priser på google flights

mattley

New member
Tjena,



2 personer Business ToR. CPH-YYZ



google flights 23k

ITA Matrix 28k med islandic

div. sökmotorer 36.6k och uppåt



Vad jag kan se så är det P genom alla ben på google.

Nått jag missar här? Jag menar jag vill inte boka och sen upptäcka att jag har bokat premium economy helt plötsligt.
 
Du får inte blanda två eller flera saker samtidigt utan att klargöra vad är vad.

Annars finns det risk att du får fel svar/råd.



Ett tips om ITA Matrix.

Om du söker priser med avgång från Köpenhamn, får du pris i DKK, inte i SEK om du inte anger en specifik valutakod.



Du vet redan att P klass är discount Business på Air Canada, Austrian, Lufthansa, United, så vad vill du fråga egentligen?
 
Jag väljer SEK i Matrix, det jag vill veta är varför jag ser sån skillnad, jag menar allt på google visar Business men varför hittar då inte nån annan sökmotor de här priserna, har google nån special sök som bara de har. Kanske helt omöjligt att svara på?

Tänkte bara slänga ut det till experterna. Kanske något tekniskt vi andra dödliga inte kan. Ursäkta om jag har varit otydlig.
 
Det är ganska svårt att veta vad problemet är utan att veta datum så man kan kolla upp det hela själv.



Troligen är det cachning i sökmotorerna som skiljer sig åt, men det är svårt att säga med säkerhet.
 
Google Flights priser ska man ta med en stor nypa salt.

Hittar man ett pris där så ska man definitivt fortsätta till bokningen och se om det verkligen stämmer.

Kan snabbt ur minnet dra två extremt skilda exempel.



Mellan Tokyo och Bangkok kunde man med Air China via Peking flyga T o R för 9.000:- i Business

Verkligheten var runt 14.000:-



Mellan Manilla och Tacloban kunde man med Philippine Airlines flyga T o R för 5.000:- i Ekonomi

Verkligheten var runt 1.000:-
 
E.K skrev:Google Flights priser ska man ta med en stor nypa salt.Hittar man ett pris där så ska man definitivt fortsätta till bokningen och se om det verkligen stämmer.Kan snabbt ur minnet dra två extremt skilda exempel.Mellan Tokyo och Bangkok kunde man med Air China via Peking flyga T o R för 9.000:- i BusinessVerkligheten var runt 14.000:-Mellan Manilla och Tacloban kunde man med Philippine Airlines flyga T o R för 5.000:- i EkonomiVerkligheten var runt 1.000:-Klicka för att utvidga...
Dels är det oklart hur ofta priserna uppdateras, dessutom spelar nog POS in vilket kan variera priserna ganska radikalt. Sen har vi de berömda married segments som ibland ställer till det.
 
Jag försökte göra en bokning via Uniteds hemsida och när man trycker på betalning så får man ett meddelande om att priserna ha ändrat och sen en ny sida där man får göra en ny bokning med de uppdaterade priserna, som motsvarar de priser man får från sökmotorer (dvs 10k+ mer). Verkar vara att google inte uppdaterar priserna så bra.



Dock är det rätt märkligt att jag får upp en hel resa på Uniteds hemsida som inte går att köpa i slutändan.
 
Har troligen att göra med POS (Point of Sale) och vilket betalmedel dun använder (eller snarare var det betalmedlet är registrerat).



Använder du ett svenskt kort kommer du bli tillbakaskickad till svenska sidan (exempelvis) och då kan priset vara helt annorlunda.
 
Ja, alltså söker jag på hipmunk så får jag upp rätt pris i dollar och möjlighet att boka via orbitz eller cheap tickets. Finns det någon möjlighet att boka denna resan från Sverige utan att blanda in en resebyrå?
 
mattley skrev:Ja, alltså söker jag på hipmunk så får jag upp rätt pris i dollar och möjlighet att boka via orbitz eller cheap tickets. Finns det någon möjlighet att boka denna resan från Sverige utan att blanda in en resebyrå?Klicka för att utvidga...
Om du får priser endast på Orbitz, Cheapticket, Priceline, är det ganska sannolikt att det är Married segments.
 
Du får nog ge oss detaljer, inkl datum för att vi ska kunna säga något. Just nu är det ju högst hypotetiskt för oss som bara följer tråden.
 
Det där priset, om det är giltigt, är inte en publik fare... Så antingen är det en specialfare som bara vissa resebyråer har eller så är det en kombination av fares som kanske inte är helt kosher. Har inte tid att gräva mer i det just nu men om inte @Dr. Miles har lurat ut det tills imorgon så ska jag titta lite mer på det.
 
mattley skrev:Sure thing.CPH-YYZ 24 dec - 1 JAN 2 pers CJag bifogar hipmunk resultat. Sökte med CPH::AC+Klicka för att utvidga...
När jag går till Orbitz visar den detta pris men endast AC873 (Frankfurt->Toronto) och LH403 (Newark->Frankfurt) är i Business class. Resten av flygningarna är i Economy class.



Du kan antagligen boka hos Air Canada eller Lufthansa för de är kombination av Air Canada fare och Lufthansa fare.

Du behöver dock att ringa till deras kundtjänst då jag inte kunde prissätta korrekt varken på Aircanada.com eller Lufthansa.com.
 
Dr. Miles skrev:Du kan antagligen boka hos Air Canada eller Lufthansa för de är kombination av Air Canada fare och Lufthansa fare.Du behöver dock att ringa till deras kundtjänst då jag inte kunde prissätta korrekt varken på Aircanada.com eller Lufthansa.com.Klicka för att utvidga...
Den påminner ganska mycket om en fare jag bokade för någon månad sedan med just Lufthansa och Air Canada. I det fallet fick jag upp priset på lufthansa.com också men den krashade när man skulle gå vidare till betalning. Löstes med telefonbokning hos Lufthansa - då blev den faktiskt ytterligare 1500kr billigare än det priset jag hittat själv...
 
Flight

Leave: Thu, Dec 24


AC-1.gif



12:25 pm

7:50 pm

Air Canada

13h 25m

CPH-YYZ

1 stop

3h 15m FRA

CPH-FRA Operated by LUFTHANSA OR LH CITYLINE



Return: Fri, Jan 1


AC-1.gif



3:20 pm

11:45 am+1

Air Canada

14h 25m

YYZ-CPH

2 stops

1h 16m EWR

2h 40m FRA

YYZ-EWR Operated by UNITED EXPRESS/EXPRESSJET



EWR-FRA, FRA-CPH Operated by LUFTHANSA OR LH CITYLINE



Leave: Thu, Dec 24

12:25 pm



Depart: Copenhagen , Denmark Seat map


Copenhagen Airport (CPH)


Terminal 3

Air Canada 9501


422 mi


1h 30m
Operated by LUFTHANSA OR LH CITYLINE




Airbus A319


Business


1:55 pm



Stop 1: Frankfurt , Germany


Frankfurt Int'l Airport (FRA)


Terminal 1
Change of planes. Time between flights: 3h 15m



5:10 pm



Depart: Frankfurt , Germany Seat map


Frankfurt Int'l Airport (FRA)


Terminal 1

Air Canada 877


3,960 mi


8h 40m

Airbus A333


Business
Meal: Complimentary food and drinks



Thu, Dec 24

7:50 pm



Arrive: Toronto, ON , Canada


Toronto Airport (YYZ)


Terminal 1


Return: Fri, Jan 1

3:20 pm



Depart: Toronto, ON , Canada Seat map


Toronto Airport (YYZ)


Terminal 1

Air Canada 3729


359 mi


1h 39m
Operated by UNITED EXPRESS/EXPRESSJET




Embraer RJ135-145


Economy


4:59 pm



Stop 1: Newark, NJ , United States


Newark Liberty International Airport (EWR)


Terminal A
Change of planes. Time between flights: 1h 16m



6:15 pm



Depart: Newark, NJ , United States Seat map


Newark Liberty International Airport (EWR)


Terminal B

Air Canada 9444


3,851 mi


7h 25m
Operated by LUFTHANSA OR LH CITYLINE




Boeing 747


Business
Sat, Jan 2

7:40 am



Stop 2: Frankfurt , Germany


Frankfurt Int'l Airport (FRA)


Terminal 1
Change of planes. Time between flights: 2h 40m



10:20 am



Depart: Frankfurt , Germany Seat map


Frankfurt Int'l Airport (FRA)


Terminal 1

Air Canada 9131


422 mi


1h 25m
Operated by LUFTHANSA OR LH CITYLINE




Embraer 190


Economy
Sat, Jan 2

11:45 am



Arrive: Copenhagen , Denmark


Copenhagen Airport (CPH)


Terminal 3
Jag får Eco på de 2 ben som använder Embraer på Orbitz.
 
Nu vet jag varför.



ITA Matrix prissätter din routing som pris till New York med stopover i Toronto (6.164 DKK exkl. skatter).

Däremot både United, Lufthansa och Air Candas webbsidor prissätter den som resa mellan Köpenhamn-Toronto (12.256 DKK exkl. skatter).




screenshot20151014_04-png.42641





Som sagt, du behöver att kontakta flygbolaget och påpeka att din destination är New York och vill ha stopover i Toronto. Annars blir det priset till Toronto (= dyrare).
 
Back
Top