Kort svar, ja.Tostarp skrev:Hade tänkt ta med ett kusinbarn till USA på semestern. Någon som har pejl på om det går bra eller man måste ha med någon sorts intyg från barnens föräldrar?Klicka för att utvidga...
Att man bara rinner igenom är nog inte helt ovanligt, det är om man inte har brevet i innerfickan och semestern börjar med 48h detainment misstänkt för kidnapping/trafficking som det är trist (eller helt enkelt att barnet ifråga stoppas från vidare färd).Big Birger skrev:. Vi gick igenom immigrations i anslutning till varandra, och fick inte en enda fråga.Men det kändes bra att ha det brevet i innerfickan, i fall att...Klicka för att utvidga...
Just tyskarna är lite extra vaksamma... (min fetstil nedan)Vixit skrev:Kan behövas redan i Europa: jag fick problem i passkontrollen i München när jag åkte med mina egna barn utan deras mor till Kanada förra sommaren.Klicka för att utvidga...
Jo, visst kan man förstå det till viss del. Å andra sidan så är det ju väldigt sällan vita europeiska barn förs ut ur Sverige för att tvångsgiftas / kidnappas så varför skall jag drabbas?ulagun skrev:Trots samma efternamn blev stoppade i passkontrollen i ZRH med 12-årigt barnbarn. Lång diskussion, slutade med att jag uppgivet sade "OK keep him". Kvinnliga passkontrollanten kontrade med att hon redan hade två tonåringar hemma och det räckte mer än välAllvarligt blev vi uppmanade att alltid ha (bevittnat) föräldraintyg när vi reser med barnbarnen.Som världen ser ut, något som jag har full förståelse för.Klicka för att utvidga...
Precis vårt argument.Golfkillen skrev:Jo, visst kan man förstå det till viss del. Å andra sidan så är det ju väldigt sällan vita europeiska barn förs ut ur Sverige för att tvångsgiftas / kidnappas så varför skall jag drabbas?Klicka för att utvidga...
Golfkillen skrev:Jo, visst kan man förstå det till viss del. Å andra sidan så är det ju väldigt sällan vita europeiska barn förs ut ur Sverige för att tvångsgiftas / kidnappas så varför skall jag drabbas?Klicka för att utvidga...
Intressant, för jag funderade ett tag på att göra jämförelsen med passkontrollen i Hyllie. Jag åkte över någon dag efter den infördes och då kollades varken jag eller min vita kollega, däremot alla som inte vet vita. Hade man fortsatt göra så hade man sparat mycket tid, men någon grupp (säkerligen vita och bosatta på "Söder") tyckte det var fel.ulagun skrev:Precis vårt argument.Svar, reglerna gäller för alla,oavsett ursprung m.m. Ungefär som passpolisen i Hyllie. Tänk själv vilket liv det skulle bli i vissa kretsar om man inte kollade samtliga resenärer.Klicka för att utvidga...
Fritzl hade man väl sannolikt inte stoppat, det var hans dotter och mamman var väl införstådd med setupen?Homer skrev:kan ju handla om typ josef fritzl på resa med madeleine mccannKlicka för att utvidga...
Man brukar ju inte kommentera en moderator men nu ställde du en fråga så då hoppas jag det är ok. Det kan ju också vara intressant att diskutera den bakomliggande orsaken till en viss åtgärd, i detta fall kontroll av barn som inte reser med föräldrarna / bara en förälder. Att kalla det för trams kan jag tycka är att ta i.Senator skrev:Kan vi hålla lite högre nivå i tråden, eller måste vi åter stänga en tråd? Varför måste Fritz in eller olika kulturers giftemål? Det handlar om erfarenhet att resa med barn som inte är egna, i detta fall till USA. Det här andra tramset kan väl strunta i?Mvh,Senator/Hans i rollen som moderatorKlicka för att utvidga...
Det förekommer i högsta grad vårdnadstvister mellan två västerländska föräldrar, där den ena parten försöker kidnappa barnen och föra dem utomlands.Golfkillen skrev:Jo, visst kan man förstå det till viss del. Å andra sidan så är det ju väldigt sällan vita europeiska barn förs ut ur Sverige för att tvångsgiftas / kidnappas så varför skall jag drabbas?Klicka för att utvidga...