Någon som testat SAS nya linjer till Visby och Linköping?

varva77

New member
Finns det någon som haft en tur på dessa nya linjer? Hur var i sådana fall beläggningen? Skall bli intressant att följa dessa nya satsningar som känns mycket oförutsägbara.

På måndag-tisdag åker jag Arlanda-Visby-Arlanda. Återkommer. Min bror åker Köpenhamn-Linköping om någon vecka.

Åkte igår Linköping-Köpenhamn. Tyvärr var det inte en SAS-målad kärra utan en lite mer sliten och tråkig ATR72 (okänd modell). Beläggningen var väl knappt 60%.

Åkte Arn-Vby t/R i veckan. Jet Time kör i SAS färger. Kanske 40% beläggning. Fräscha plan. Dock ingen elektronik på vid start o landning - ngt som SAS poängterar ganska hårt när man flyger med dem.

Jag åkte LPI-CPH i söndags. Det var ett helt nytt ATR-plan. Första passagerarflygningen enligt crew. 18 pax på 52 platser.

Tackar för infon. Låter tyvärr inte som att säljsidan legat i måste jag säga. Tråkigt om det inte skulle bära sig med tanke på att det är en intressant och kul satsning med regionala linjer (LPI) och med många frekvenser (VBY) något som inte direkt kännetecknat SAS senaste åren. Visby har jag aldrig förstått hur de skall lyckas stjäla 4 ATR per dag från konkurrenterna men jag hoppas att de gjorde någon sorts research. Kanske skall ge det lite tid men försäljning har ju pågått länge.

Har tjatat om det tidigare men det är något fel på kapacitet kontra linjerna SAS flyger. Kabinfaktorn vägrar lyfta! Några av de senaste linjerna verkar inte hjälpa till heller. Humberside nerlagd och Bremen verkar vara ett skämt efter vad jag sett här. Vilnius tycks ha klarat sig hyfsat. Trist.

varva77 skrev:Tackar för infon. Låter tyvärr inte som att säljsidan legat i måste jag säga. Tråkigt om det inte skulle bära sig med tanke på att det är en intressant och kul satsning med regionala linjer (LPI) och med många frekvenser (VBY) något som inte direkt kännetecknat SAS senaste åren. Visby har jag aldrig förstått hur de skall lyckas stjäla 4 ATR per dag från konkurrenterna men jag hoppas att de gjorde någon sorts research. Kanske skall ge det lite tid men försäljning har ju pågått länge.Har tjatat om det tidigare men det är något fel på kapacitet kontra linjerna SAS flyger. Kabinfaktorn vägrar lyfta! Några av de senaste linjerna verkar inte hjälpa till heller. Humberside nerlagd och Bremen verkar vara ett skämt efter vad jag sett här. Vilnius tycks ha klarat sig hyfsat. Trist.Klicka för att utvidga...

Det intressanta är hur många passagerare och eventuell frakt/post det krävs för att en flygning ska gå med vinst? Linjen till Vilnius tycks gå stabilt, Visby lär säkert fungera riktigt bra då våren och sommaren är här. Har förstått att gotlänningar är ett resande folk. LPI är för mig okänd mark men det låter som en kul satsning, bara att hoppas att det kommer att gå bra. Är sugen på att flyga LPI-CPH bara för att.

Det är bara att hoppas på att LPI-CPH får ett uppsving. Jag hade förstås hellre sett en CRJ på sträckan men det kanske kommer om man får upp passagerarantalet. Tyvärr är två frekvenser om dagen för lite. Jag har en del planerat som jag försöker åka från LPI men det blir på hemresan väldigt lång tid i CPH så det blir tyvärr ARN istället i detta fall.

Det gäller att Norrköpingsborna också sväljer sin stolthet och väljer denna linje så det blir åtminstone en tur till om dagen. Det är i alla fall mycket bättre genomgående priser än vi hade med de andra bolagen från NRK.

Det är ju ett lyft med en lounge. Får man inte frukost ner till CPH? Finns det inte vin och öl i loungen om man åker med em flyget?

varva77 skrev:Finns det någon som haft en tur på dessa nya linjer? Hur var i sådana fall beläggningen? Skall bli intressant att följa dessa nya satsningar som känns mycket oförutsägbara.Klicka för att utvidga...
Arlanda-Visby kl 15.20 idag och 24 passagerare varav 3 i plus. Bra service och bra maskin. Min bror åkte Köpenhamn-Linköping i lördags. 12 pers ombord. Ny kärra ej SAS målad.

Kom precis hem från kvällens SK1894 från Köpenhamn till Linköping den 7 april. Vi startade från gate A28 vilket var en mycket lång promenad från säkerhetskontrollen. Dessutom kom inte gate-informationen upp på skärmarna förrän 25 minuter innan avgång, vilket ledde till lite irritation från vår sida pga. den långa promenaden.

Väl i gaten blev vi av med våra platser på rad 1A och 1C (som jag gillar pga mina långa ben och exit row) och flyttades till rad 15, precis framför SAS plus. Gateagenten förklarade det med viktfördelningen.

Själva planet var målat i Jettime-färger. Kunde inte bedöma om det var nytt eller gammalt, men spontant kändes det inte fabriksnytt. Vi blev lite lätt försenade eftersom en av flygvärdinnorna inte kom i tid (!). Beläggningen var strax över 50%. Två rader var SAS plus.

etnoy skrev:Kom precis hem från kvällens SK1894 från Köpenhamn till Linköping den 7 april. Vi startade från gate A28 vilket var en mycket lång promenad från säkerhetskontrollen. Dessutom kom inte gate-informationen upp på skärmarna förrän 25 minuter innan avgång, vilket ledde till lite irritation från vår sida pga. den långa promenaden.Väl i gaten blev vi av med våra platser på rad 1A och 1C (som jag gillar pga mina långa ben och exit row) och flyttades till rad 15, precis framför SAS plus. Gateagenten förklarade det med viktfördelningen.Själva planet var målat i Jettime-färger. Kunde inte bedöma om det var nytt eller gammalt, men spontant kändes det inte fabriksnytt. Vi blev lite lätt försenade eftersom en av flygvärdinnorna inte kom i tid (!). Beläggningen var strax över 50%. Två rader var SAS plus.Klicka för att utvidga...

Tråkigt att allt inte gick som det var tänkt men, för att reda ut lite:

* SAS har själva inte hand om var flygplanen hamnar utan det gör flygplatsen. Har flygplanet i fråga sedan inte landat från annan destination så är det ju inte självfallet att det blivit tilldelat en position på CPH. Därav att ingen gate blivit tilldelad.

* Omplacering är tyvärr nödvändig på sådana små flygplan oftast, inget att göra åt förutom att bättra på antalet passagerare ombord. Då är det större chans att man får sitta där man vill. En kommentar kring att välja platser så att man tittar rakt på crew och det inte är fullt: det är ett no-no faktiskt.

(Kan vara också vara så att gateagenten ljög för er. På CR9/CR2 och liknande flygplan blockas ibland bakersta raderna för att station 2 inte ska behöva ha passagerare bredvid sig. Samma sak var det när man flög med DH4, då blockades ibland platserna mittemot station 1 bara för att ge den crewn mer avskildhet – givetvis släpps platserna om beläggningen ombord kräver!).

* Att flygvärdinnan inte kom i tid behöver inte vara ett dugg konstigt. Kan mycket väl vara så att den värdinnan var inringd från sitt stand-bypass, ankommit sent med ett annat flygplan från exempelvis Bremen, Ålborg eller någon annan destination som Jettime flyger på åt SAS eller någon annan helt legitim anledning.

etnoy skrev:Kom precis hem från kvällens SK1894 från Köpenhamn till Linköping den 7 april. Vi startade från gate A28 vilket var en mycket lång promenad från säkerhetskontrollen. Dessutom kom inte gate-informationen upp på skärmarna förrän 25 minuter innan avgång, vilket ledde till lite irritation från vår sida pga. den långa promenaden.Väl i gaten blev vi av med våra platser på rad 1A och 1C (som jag gillar pga mina långa ben och exit row) och flyttades till rad 15, precis framför SAS plus. Gateagenten förklarade det med viktfördelningen.Själva planet var målat i Jettime-färger. Kunde inte bedöma om det var nytt eller gammalt, men spontant kändes det inte fabriksnytt. Vi blev lite lätt försenade eftersom en av flygvärdinnorna inte kom i tid (!). Beläggningen var strax över 50%. Två rader var SAS plus.Klicka för att utvidga...
Enligt flightradar24 så är det OY-JZY och OY-JZZ som trafikerat linjen sedan den 31/3 och dessa är ATR72-500 som är 16 år gamla till skillnad från OY-JZA, JZB, JZC och JZD som är fabriksnya ATR72-600 målade i SAS färger. 600 varianten har bland annat större bagagefack. SAS och Jettime får leverans av sin första ATR 72-600 - BusinessClass.se

Back