Räknas "ändring" av flyg som 'cancelled by the airline'?

volatyle

New member
Hej,



Så, bokade en star alliance-resa innan årsskiftet till Portugal med en 2-4-1 som gick ut 2021-12-31 samt med poäng som går ut till våren.



Resan var tänkt att gå i slutet på augusti.



Fick idag mail att resan har ändats, från att tidigare varit avresa på fredag morgon och framme fredag förmiddag har dom nu lagt flyget att avgå Torsdag till Zurich, och sen från Zurich fredagen, dvs +1 dag vilket gör att vi inte kommer kunna åka på resan.



Nu klurar jag lite på vad som gäller här, hade resan blivit helt avbruten hade jag väl haft rätt att inom 30 dagar boka en ny award trip, trots utgången voucher/poäng så som jag förstått det? Men i det här fallet har dom ju lagt en ny rutt som gör att vi inte kommer kunna åka på resan.



Kan jag fortfarande begära tillbaka expired voucher/poäng och få 30 dagar på mig att boka en ny resa?



Vol
 
Volatyle skrev:Hej,Så, bokade en star alliance-resa innan årsskiftet till Portugal med en 2-4-1 som gick ut 2021-12-31 samt med poäng som går ut till våren.Resan var tänkt att gå i slutet på augusti.Fick idag mail att resan har ändats, från att tidigare varit avresa på fredag morgon och framme fredag förmiddag har dom nu lagt flyget att avgå Torsdag till Zurich, och sen från Zurich fredagen, dvs +1 dag vilket gör att vi inte kommer kunna åka på resan.Nu klurar jag lite på vad som gäller här, hade resan blivit helt avbruten hade jag väl haft rätt att inom 30 dagar boka en ny award trip, trots utgången voucher/poäng så som jag förstått det? Men i det här fallet har dom ju lagt en ny rutt som gör att vi inte kommer kunna åka på resan.Kan jag fortfarande begära tillbaka expired voucher/poäng och få 30 dagar på mig att boka en ny resa?VolKlicka för att utvidga...


Ja.



Ditt flyg är canceled och ersatt med ett annat.



Om det hade flyttats en halvtimme med bibehållen dag och flight nummer hade det inte nödvändigtvis räknats men nu är det en annan dag.



Regeln handlar alltså om att det individuella flyget ställs in, inte hela resan.
 
mha321 skrev:Ja.Ditt flyg är canceled och ersatt med ett annat.Om det hade flyttats en halvtimme med bibehållen dag och flight nummer hade det inte nödvändigtvis räknats men nu är det en annan dag.Regeln handlar alltså om att det individuella flyget ställs in, inte hela resan.Klicka för att utvidga...
Tack! Då blir det att börja söka igen då....
 
mha321 skrev:Ja du bör kunna avboka och få tillbaka voucher och göra vad du vill med den.Klicka för att utvidga...


Är det 30 dagar som gäller från det att flyget blir cancelled, eller är det 30 dagar från det att jag väljer att avboka på grund av cancelled flight?

Tänker bara om jag ska medvetet "pusha" detta tills läget lugnat ner sig lite...
 
Volatyle skrev:Är det 30 dagar som gäller från det att flyget blir cancelled, eller är det 30 dagar från det att jag väljer att avboka på grund av cancelled flight?Tänker bara om jag ska medvetet "pusha" detta tills läget lugnat ner sig lite...Klicka för att utvidga...
Jag tror det är från när du avbokar men jag är inte säker. Det är väl nogkb annan som rapporterat att det varit "till slutet på nästa månad" från det datumet också, men jag vet inte om det är konsekvent...
 
Volatyle skrev:Är det 30 dagar som gäller från det att flyget blir cancelled, eller är det 30 dagar från det att jag väljer att avboka på grund av cancelled flight?Tänker bara om jag ska medvetet "pusha" detta tills läget lugnat ner sig lite...Klicka för att utvidga...


Ibland tycker bolagen att om man inte hört av sig inom en viss tid (vanligen ca 14 dagar) så har man accepterat ombokningen. Så kanske inte är läge att vänta allt för länge.



Sedan brukar återgivna vouchers få en giltighet på innevarande + nästkommande månad, dvs avbokar du under januari så borde vouchern gälla till sista februari oavsett när i januari du avbokar. Det är alltså avbokningstillfället som avgör.
 
Volatyle skrev:Är det 30 dagar som gäller från det att flyget blir cancelled, eller är det 30 dagar från det att jag väljer att avboka på grund av cancelled flight?Tänker bara om jag ska medvetet "pusha" detta tills läget lugnat ner sig lite...Klicka för att utvidga...
Om du inte gör något på 15 dagar (som sas applicerar) så kommer du ha ansetts ha accepterat förändringen i bokningen. Du har med andra ord 15 dagar på dig från att ändringen gjordes till att göra något annat, tex avboka och få tillbaka poäng och vouchers. Vouchern brukar bli giltig till den sista i månaden efter.
 
Första och sista flyget (av 6 leg totalt) ställdes in 30/10 och jag avbokade 21/12. Fick tillbaka allt.
 
palmen skrev:Om du inte gör något på 15 dagar (som sas applicerar) så kommer du ha ansetts ha accepterat förändringen i bokningen. Du har med andra ord 15 dagar på dig från att ändringen gjordes till att göra något annat, tex avboka och få tillbaka poäng och vouchers. Vouchern brukar bli giltig till den sista i månaden efter.Klicka för att utvidga...


Har förstått ovan limit på 15 dagar att ringa in, och följande mail brukar ju skickas ut ifrån SAS:





upload_2022-1-12_12-26-55-png.125325









En fråga jag har i samband med detta är om någon har erfarenhet vad som händer om SAS inte informerar om ändringen ? Är det 15 dagar att ringa in då med ? Har en 2-4-1 bokning, där en flight är inställd och man har då bokat om till en annan flight 6 timmar senare utan att skicka ut ovan mail, så har själv ingen aning om när flighten/bokningen ändrades eller om dom inte hunnit skicka ut mailet. "Råkade" se det när jag loggade in på Eurobonus sidan, eftersom bokningen är gjord åt någon annan, men kontaktuppgifterna stämmer.



Står ju "15 days after receiving this message"..
 
Back
Top