Nextjet på väg mot konkurs?

Oj, det är oroväckande..



Då kommer det väl 14 östeuropeiska bolag och budar sedan, och vi får leva med plan ihoptejpade med gaffa (så det har sett ut till/från Värmland iaf).



Tittar man på linjenätet är det väl inte överdrivet många linjer som skulle överleva på kommersiella grunder (om det inte är estnisk lönekostnad och bristande underhåll).

Jobbigt för de få företag som sitter i t.e.x Lycksele.
 
Canadien skrev:Går inte så många tåg dit, något regionaltåg från Vännäs. Tåg till Umeå och sedan buss är snabbast från Stockholm, ca 9-10 timmar beroende på tid på dagen.Klicka för att utvidga...
Inte många men dom går. Flyg till Umeå och därefter tåg alternativt buss. Lär ju inte ta så värst mycket längre tid eller? I alla fall snabbar än att köra.
 
Morgan skrev:Lycksele betalar skattebetalarna för, så den lär finnas kvar med annan operatör, förhoppningsvis en seriös sådan.Flyg 2015-2019 - TrafikverketKlicka för att utvidga...


Problemet kvarstår ju oavsett eftersom inga operatörer med "seriösa" ambitioner klarar av att bedriva trafik på dessa destinationer. Avtalen med staten är nog i mångt och mycket mer pain än gain. Jag hoppas dock att Nextjet klarar sig. Man verkar ha runt 15 plan i dagsläget (inklusive det inhyrda jetplanet), men vad finns det möjligheter att slinga annorlunda, klippa i flottan och reducera kostnader?
 
En tråkig utveckling som tyvärr måste tillskrivas den "prishets" som råder inom branchen. När bolagen tvingas prissätta sin produkt efter förutsättningarna så sviker folket som tänker med plånboken. De sätter sig hellre i sin bil, kör många mil för att komma till en flygplats där ett lågprisbolag trafikerar. Som vanligt glömmer man alla kringkostnader typ drivmedel, parkeringsavgifter, hanteringsavgifter bagage mm. Ser man till den totala kostnaden så blir det inte så stor skillnad.
 
Palazzi skrev:Oj, det är oroväckande..Då kommer det väl 14 östeuropeiska bolag och budar sedan, och vi får leva med plan ihoptejpade med gaffa (så det har sett ut till/från Värmland iaf).Tittar man på linjenätet är det väl inte överdrivet många linjer som skulle överleva på kommersiella grunder (om det inte är estnisk lönekostnad och bristande underhåll).Jobbigt för de få företag som sitter i t.e.x Lycksele.Klicka för att utvidga...


Då är vi två som tycker Värmland/Karlstad-planen har lite att önska.

Satt och tänkte på det igår, att det var satan vad planet såg slitet ut
 
Vi har bokat en resa till Kokkola/Pietarsaari Kruunupyy (KOK) den 4 december från Arlanda. Hem den 7 december. Biljetterna köpte vi redan 8 juni. Har försökt att hitta information om hur detta kommer påverka vår resa. Vågar någon här gissa om vi kommer iväg p g a inställt flyg? Biljetten är flex. Ingen av Nextjets biljetter är dock avbokningsbara. Kanske dags att boka alternativ resväg?
 
Left Turn skrev:Vi har bokat en resa till Kokkola/Pietarsaari Kruunupyy (KOK) den 4 december från Arlanda. Hem den 7 december. Biljetterna köpte vi redan 8 juni. Har försökt att hitta information om hur detta kommer påverka vår resa. Vågar någon här gissa om vi kommer iväg p g a inställt flyg? Biljetten är flex. Ingen av Nextjets biljetter är dock avbokningsbara. Kanske dags att boka alternativ resväg?Klicka för att utvidga...


Svårt att säga eftersom de, som det ser ut nu, inte har något tillstånd då. Prata med kortutgivaren/försäkringsbolaget (antar att du betalat med kort) och kolla vad de tänker med tanke på hur det ser ut. Kanske är det möjligt att boka om till annat bolag. Finnair flyger ju t.ex. till Jakobstad.
 
Back
Top