Par vill flyga Business till Nya Zeeland

philip-g

New member
Hej!



Jag har sökt och sökt och åter sökt på United, Air Canada, ringt Eurobonus men utan något vettigt resultat. Ena killen i kundsupporten verkade positiv och sa att jag skulle ringa nästa vecka för då finns tillgänglighet. Nu sa nu kundtjänsttanten att "Jag borde boka via United", samt efter att ha frågat kollega, "Endast går att boka via Star alliance hemsida". Hon verkade ganska okunnig, kort sagt. Men det är en röra helt enkelt för en rookie. Så jag testar att kika här.



Min farsa är från Nya Zeeland och min sambos farsa flyttade precis dit, så vi har tänkt åka till NZ under lång tid utan att lyckas ta oss dit pga Covid. Nu hoppas vi på att kunna resa runt årsskiftet 22/23 +/- 1 månad. Med denna bakgrund har ni även mina svar nedan från mallen:



Varifrån vill du börja din resa? Stockholm (eller Norden)

Var är din destination? Auckland, Nya Zeeland (eller Sydney så kan vi köpa sista biten)

När vill/behöver du resa ut? December / Januari 2022

När vill/behöver du komma hem? --

Hur länge vill du vara borta? Ca 3-4 veckor

Hur många personer som skall resa? 2 vuxna

I vilken kabinklass? I Business class (kan köra mixed cabin, ekonomi vissa legs om det möjliggör business på längre rutter)

Med vilka flygbolag vill du flyga med? Spelar ingen roll

Vad är din budget? (per person) Vi har idag 180,000 poäng, men bör vara runt ca 200,000 poäng i januari om allt trillar in som det ska. Vi har 2 st 2-4-1, varav ena går ut 31/12-21. Till detta kan vi lägga till pengar vid behov, t.ex. köpa till SYD-AKL eller STO-CPH.

Vad är det viktigaste för dig? Testa business för första gången + komma till AKL.

Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Om möjligt, några dagar i Sydney och/eller Tokyo.



Stort tack!!
 
Då man just nu inte kan boka Singapore Airlines, kommer biljetterna vara något begränsat. Sen är du ute i god tid vilket är bra, men just nu har det endast släppts biljetter fram till 2022-12-15/16 (Ultimate Guide to Award Release Dates | AwardFares Blog).



Business till Australien/NZ är 275 000p/person T&R - så dina poäng kommer tyvärr inte räcka för 2st personer, även fast du har 2st vouchers. Man kan inte lägga vanliga pengar emellan för bonusbiljetter. Ett alternativ är att en person åker på bonusbiljett och ni köper den andra biljetten för pengar.

Star Alliance-poängtabell – vart du kan resa med dina poäng | SAS



Du skriver Tokyo om layover-destination, det är 165.000p/person dit, kan ni ju försöka hitta bonusplatser dit och sen köpa vanliga biljetter därifrån till NZ, men när inte hela resan är på en bokning gäller det att ha marginal mellan bokningarna.



Då du har tillräckligt med poäng för att åka till Tokyo i business kan det vara läge att fixa utresan med tex. ANA. ARN-LHR/FRA-HND och sedan när hemresan släpps lägga på denna. Det tillkommer dock 150kr/person i ombokningsavgift, men väl värt för att fixa de platser man önskar.
 
Doctor-X skrev:Du skriver Tokyo om layover-destination, det är 165.000p/person dit, kan ni ju försöka hitta bonusplatser dit och sen köpa vanliga biljetter därifrån till NZ, men när inte hela resan är på en bokning gäller det att ha marginal mellan bokningarna.Då du har tillräckligt med poäng för att åka till Tokyo i business kan det vara läge att fixa utresan med tex. ANA. ARN-LHR/FRA-HND och sedan när hemresan släpps lägga på denna. Det tillkommer dock 150kr/person i ombokningsavgift, men väl värt för att fixa de platser man önskar.Klicka för att utvidga...


Tack för svaret!

Så jag fixar Arlanda - Tokyo i business redan nu, säg runt 15-16 december, applicerar förra årets 2-4-1, och avvaktar med return?



På return kan jag väl då tekniskt sett, med lite tur och skicklighet pricka in en open jaw från Auckland (om vi lyckas få in resterande poäng = ca 40k)?

Eller räknar jag fel då?



Totalt = 200k

Sthlm - Tokyo = 165 T&R (165/2 = 82,5)

Tokyo - Auckland = Köper biljett

Auckland - Sthlm = 275 T&R (275/2=137,5)



Det ger en total på 220 poäng (137,5+82,5). Det är endast 20k kort. Får väl göra en Amex Elite-upgradering eller något sådant så är ju saken biff.
 
Nja inte riktigt. AMEX elit ger dig 20.000 statusgrundande poäng varje år vilket är bra för att kunna nå en högre status enklare. Dessa 20.000 kan du inte använda till bonusresor. Däremot ger Elitkortet fler poäng att spendera än tex Amex gold eller premium.
 
Carl skrev:Nja inte riktigt. AMEX elit ger dig 20.000 statusgrundande poäng varje år vilket är bra för att kunna nå en högre status enklare. Dessa 20.000 kan du inte använda till bonusresor. Däremot ger Elitkortet fler poäng att spendera än tex Amex gold eller premium.Klicka för att utvidga...


Ok, får hitta ett annat sätt. Snittar typ 4000-5000 EB via Amex i månaden, så då är man ju uppe i ca 20 fram till feb/mars. Lägg till någon flight däremellan. Men logiken är det inget fel på, med open jaw Tokyo i Business dit och sedan Auckland tillbaka givet att man samlat ihop totalt 220k EB?
 
Philip G skrev:Ok, får hitta ett annat sätt. Snittar typ 4000-5000 EB via Amex i månaden, så då är man ju uppe i ca 20 fram till feb/mars. Lägg till någon flight däremellan. Men logiken är det inget fel på, med open jaw Tokyo i Business dit och sedan Auckland tillbaka givet att man samlat ihop totalt 220k EB?Klicka för att utvidga...
Du kan inte boka open-jaw i två olika poängzoner
 
Philip G skrev:Tack för svaret!Så jag fixar Arlanda - Tokyo i business redan nu, säg runt 15-16 december, applicerar förra årets 2-4-1, och avvaktar med return?På return kan jag väl då tekniskt sett, med lite tur och skicklighet pricka in en open jaw från Auckland (om vi lyckas få in resterande poäng = ca 40k)?Eller räknar jag fel då?Totalt = 200kSthlm - Tokyo = 165 T&R (165/2 = 82,5)Tokyo - Auckland = Köper biljettAuckland - Sthlm = 275 T&R (275/2=137,5)Det ger en total på 220 poäng (137,5+82,5). Det är endast 20k kort. Får väl göra en Amex Elite-upgradering eller något sådant så är ju saken biff.Klicka för att utvidga...


Ditt problem är att du saknar poäng för att genomföra resan du önskar göra och förlitar dig på framtida poäng och när du väl har dessa kan det redan vara försent att haffa de biljetter du söker. Årets voucher får du nog räkna bort eftersom om du ombokar/lägger till flighter måste vouchern vara giltig.

Alternativet är att endast göra en enkelbokning, men då är det 60% av priset för T&R.

Utgående från den informationen du delgett antar jag att du sitter på ett AmEx SAS Premium och du säger att du får in ca 4000-5000p/mån vilket då borde motsvara en spend på 26666-33333kr/mån dvs du borde trigga en ny voucher i maj 2022.



Mitt förslag är att försöka boka en ren SAS award till Tokyo T&R för 100k/person och applicera detta års voucher för att spara poäng och ta dig till Tokyo och sedan spara de andra "100k-poängen" och försöka resa någon annanstans för dessa när du får nästa års voucher. Sen får du helt enkelt köpa Tokyo-NZ T&R för pengar.

OBS det finns en blackout-period för just jul/nyår när det gäller SAS award, men kan du tänka dig att åka kanske 18dec-18jan borde det inte vara några problem.
 
Carl skrev:Nja inte riktigt. AMEX elit ger dig 20.000 statusgrundande poäng varje år vilket är bra för att kunna nå en högre status enklare. Dessa 20.000 kan du inte använda till bonusresor. Däremot ger Elitkortet fler poäng att spendera än tex Amex gold eller premium.Klicka för att utvidga...


Uppgraderar han från ett SAS Amex Premium (som jag gissar att han redan sitter på) så får han 30.000 EB-poäng för att uppgrader till SAS Amex Elite fram till 31/12 -21.
 
Rickard_O skrev:Du kan inte boka open-jaw i två olika poängzonerKlicka för att utvidga...


Jag har bokat open-jaw i två olika poängzoner ganska nyligen utan problem. Visserligen bägge i USA (Hawaii 190k samt fastlandet 130k) utifall det nu spelar någon roll?
 
Tack @Doctor-X!



Det mest rimliga, som det låter nu, är att köra T&R till Tokyo istället och köpa till T&R till Auckland. Då sparar vi en del EB och kan möjligen köra någon annan resa längre fram, och det är ju som bekant aldrig fel.



Frågan är då tajming: Om vi vill nyttja årets utgående 2-4-1 men åka så sent som möjligt (t.ex. 18:e december - 12:e jan~) bör ditresan bokas nu i dagarna och returen inväntas? Det går väl att ringa in och plocka returen när dessa släpps i januari?



Stort tack för all hjälp so far!
 
Philip G skrev:Tack@Doctor-X![..] Det går väl att ringa in och plocka returen när dessa släpps i januari? [..]Klicka för att utvidga...


Som Doctor-X skriver "Årets voucher får du nog räkna bort eftersom om du ombokar/lägger till flighter måste vouchern vara giltig.".



Du kan alltså dessvärre inte lägga till en returresa i januari på en voucher som går ut 2021-12-31.
 
MrRob skrev:Jag har bokat open-jaw i två olika poängzoner ganska nyligen utan problem. Visserligen bägge i USA (Hawaii 190k samt fastlandet 130k) utifall det nu spelar någon roll?Klicka för att utvidga...
Det är väl mer tacka och ta emot och inte ifrågasätta, kan väl ha varit en agent som trodde alla delstater i USA var samma zon.

Vad jag lärt mig så är det inte tillåtet med open-jaw i två olika poängzoner.
 
Philip G skrev:Tack@Doctor-X!Det mest rimliga, som det låter nu, är att köra T&R till Tokyo istället och köpa till T&R till Auckland. Då sparar vi en del EB och kan möjligen köra någon annan resa längre fram, och det är ju som bekant aldrig fel.Frågan är då tajming: Om vi vill nyttja årets utgående 2-4-1 men åka så sent som möjligt (t.ex. 18:e december - 12:e jan~) bör ditresan bokas nu i dagarna och returen inväntas? Det går väl att ringa in och plocka returen när dessa släpps i januari?Stort tack för all hjälp so far!Klicka för att utvidga...


Allt efter nyår kan du glömma om du vill kunna använda förra årets voucher, har du tur kanske du kan vänta tills 30/12-2021 (31/12- om du kan boka online) och försöka boka en resa i början av dec 2022 till slutet av dec 2022 (1-21 dec?). Finns det platser i början av dec hade jag isf tagit dem på vinst och förslut nu och sen försökt lägga till returen så sent som det går iår.
 
Doctor-X skrev:Allt efter nyår kan du glömma om du vill kunna använda förra årets voucher, har du tur kanske du kan vänta tills 30/12-2021 (31/12- om du kan boka online) och försöka boka en resa i början av dec 2022 till slutet av dec 2022 (1-21 dec?). Finns det platser i början av dec hade jag isf tagit dem på vinst och förslut nu och sen försökt lägga till returen så sent som det går iår.Klicka för att utvidga...




Då tjänar man med andra ord ingenting på att boka denna sidan av året, om man ändå behöver nyttja den andra vouchern för att resa andra sidan av året?



Dvs 15 dec - 15 jan, det kräver 2 vouchers oavsett. Enda skillnaden med att boka enkelresa nu är att jag säkrar en avresa, till ett marginellt högre pris? Isåfall är det ju bara att avvakta känns det som..
 
Philip G skrev:Då tjänar man med andra ord ingenting på att boka denna sidan av året, om man ändå behöver nyttja den andra vouchern för att resa andra sidan av året?Dvs 15 dec - 15 jan, det kräver 2 vouchers oavsett. Enda skillnaden med att boka enkelresa nu är att jag säkrar en avresa, till ett marginellt högre pris? Isåfall är det ju bara att avvakta känns det som..Klicka för att utvidga...


Det enda jag kan se att du tjänar på att boka denna sidan av årsskiftet är om du hittar en utresa som ni verkligen vill ha redan nu. Då kan det vara väl värt att ta en kostnad på 300:- för ändringen för att säkra upp de platserna.



Annars nej - vänta tills nästa år om du inte hittar något som passar eller om det finns gott om biljetter dit du vill flyga.
 
Det här blir svårt hur du än väljer att göra.

De enda som flyger till NZ är SQ och NZ. NZ släpper i princip inte awardbiljetter i C och Eurobonus kan inte boka SQ. Eftersom SAS Star Alliance bokning inte visar blandade klasser kommer man aldrig se flyg till NZ i C.

Boka vilken t/r som helst till SYD ni kan hitta, oavsett datum, i ekonomi, innan nyår med den vouchern, och hoppas på att fixa mer poäng och hitta C på rätt datum och ändra sen.
 
Singapore Airlines har återkommande haft kampanjpriser från Sverige till Australien i business till förmånliga priser och villkor för ordinarie biljetter. Det lär man nog fortsätta med även efter corona. Det kan vara värt att köpa dessa biljetter och på så sätt öka poängsaldot inför en framtida resa.
 
MartinH skrev:Det här blir svårt hur du än väljer att göra.De enda som flyger till NZ är SQ och NZ. NZ släpper i princip inte awardbiljetter i C och Eurobonus kan inte boka SQ. Eftersom SAS Star Alliance bokning inte visar blandade klasser kommer man aldrig se flyg till NZ i C.Boka vilken t/r som helst till SYD ni kan hitta, oavsett datum, i ekonomi, innan nyår med den vouchern, och hoppas på att fixa mer poäng och hitta C på rätt datum och ändra sen.Klicka för att utvidga...


Nu vill jag inte ge någon falska förhoppningar, men Air NZ brukade åtminstone före pandemin ha bonusbiljetter i C tillgängliga för Eurobonusmedlemmar. Inte många - men de fanns. Jag har rest med dem åtminstone tre gånger i business som Eurobonusaward (för två personer). Bäst tillgänglighet har det varit Australien-NZ och vice versa där de har (hade) några flighter med treklasskonfiguration.
 
taxvalp skrev:Nu vill jag inte ge någon falska förhoppningar, men Air NZ brukade åtminstone före pandemin ha bonusbiljetter i C tillgängliga för Eurobonusmedlemmar. Inte många - men de fanns. Jag har rest med dem åtminstone tre gånger i business som Eurobonusaward (för två personer). Bäst tillgänglighet har det varit Australien-NZ och vice versa där de har (hade) några flighter med treklasskonfiguration.Klicka för att utvidga...


Ja sträckan Auckland -Brisbane (eller om det var Brisbane - Auckland, eller bägge hållen) brukade återkommande ha minst 2 platser i C flera gånger i veckan.
 
Back
Top