Nya regler för Star Jorden runt med lägre bokningsklasser 2014

cphmmx

New member
Hej,



Kollade på expertflyer för att planera årets semesterresa.



Såg ändringar på Star jorden runt - finns sedan 20140514 - på Staralliance hemsida - nya typer av biljetter på YRWSPCL - men också betydligt sämre bokningsklasser jämfört med år 2012, från biljettens bokningsklass H till bokningsklasser Q och V.



Tidigare var det 26000 miles på YRWSPCL och H-klass - nu är det sämre bokningsklasser som ger färre platser och sämre eller till och med ingen poäng, exempelvis för Eurobonus på SQ som skall bokas i Q, och inte ger någon poäng alls.



Men nya regler ger lägre klasser och sämre tillgänglighet när bokning även på YRWSTAR 1-3, där flera bolag nu bokas i H istället för M.



Diskusionen rör här ekonomiklassbiljetter:



Round the World Terms and Conditions - Star Alliance



The applicable Round the World fare is determined by the total number of miles of your planned trip, the number of stopovers included in your itinerary and the country where your journey begins (country of origin). The number of miles is based on IATA industry (International Air Transport Association) standards (Ticketed Point Mileage Table) :



The Normal Round the Word fare includes up to 29 000, 34 000 or 39 000 miles.

The Special Economy Round the World fare includes up to 26 000, 29 000, 34 000 or 39 000 miles.

The Special Business Round the World fare includes up to 26 000 miles.



Please note that the Special Economy and Special Business Round the World Fares are not offered for travel originating in Japan.



The following table summarizes all available Round the World Fares:

Cabin Class

Maximum Mileage

Minimum Stopovers Maximum Stopovers

FIRST

Normal 39 000 3 15

Normal 34 000 3 15

Normal 29 000 3 15

BUSINESS

Normal 39 000 3 15

Normal 34 000 3 15

Normal 29 000 3 15

Special 26 000 3 15

ECONOMY

Normal 39 000 3 15

Special 39 000 3 12

Normal 34 000 3 15

Special 34 000 3 10

Normal 29 000 3 15

Special 29 000 3 7

Special 26 000 3 5



Applicable fees, taxes and surcharges will be added to the selected Round the World fare.

Round the World fares are available in First, Business and Economy Class.





Från dec 2012:



-----

]http://www.businessclass.se/forum/star-alliance/8265-aktuella-jorden-runt-biljetter-med-star-alliance-december-2012-a.html

------

När jag kollade på nätet så är bokningsklasserna annorlunda mot tidigare då Det är många som är intresserade av jordenrunt-biljetter nu när SAS marknadsför det så hårt. Här är uppdaterade priser från Sverige.



Biljettpriser från Stockholm exkl skatte år 2012

:

Fare Klass Bokningsklass Miles Stopp Pris

YRWSPCL Economy H 26.000 5 20.250kr

YRWSTAR1 Economy M 29.000 16 23.520kr

YRWSTAR2 Economy M 34.000 16 29.440kr

YRWSTAR3 Economy M 39.000 16 34.040kr



CRWSTAR1 Business Z 29.000 16 56.900kr

CRWSTAR2 Business Z 34.000 16 65.270kr

CRWSTAR3 Business Z 39.000 16 75.180kr



FRWSTAR1 First J 29.000 16 103.330kr

FRWSTAR2 First J 34.000 16 115.170kr

FRWSTAR3 First J 39.000 16 133.090kr

------



På Expertflyer idag 20140614 från Arlanda i SEK:



YRWSPCL SK Q Round-Trip 19810(SEK) E 10 / 12M

YRWSPCL1 SK Q Round-Trip 20530(SEK) E 10 / 12M

YRWSPCL2 SK Q Round-Trip 22420(SEK) E 10 / 12M



YRWSTAR1 SK M Round-Trip 24610(SEK) E 10 / 12M



YRWSPCL3 SK Q Round-Trip 25240(SEK) E 10 / 12M



YRWSTAR2 SK M Round-Trip 30200(SEK) E 10 / 12M

YRWSTAR3 SK M Round-Trip 36190(SEK) E 10 / 12M



CRWSPCL SK Z Round-Trip 55320(SEK) E 10 / 12M



CRWSTAR1 SK Z Round-Trip 60360(SEK) B 10 / 12M 24

CRWSTAR2 SK Z Round-Trip 68430(SEK) B 10 / 12M 24

CRWSTAR3 SK Z Round-Trip 79050(SEK) B 10 / 12M 24



FRWSTAR1 SK D Round-Trip 111020(SEK) F 10 / 12M 24

FRWSTAR2 SK D Round-Trip 121730(SEK) F 10 / 12M 24

FRWSTAR3 SK D Round-Trip 142290(SEK) F 10 / 12M 24



Tidigare var det 26000 miles på YRWSPCL och H-klass - nu är det sämre klasser, exempelvis för Eurobonus på SQ som skall bokas i Q, och inte ger någon poäng alls.



Från Expertflyer - YRWSPCL:



RTW BOOKING CLASSES BY CARRIER

CXR ECONOMY

A3 Q

AC V

AV V

BR Q

CA Q



CM W

ET V

JP V

LH Q

LO V

LX Q

MS Q

NH Q

Y WITHIN JAPAN M

NZ Q .

OS Q

OU W

OZ Q

Y WITHIN KOREA

SA V

SK Q

SN Q

SQ Q

TA/LR V

TG Q

M WITHIN THAILAND

TK Q

TP Q

UA W

ZH Q

C WITHIN CN NOTE7 K WITHIN CHINA



Från Expertflyer - YRWSTAR1 - tidigare var detta M-klass:



RTW BOOKING CLASSES BY CARRIER

CXR ECONOMY

A3 M

AC H

AV H

BR M

CN M



CM H

ET M

JP H

LH M

LO H

LX M

NH M

Y WITHIN JP M

NZ M

MS H

OS M

OU H

OZ M

Y WITHIN KR

SA H

SK M

SN M

SQ H

TA/LR H

TG H

TK H

ZH H









Detta innebär för mig som åker semesterresor i ekonomiklass en klar försämring...



Vänliga hälsningar,



CPHMMX
 
Det ser ut som att ekonomibiljetter nu ska bokas i sämre bokningsklasser som inte ger miles hos vissa program (eller alla?)
 
Hej,



ursäkta att lay-out inte var så bra - har justerat detta. Ändringar skall gällt från 14 maj 2014.



Det är en klar försämring med YRWSPL ekomomibiljett på som tidigare bokades i H-klass och nu bokas i lägre klasser Q och V. Det innebär färre tillgängliga platser/seats.



Detta kan även ge sämre poäng, har inte gjort någon detaljerad analys, men exempelvis SQ var i H-klass då jag åkte med samma jordenruntbiljett 2012.



På vissa bolag för YRWSTAR 1-3, exempelvis SAS är det oförändrat M-klass, men det försämrat på flera andra bolag som istället har H.



Detta innebär för årets planerade jordenruntresa i ekonomiklass en klar försämring och jag ser mig nu om efter andra lösningar...



Vänliga hälsningar,



CPHMMX
 
Ah, då är jag med. Ja det är ju en lite trist försämring. Troligen kommer det även att påverka tillgängligheten och inte bara poängintjäningen.



Den bästa lösningen, om du frågar mig, är nog att helt enkelt köra RTW i business istället. Det är inte speciellt kul att göra det i economy oavsett bokningsklass...
 
Även om det minskar risken för att man skall tjäna poäng om man bokar RTW i business är det ändå lite klurigt att få till bra bokningar eftersom vissa flygbolag verkar begränsa tillgången på vissa (populära) sträckor eller nyare flygplanstyper.



Förstår att flygbolagen behöver en avdelning som enbart sysslar med RTW.
 
Back
Top