Recension av Thai business (Royal Silk) B777-300ER

drgold

New member
För ett tag sedan bad jag om tips på hur jag skulle resonera i valet mellan Lufthansa resp. Thai business på långresa med familjen till Bangkok. Se tråden Thai eller Lufthansa business? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor .



Stort tack till alla er som bidragit med synpunkter och tips! Till slut blev det alltså bokat GOT-ARN-BKK med SAS plus resp. Thai business för 4 personer (2 vuxna, 2 barn). Tänkte som tack för er input återrapportera från resan med denna recension, som kanske kan vara till nytta för kommande resenärer!



Landvetter:

Vi hade mycket bagage att checka in, men proceduren gick snabbt och smidigt och bagaget märktes prydligt med priotaggar. I säkerhetskontrollen konfiskerades myggsprejen - vi hade ingen koll på att detta tydligen klassificeras som potentiellt vapen inte bara mot myggor utan även mot människor. Jaja, alltid lär man sig nåt!



Efter trekvart i loungen gick vi till gate där prioboardingen till SK142 GOT-ARN redan påbörjats - priopax hade fått gå igenom fållorna, men fastnade i området bakom där vi snällt fick vänta på att dörren till bryggan skulle öppnas. Så fort den dörren öppnades kom utrop om att övriga passagerare var välkomna att passera fållorna. Exemplariskt skött, så långt vi var med i processen.



Själva flygningen var helt utan överraskningar. Drygt halvfullt plan med seat block på de flesta mittstäten i plus. Vi ankom till terminal 5 eftersom maskinen skulle vidare till Alicante - praktiskt för oss som ändå skulle till terminal 5. Värre för passagerare med inrikes anslutning, som fick vänta på busstransport till terminal 4.



Visa bifogad bild 96017

Avfärd från Göttlaborg-Landvetter (helt lyckats missa denna ordvits vid tidigare besök)



Visa bifogad bild 96018

SAS plus inrikes, ungefär så här spännande.



Arlanda:

Vi hade ett par timmar på oss inför flygningen till Bangkok, som vi tillbringade på SAS lounge i terminal 5. Jag tänker inte grotta ner mig i denna upplevelse som ändå är bekant för de flesta på forumet, och som i vart fall finns resencerad många gånger tidigare.



TG961 ARN-BKK:

Flygplanet:

Flygningen utfördes med HS-TKQ, en Boeing 777-300ER. Planet var utrustat med den äldre versionen av businesstolar (ping @Brandten - jag läste ditt inlägg lite för fort, vi åkte ju den 13 augusti och inte den 14).



Boarding:

Prioboarding med tydliga fållor och utrop, funkade klockrent.



Visa bifogad bild 96019

Boarding till HS-TKQ via två bryggor.



Kabinen, stolen:

Det finns två businesskabiner separerade av ett galley vid dörr 2. Stolarna är placerade i konfiguration 1-2-1 och vi hade raden längst fram, som benämns rad 11. Mittstolsparen sitter på varannan rad tätt ihop, och på varannan rad långt ifrån varandra. På samma sätt sitter "ytterstolarna" omväxlanda nära fönstret respektive gången. Våra platser satt tätt ihop i mitten, och ytterplatserna var närmast gången.



Det märktes att kabinen hade några år på nacken. Stolstygerna var lite slitna, färgen hade "skavsår" här och var och IFE var inte direkt av senaste snitt. Men stolen var bekväm och hade bra inställningsfunktioner, inklusive möjlighet till massage. I planläge var utrymmet fullt tillräckligt för en 176 cm lång passagerare att ta sig en tupplur. (Ibland är det bra att vara vertikalhämmad.) Nackdelen var att jag tyckte bältet, som var av trepunktstyp, skar in lite obekvämt vid halsen. Det hade jag nog inte märkt av om jag varit lite längre.



Visa bifogad bild 96035

Kabinens layout, här främre businesskabinen.



Service, mat:

Kabinpersonalen var vänlig och effektiv, ständigt leende. Servicen inleddes med pre-departure drink: Vatten, juice eller champagne (jag valde champagne men glömde faktiskt kolla vilken sort). Därefter togs beställning till såväl middag som frukost. Varma handdukar kom i överflöd genom hela flygningen, tror jag fick fyra-fem stycken totalt.



Visa bifogad bild 96021

Okänd sort men kall, torr och (typ) gratis



Visa bifogad bild 96028 Visa bifogad bild 96030 Visa bifogad bild 96031

Menyn



Maten var till största delen mycket bra, men med tydliga toppar och dalar. Förrätten smakade utmärkt. Torsken jag valde var helt OK men hollandaisesåsen ganska smaklös och tillhörande potatis (eller var det en svamp?) gav flashbacks till traumatiska sittningar i högstadiekantinen. Ostarna var däremot mycket goda och citronpajen var en fullträff. Vi valde alla kontinental frukost som var utmärkt, bortsett från en enstaka jordgubbe som tro det eller ej faktiskt var möglig (!). Så sammanfattningsvis, högt och lågt.



Visa bifogad bild 96023 Förrätt - namnamn, som det skulle ha kunnat heta på thai



Visa bifogad bild 96024 Varmrätt version torsk - comme ci, comme ça, som den skulle ha kunnat heta på Air France



Visa bifogad bild 96025 Varmrätt version kyckling som mina kloka barn valde istället, smakade mycket bättre



Visa bifogad bild 96026 Goda ostar



Visa bifogad bild 96027

Jättegod citronpaj!



Visa bifogad bild 96034 Frukosten - gott, bortsett från den mögliga jordgubben



Utöver champagnen som jag skändligen glömde identifiera blev det inga dryckesmässiga utsvävningar på denna familjeflygning. Men cappucinon var i alla fall god!



Övrigt:

Det ingick ett amenity kit enligt nedan. Inga tofflor, ingen pyjamas. Det fanns en tunn madrass som man kunde få sängen bäddad med om man ville.



Visa bifogad bild 96032

Visa bifogad bild 96033



Slutsatser, tips:

Trevlig flygning med i huvudsak god mat och mycket serviceminded personal. Vi hade raden längst fram och upplevde inte att det var något problem med spring från galley. Däremot två detaljer som kan vara värda att påpeka:



1) De främsta bagagehyllorna är i alla fall på höger sida blockerade av elektronik/utrustning, så sitter du på rad 11 (längst fram) får du ha dina prylar ett steg längre bak. Det var inga problem att få plats med sakerna men det kan kanske kännas lite kymigt att behöva störa grannen om man vet med sig att man kommer behöva hämta grejer under flygningen.



2) Nästa tripp kommer vi antagligen välja mittplatser för alla fyra i två angränsande rader vid motsvarande layout. När vi bokade tänkte vi att det skulle vara kul för barnen att ha fönsterplats, därav bokade vi en hel rad. Men dels kollade barnen ändå mest på sina skärmar (dagens ungdom), dels var det långt från stolen till fönstret på vår rad. Dessutom gick flygningen till stor del på natten. Så trippelfail på det resonemanget. Men framför allt kändes det som att vi blev utspridda, vilket gjorde det lite svårt för oss vuxna att hjälpa barnen t.ex. när det var dags för beställningar och liknande. Även om Lufthansastolarna är lite trängre tänker jag att fördelen med den layouten (2-2-2) är att en familj att sitta i en 2x2-formation och ändå kunna ha fönsterplats.
 
TG960 och 961 har ju lite dåligt rykte då det sägs att crewet inte gillar att jobba på Stockholmslinjen. Inget du märkte?
 
Tack för rapportering! Kikar själv på BKK som nästa destination och utgår från samma avreseort som dig.

Är det bara jag som inte får fram bilder??
 
Jag var ju en av de som kommenterade i din förra tråd om att jag tyckte att Thai service i business klass hade försämrats märkbart från Stockholm. Nu är mina anmärkningar från det sista året Thai flög med B747-400 på sträckan. Då fick man ju sitta i First kabinen om man bokade business så komforten var bra. Sista gången jag flög denna sträcka var servicen helt under isen. Sedan dess har jag vägrat flyga Thai. Det kan därför ha blivit bättre när man satte in B77W från Stockholm.



Jag får inget riktigt grepp om vad du egentligen tycker om servicen. Jag tolkar det som att du får grundkonceptet och att maten är bra. Men hur var det lilla extra med servicen, exv påfyllning av vin när det är slut, måste man tjata om detta, vilket jag alltid fått gjort. Det är i dom små sakerna man märker om det är bra service.



Bilderna, ja det funkar inte.
 
Håller med cedergren om tg 961 och tg 960 gäller även cph-bkk två kompisar åkte olika tider i somras var mycket besvikna på servicen.
 
Jag åkte i juni (BKK-ARN) och hade då inga klagomål på servicen. De ska dock sägas att jag inte direkt var vaken hela resan. Fick dock champagne och med påfyllning (en gång redan på marken då boarding tog lite tid), sov sen genom middagsservering men åt frukost och då tyckte jag personalen var på hugget och trevliga. Det var dock bara halvfullt i business och vad jag såg så verkade inte planet i övrigt heller vara särskilt fullt så kanske gjorde att personalen hade mer tid över. Skulle kunna tänka mig att det vissa perioder på året kanske är lite mer hektiskt och även kanske en del av passagerarna som är jobbig vilket kan (även om det inte borde) påverka serviceupplevelsen även för övriga
 
DrGold skrev:Hmm, vet inte varför det inte funkade med bilderna. Försöker lägga till dem igen i detta inlägg.Klicka för att utvidga...


Väldigt snygga bilder!



På temat service ombord, vi flög från CPH och var mycket nöjda.



Edit: Jag gillar verkligen deras champagneglas även om de kanske inte är helt optimala på ett flygplan. Även övrigt porslin och bestick håller hög klass.
 
Cristoffer Cedergren skrev:TG960 och 961 har ju lite dåligt rykte då det sägs att crewet inte gillar att jobba på Stockholmslinjen. Inget du märkte?Klicka för att utvidga...


Nej det märkte jag inte. Med undantag av en i crew som kanske var lite otillgänglig så tyckte jag alla var vänliga, uppmärksamma, frågade om man var nöjd, behövde något extra etc. Jag pratade även med pursern en längre stund när jag stod i toakö och han verkade uppriktigt gilla rutten, pratade mycket om vad han tyckte om att göra i Stockholm etc. Visst kan det vara sånt man bara säger men det verkade som sagt ärligt menat.




Alf skrev:Jag får inget riktigt grepp om vad du egentligen tycker om servicen. Jag tolkar det som att du får grundkonceptet och att maten är bra. Men hur var det lilla extra med servicen, exv påfyllning av vin när det är slut, måste man tjata om detta, vilket jag alltid fått gjort. Det är i dom små sakerna man märker om det är bra service.Klicka för att utvidga...


Nu blev det ingen konsumtion av vin för vår del så jag kan inte riktigt svara på hur flitig just den påfyllningen var. Däremot kom de flera gånger och frågade oss om vi ville ha påfyllning av de drycker vi valt, så jag gissar att det var samma för vin. Jag tycker också att de ansträngde sig för att det skulle bli bra för barnen, och rekommenderade proaktivt vilken rätt de trodde skulle passa bäst etc. Så jag skulle ändå säga att det fanns en blick för hur de kunde göra skillnad, utan att det för den skull var superengagerat.
 
Jag och frugan flög BKK-OSL i Dec 2018. Tyckte servicen på den flighten va riktigt bra. Vi va väldigt trötta när vi satte oss ombord, så vi valde att sova direkt istället för att käka middag. Va inga problem att få käket när vi vaknade. Tror vi hade väldig tur med crewet, dom va super trevliga och hjälpte med allt.
 
Jag tycker det har hänt något med servicen på Thai de senaste gångerna jag flugit. Jag flyger ganska ofta 961/960 och min känsla är att det har blivit mycket bättre eller så har jag bara haft tur med bra besättningar men jag tror inte det beror bara på det.
 
jtq skrev:Jag tycker det har hänt något med servicen på Thai de senaste gångerna jag flugit. Jag flyger ganska ofta 961/960 och min känsla är att det har blivit mycket bättre eller så har jag bara haft tur med bra besättningar men jag tror inte det beror bara på det.Klicka för att utvidga...


Det är möjligt att de mest priskänsliga resenärerna (läs: Johnny med klotter på hela kroppen iklädd linne, flip-flops och med det karaktäristiska brölet) stannar hemma i större utsträckning p.g.a. den svaga kronan.



Och att det då har blivit mer populärt och motiverande bland Thais crew att flyga på Stockholm.
 
NotRyan skrev:Det är möjligt att de mest priskänsliga resenärerna (läs: Johnny med klotter på hela kroppen iklädd linne, flip-flops och med det karaktäristiska brölet) stannar hemma i större utsträckning p.g.a. den svaga kronan.Och att det då har blivit mer populärt och motiverande bland Thais crew att flyga på Stockholm.Klicka för att utvidga...


Det är väl ett relativt säsongsberoende fenomen?
 
NotRyan skrev:Det är möjligt att de mest priskänsliga resenärerna (läs: Johnny med klotter på hela kroppen iklädd linne, flip-flops och med det karaktäristiska brölet) stannar hemma i större utsträckning p.g.a. den svaga kronan.Och att det då har blivit mer populärt och motiverande bland Thais crew att flyga på Stockholm.Klicka för att utvidga...


Johnny har övergett Thai och börjat flyga First med British Airways.
 
AndersSt skrev:Väldigt snygga bilder!På temat service ombord, vi flög från CPH och var mycket nöjda.Edit: Jag gillar verkligen deras champagneglas även om de kanske inte är helt optimala på ett flygplan. Även övrigt porslin och bestick håller hög klass.Klicka för att utvidga...
Håller med om porslinet, speciellt i Thai first (vilket jag tyvärr aldrig upplevt själv). Även Finnair har ju makalöst fint porslin! Finns det något bolag som slår Thai och Finnair på porslinsfronten?
 
Gus skrev:Håller med om porslinet, speciellt i Thai first (vilket jag tyvärr aldrig upplevt själv). Även Finnair har ju makalöst fint porslin! Finns det något bolag som slår Thai och Finnair på porslinsfronten?Klicka för att utvidga...


SAS Plus?
 
Back
Top