få är ett "nej". Kolla också om någon hemförsäkring/kortförsäkring gäller för missade anslutningar.Klicka för att utvidga...
Nä, vi visste inte innan hur det skulle se ut med arbete osv kring det och fanns från början inte några flygbiljetter om vi inte valde att stanna över natten på ARN.

Haha ja, jag har redan gjort det och blivit kompenserad, men de (amex platinum kortförsäkring & folksam resklarförsäkring) betalde bara för de nya biljetterna jag fick köpa och inte för förseningen.
 
Gusthild skrev:Men skulle det då gå att ansöka om det per person eller blir det bara en och samma?Klicka för att utvidga...
Samtliga resenärer har rätt till ersättning.

Sen tror jag att det räcker med en ansökan om alla tre var med på samma bokning.
 
Mr Basic skrev:Samtliga resenärer har rätt till ersättning.Sentrorjag att det räcker med en ansökan om alla tre var med på samma bokning.Klicka för att utvidga...


Man måste antingen ha samma efternamn eller vara på samma adress. Annars krävs en Power of Attorney. Jag håller på med ett ärende
 
Gusthild skrev:. Kommer sas återbetala den nya resans biljetter jag köpte från ARN-SDL?Klicka för att utvidga...



Gusthild skrev:Haha ja, jag har redan gjort det och blivit kompenserad, men de (amex platinum kortförsäkring & folksam resklarförsäkring) betalde bara för de nya biljetterna jag fick köpa och inte för förseningen.Klicka för att utvidga...


Men vänta...



Amex Platinum/Folksam resklar har ersatt dig för extrakostnaderna för nya biljetter (Oklart om du har använt båda och därmed blivit ersatt för faktiskt belopp totalt, eller om du har fått ut mer än själva kostnaden). Varför vill du då kompenseras från SAS för den kostnaden också?



Att du kan begära ersättning för CDG-ARN (€250x3) är en annan femma. Det tycker jag att du ska göra. Förutsatt att det inte är något extraordinärt så bör den claimen gå igenom.



Då har du/ni blivit ersatt för alla extrakostnader samt har €750 extra på kontot. Det skulle jag vara nöjd med iaf!

Förstår inte varför man ska jaga SAS för en redan ersatt kostnad (där du själv har valt att ha dessa resor på olika bokningar).
 
Tonton skrev:Men vänta...Amex Platinum/Folksam resklar har ersatt dig för extrakostnaderna för nya biljetter (Oklart om du har använt båda och därmed blivit ersatt för faktiskt belopp totalt, eller om du har fått ut mer än själva kostnaden). Varför vill du då kompenseras från SAS för den kostnaden också?Att du kan begära ersättning för CDG-ARN (€250x3) är en annan femma. Det tycker jag att du ska göra. Förutsatt att det inte är något extraordinärt så bör den claimen gå igenom.Då har du/ni blivit ersatt för alla extrakostnader samt har €750 extra på kontot. Det skulle jag vara nöjd med iaf!Förstår inte varför man ska jaga SAS för en redan ersatt kostnad (där du själv har valt att ha dessa resor på olika bokningar).Klicka för att utvidga...


Nejnej, de kompletterar varandra. Min klocka tappade kronan även under resan. Då står folksam för kostnaden av reparation och amex för självrisken.
 
Gusthild skrev:Nejnej, de kompletterar varandra. Min klocka tappade kronan även under resan. Då står folksam för kostnaden av reparation och amex för självrisken.Klicka för att utvidga...
Nu får du ändå fundera på vad du skriver. Jag utgår från att du hade icke ombokningsbara/återbetalningsbara biljetter ARN-SDL för annars hade detta varit en icke-fråga. Då har du inget att hämta hos SAS för att du missade att flyga på dessa. Att du har en försäkring som ersatte biljetterna har redan kompletterat din ersättning (0kr) från SAS för dessa biljetter.
 
Tonton skrev:Men vänta...Amex Platinum/Folksam resklar har ersatt dig för extrakostnaderna för nya biljetter (Oklart om du har använt båda och därmed blivit ersatt för faktiskt belopp totalt, eller om du har fått ut mer än själva kostnaden). Varför vill du då kompenseras från SAS för den kostnaden också?Att du kan begära ersättning för CDG-ARN (€250x3) är en annan femma. Det tycker jag att du ska göra. Förutsatt att det inte är något extraordinärt så bör den claimen gå igenom.Då har du/ni blivit ersatt för alla extrakostnader samt har €750 extra på kontot. Det skulle jag vara nöjd med iaf!Förstår inte varför man ska jaga SAS för en redan ersatt kostnad (där du själv har valt att ha dessa resor på olika bokningar).Klicka för att utvidga...


Jag får inte mer än kostnaderna förresten.

Jag pratade med de på solid (amex) om hur det ser ut för de betalar inte min svägerska och inte heller Folksam.

Jag skulle ju inte erkänna försäkringsbedrägeri med en användare kopplat till min mail!



Edit: är kanske lite otodylig och inkonsekvent. Har haft fullt upp med sysslor sedan fyra i morse, så är lite seg i huvudet!
 
Back
Top