Senaste nytt

Peru / Colombia / Thailand - Vad är bäst för sol och bad anser ni?

BajenBusiness

Ny medlem
Hej,

Skulle behöva hjälp av er att fatta bästa beslut.

Case:
Har 4 biljetter bokade sedan i somras med AF Stockholm - Lima i Business och Lima - Stockholm med KLM i Business. Efter lite research börjar jag tveka på Peru som land för sol och bad. Har två barn, 4 och 2 år gamla. Förstår att de är i norra Peru som gäller (Mancora trakten) för sol och bad. Finns bra tickets till Colombia och tänkte då på Cartagena. Eller ska man ta ett säkert kort som hela familjen gillar i Thailand, finns bra revenue biljetter.

Någon som har besökt Peru eller Colombia utifrån ett sol och bad perspektiv?

Tar tacksamt emot tips och era erfarenheter.

Lima åker du till för att det är en av världens bästa matstäder, inte bad, även om det finns strand. Cartagena är fint men packat med amerikaner. Om Thailand känns rätt för det ni vill göra, välj då det :)

Mancora är väldigt fint, det går säkert att hitta ett bra ställe i närliggande byar som är billigare och lugnare. Däremot är det nog inte så lätt att ta sig dit. Eftersom du får flyga till Piura och sedan ta buss från busstationen ( eller taxi hela vägen) till Mancora och det kanske är det roligaste med två små barn. Åker du dit så ät på La Sirena de Juan och Cevicheria Osmary. Så här var det före covid.

Var däremot i Lima för knappt tre veckor sedan och då var det fullt med folk på stranden så det går säkert att bada där. För transfer kan jag rekommendera https://www.peruvian-shuttle.com/

En bubblare annars är Arica i norra Chile. Boka separat flyg med Sky eller Latam till Tacna, på den peruanska sidan.

Har besökt Cartagena under februari, extremt varmt och kraftiga vågor i havet. Om du har vita barn så kan de inte gå i närheten av solen eller dessa vågor, i varje fall i februari..

Trevligt användarnamn, välkommen! Cartagena som stad är värd ett besök, men stränderna längst stadsdelen Bocagrande är inte speciellt trevliga. Jobbiga försäljare och smutsigt vatten. De fina stränderna finns i/på Barú, Rosarioöarna etc som man kan göra dagsutflykter till. Kanske inte optimalt för en barnfamilj, men det beror på hur äventyrliga ni är.

Lima åker du till för att det är en av världens bästa matstäder, inte bad, även om det finns strand. Cartagena är fint men packat med amerikaner. Om Thailand känns rätt för det ni vill göra, välj då det :)
Instämmer! Har varit i Lima 3 gånger senaste året och det är i mitt tyckte världens bästa stad för mat! Beroende på vilken typ av restaurang du är ute efter så är det bra att boka i god tid.

Dock har jag familj som har sagt att om man åker till norr tex Mancora så är det väldigt fint. Men tror som sagt inte det är ett resmål för att ligga på playan.
Lite tips nedan?

Nya loungen som är öppen för KLM/AF är faktiskt väldigt trevlig med bra mat och en bar (där man såklart beställer Pisco Sour)

Nu är jag ingen bad eller sol människa. Men när jag reste runt i den delen av världen så tog jag en catamaran/båt från Cartagena och for till San Blas Islands i Panama. Väldigt fint. Dock vet jag inte om det är det bästa alternativet om man har småbarn.

Men finns säkert fina ställen som är lättare att hitta. Cartagena och Colombia var fint fint annars, besökte aldrig stranden i Cartagena så kan inte uttala mig om det.

En bubblare annars är Arica i norra Chile. Boka separat flyg med Sky eller Latam till Tacna, på den peruanska sidan.

Är inte Chile på gränsen till sammanbrott pga en knasig regering som avskaffat polisen och infört fri invandring? Inget land jag skulle åka till i nuläget.

Toppen