Norwegian avbeställer 97 Boeingplan, 92 MAX och 5 Dreamliners

palazzi

New member
Enligt TT så har Norwegian inte nått dit man velat i dialog med Boeing, angående ett flertal frågor, och har därför utfört mer drastiska åtgärder.



Dels så drar man tillbaka beställningen av 97st 737 MAX (alla?) och dels så överväger man en stämning för de kostnader som uppstått iom 787s motorproblem.

I artikeln ser det ut som om den sistnämnda stämningen också är gentemot Boeing, men om de inte har ett helhetsansvar så skulle det väl teoretiskt kunna gälla RR.





Norwegian ställer in flygplansköp - E55
 
Norwegian Air cancels 97 Boeing MAX and Dreamliners, claims compensation - Reuters



The airline cancelled 92 of the 737 MAX jets, five 787 Dreamliners and so-called GoldCare service agreements related to both aircraft, just as Boeing on Monday began a crucial set of flight tests of the 737 MAX in an effort to gain regulatory approval for it to return to the skies.



“Norwegian has in addition filed a legal claim seeking the return of pre-delivery payments related to the aircraft and compensation for the company’s losses related to the grounding of the 737 MAX and engine issues on the 787,” the airline said.





Norwegian Air Scraps $10.6 Billion Deal for Boeing Max, 787 Jets

Talks with Boeing have “not led to an agreement with a reasonable compensation,” Norwegian said in the statement. The aircraft are worth at least $10.6 billion based on list prices before customary discounts.
 
Det kan inte båda gott för framtiden för Boeing om man är så hård i förhandlingarna om kompensation. Det finns ju risk att man får ta tillbaka en himla massa Max plan. Det är att spela högt trots att man sitter i skiten.
 


Återstår att se om Norwegians avbeställning gör att fler flygbolag hakar på.



Mitt eget förtroende för Boeing är inget vidare efter dels 737MAX men också alla problem med 787. Oroar mig redan, kanske utan fog, för hur det blir med 777X.

Skulle inte sätta mig ombord en 737MAX igen, även om det inte är statistiskt rationellt.



Ska också bli intressant att se om flera bolag kommer byta till mindre flygplanstyper post Corona.

Embraer (numera ägt av Boeing) och A220 verkar växa sin säteskapacitet och det verkar också som om dessa bolag blir först med kommersiell trafik med miljöbränslen.

Tänker att de blir kommersiellt mer intressanta om/när andra flyg straffbeskattas på utsläpp.
 
Palazzi skrev:Embraer (numera ägt av Boeing)Klicka för att utvidga...
Samarbetet mellan Boeing och Embraer är väl historia. Wikipedia säger t.ex.


The deal was approved by Embraer's shareholders and was expected to close in June 2020 pendingantitrustreviews, but in April 2020 Boeing terminated the joint venture deal due toimpact of the 2019–20 coronavirus pandemic on aviation. Embraer alleges that the financial impact of theBoeing 737 MAX groundingscontributed to the demise of the deal, while others allege that U.S. labor and political considerations played a role.Klicka för att utvidga...
 
adhoc76 skrev:Känner likadant! Men vid en plöstlig equipment change så vete tusan hur man gör. Hur skulle du göra i det läget@Palazzi?Klicka för att utvidga...


Bävar inför den eventuella dagen. Antar att det beror lite på hur enkelt en alternativ resväg kan ordnas, eller hur kostsamt det vore att ställa in allt.



Hade helst inte vägt mitt och familjs liv i vågskål, men möjligen hade jag vikt mig om den övriga gruppen känner sig fullständigt trygga.



Eller såhär: Jag hoppas att jag avbokar, opåverkad ekonomisk insats eller omgivningens åsikter.
 
Hoppas samma, men är inte övertygad om hur jag verkligen skulle göra. Jag begriper ju den rationella sidan av saken - MAX (eller vad de nu döper om den till) kommer med all sannolikhet att vara extremt säkert efter alla tester som har skett och nu sker. Men det är värre med den känslomässiga aspekten. Det känns inte bra helt enkelt.
 
Enligt Simple Flying ser det ut som att Norwegian behåller de 18 levererade 737-MAX, kan en uppgörelse vara på gång med Boeing? De är väl inte de såtaste vännerna.
 
011430121 skrev:Enligt Simple Flying ser det ut som att Norwegian behåller de 18 levererade 737-MAX, kan en uppgörelse vara på gång med Boeing? De är väl inte de såtaste vännerna.Klicka för att utvidga...


Flera av Norwegians 737 MAX har stått mer eller mindre övergivna på Arlanda sedan Covid-19 på en undanskymd ramp.

Första 12 månader efter groundningen sköttes de om regelbundet med motorkörningar och tekniska kontroller. Det upphörde för ett år sedan.

Det kommer behövas ett stort tekniskt arbete att få upp maskinerna i luften igen och förmodligen flera testflygningar.

Relationen mellan Norwegian och Boeing är nog iskall
 
Back
Top