Per N skrev:Vi hade faktiskt bara Panama City i åtanke förutom att göra dagsutflykter. Tack för input.Klicka för att utvidga...
Låter som en liknande resa vi planerar, några tips?
Sir Karlsson skrev:Vid vårt besök gjorde vi dagsturer med taxi bokad via hotellet inom stan och till gamla stan, nono zonerna går att undvika.En heldags kanaltur - kanonfin resa halvvägs och tillbaka - nästa gång ska vi åka kust till kust.Dagstur med båt för sol och bad till ön Taboga, tag med badlakan.Finns mycket mer att se om man gillar natur men får vi ta nästa gång vi var där bara i fyra nätter.Klicka för att utvidga...
Ngt annat värt att nämnas?
Mr Basic skrev:Vi fyllde i Health Affidavit (vilket var det enda jag hittade för Panama).
Registro Paco Viajero - Panamá DigitalKlicka för att utvidga...
Oklart om detta gäller fortfarande eller bara gällde under pandemin? Kollar upp och återkommer.
Edit. Ovanstående krävs inte i nuläget. Nedan finns krav för inresa.
To enjoy your trip to Panamá, you must comply with the following documents and regulations:
Valid passport within at least six months of expiration
Return ticket to the country of origin or the next destination to visit
Proof of economic solvency of at least five hundred dollars (USD $500.00) in cash, credit card, bank reference, work letter, or traveler's checks. Some nationalities must present a higher amount. We recommend validating this information with the consulate of Panamá in your country or with your airline.
Address of the place of lodging and purpose of travel.
Some nationalities must present a tourist visa before their trip to Panamá. If this is your case, we recommend going directly to the Panamanian consulate in your country. For any other query, visit the
National Migration Service of Panamá page or check with your airline.
The
yellow fever vaccine is mandatory for all people traveling from Brazil, who must present the international vaccination certificate issued by ANVISA at least 10 days before arrival.
Exceptions:
- Children under one year and adults over 60 years of age.
- Travelers in transit in Brazil without leaving the transit zones.
- Holders of a certificate of contraindication for medical reasons.
Currently, there are no restrictions or requirements specific to COVID-19. However, in this
link, you can always review updated information.
Hachans skrev:Panama City är en av Latinamerikas absolut säkraste städer och land. Det finns ruffiga områden men inte alls på samma sätt som Mexiko där det lätt ändras från ett kvarter till annat utan att det märks och man snabbt kan hamna i trubbel. Panama är även ett av de minst korrupta länderna i området, och med undantag att det tydligen är lätt att gömma pengar från diverse skatteverk där går exempelvis polisen att lita på.Kan varmt rekommendera Panama, finns mycket att göra till rimlig peng. Återvänder gärna och hade nog sjutton kunnat tänka mig bo där.Grym rapport för övrigt!Klicka för att utvidga...
Har du fler tips så tas de tacksamt mot.
airbus380.se skrev:Jag bodde senaste gången i en hyrd lägenhet som gränsade till Panama viejo området och på en vecka var det två skjutningar på natten utanför ! På dagtid var det hur lugnt som helst och även tidigt på kvällen när alla är ute och på kaféer och restauranger…. I området där Hilton ligger är det mycket lugnt även nattetid.Klicka för att utvidga...
Noterat. Gäller detta fortsatt?
aldrighemma skrev:Land och valuta:Panama, USD
Ort och plats:Panama City
Bank eller utställare av bankomat:Scotiabank
Avgift:Gratis
(Ungefärligt) datum:Dec. 2023
Kort som uttaget gjordes med:Revolut Visa
Övrig användbar information: Andra bankomater som jag provade innan jag hittade Scotiabank tog USD 6.50 !? i avgift per uttag. Lämnade självklart dessa utan bidrag från migKlicka för att utvidga...
Då satsar vi på Scotiabank (med MC).