Om man köper flygresa utan bagage men har guld

shopgirl888

New member
Hej

Jag är SAS Guld och ska flyga extra light fair med lufthansa och brussels där inga incheckade resväskor ingår. Men eller hur får jag ta med en gratis ändå eftersom jag är SAS Guld?

EBG och EBS ger extra baggage på SAS-flighter, oavsett fare på biljetten. Även "Sas Go Light", som annars inte inkluderar incheckat baggage.

Hos Lufthansa och Swiss har man valt att exkludera frequent-flyer förmåner gällande baggage i sina "light"-fares.

Man får som Star Alliance Gold alltså inte checka in ett baggage kostnadsfritt hos varken Lufthansa eller Swiss, om biljetten är bokad i "Light".

Ano skrev:EBG och EBS ger extra baggage på SAS-flighter, oavsett fare på biljetten. Även "Sas Go Light", som annars inte inkluderar incheckat baggage.Klicka för att utvidga...

Hade ju underlättat ifall det kunde visa på SAS hemsida när man gör bokning och är inloggad att väska ingår fast det är Go Light. Nu tolkade jag det som inga väskor ingick på den biljetten och bokade dyrare klass.

Samma sak gäller Brussel Airlines. Du får inte ta med dig någon väska som Star Alliance Gold om du bokat biljett utan bagage.

matado skrev:Hade ju underlättat ifall det kunde visa på SAS hemsida när man gör bokning och är inloggad att väska ingår fast det är Go Light. Nu tolkade jag det som inga väskor ingick på den biljetten och bokade dyrare klass.Klicka för att utvidga...

Det står om man går in på "lägga till bagage", för ytterligare information så finns det på länken "information om kostnadsfritt bagage"

Så här ser det ut för mig (är EBD). Att ta med alla biljett-, avboknings- och bagageregler i bokningsdialogen skulle bara göra det oöversiktligt. Så de hittas (nästan) alltid via någon liten länk...

https://www.businessclass.com/forum/attachments/bagage-png.61555/

Du har 24 timmar på dig att avboka och boka om!

Se: https://www.lufthansa.com/us/en/economy-light-fare

"

When booking the Economy Light fare, a fee for checked baggage also applies to Miles & More status customers and Star Alliance Gold members. As a gesture of goodwill, for the time being HON Circle Members, Senators and Star Alliance Gold members can, however, take one piece of baggage up to 23 kg free of charge. This goodwill gesture applies exclusively to Lufthansa flights at the airport check-in counter. If a piece of baggage is booked in advance, e.g. online or in a travel agency, a baggage fee applies.

"

Jag tolkar det som att som Gold får check in en väska, ifall man gör det direkt på flygplatsen, även om man bokar Light?

Skyway skrev:Se:https://www.lufthansa.com/us/en/economy-light-fare"When booking the Economy Light fare, a fee for checked baggage also applies to Miles & More status customers and Star Alliance Gold members.As a gesture of goodwill, for the time being HON Circle Members, Senators and Star Alliance Gold members can, however, take one piece of baggage up to 23 kg free of charge. This goodwill gesture applies exclusively to Lufthansa flights at the airport check-in counter. If a piece of baggage is booked in advance, e.g. online or in a travel agency, a baggage fee applies."Jag tolkar det som att som Gold får check in en väska, ifall man gör det direkt på flygplatsen, även om man bokar Light?Klicka för att utvidga...

Japp, de lade till den skrivningen efter protester från sina Elites. Denna trådens info är gammal och felaktig på flera sätt och borde nog raderas.

Vi stänger denna tråd, men låter den vara kvar.

Informationen om vad som gäller har ändrats över tiden och det senaste verkar vara att man faktiskt får checka in en väska på dessa biljetter, till skillnad mot hur det var när detta lanserades.

Om någon vill lyfta ämnet igen så starta gärna en ny tråd med lämplig rubrik så kan det diskuteras vidare.

//Moderator

Back