Rutter på SAS.se kontra ITA Matrix

hg1980

New member
Hej, är ny på att resa longhaul med SAS och har fundering.

Skall flyga GOT <> PHX 22/1 - 27/1 i Business. På SAS.se kommer endast två förslag på routing upp (dåliga sådana också), medans på ITA Matrix kommer en massa routes upp. Dessutom till samma pris. Vill åka GOT-LAX-PHX dit och PHX-ORD-GOT hem.

Jag gissar att jag kan ringa kundtjänst och boka den route jag vill ha? Men då kommer nästa fråga, jag vill såklart ha mina 30p /100kr på mitt AMEX Elite, och det gäller bara på SAS.se står det.

Så, hur göra?

Oavsett om du lyckas boka på telefon eller inte så gäller 30% Amex även på telefon, inklusive awardbokningar.

fcx skrev:Oavsett om du lyckas boka på telefon eller inte så gäller 30% Amex även på telefon, inklusive awardbokningar.Klicka för att utvidga...
Världsklass, stort tack för det.

Hur kommer det sig att SAS.se visar så få routes?

hg1980 skrev:Världsklass, stort tack för det.Hur kommer det sig att SAS.se visar så få routes?Klicka för att utvidga...

Den visar de kombinationer som SAS vill fokusera på att sälja, de kombinationer som faktiskt är tillåtna på SAS-biljett (inte allt som Matrix hittar är OK) och de kombinationer som erbjuder kortast bytestider.

fcx skrev:Den visar de kombinationer som SAS vill fokusera på att sälja, de kombinationer som faktiskt är tillåtna på SAS-biljett (inte allt som Matrix hittar är OK) och de kombinationer som erbjuder kortast bytestider.Klicka för att utvidga...
Hmm, då blir jag lite orolig. För det är rena SK-flighter till och från USA jag hittat. Med en UA-flight åt varje håll inrikes. Vad skulle göra den otillåten menar du?

hg1980 skrev:Hmm, då blir jag lite orolig. För det är rena SK-flighter till och från USA jag hittat. Med en UA-flight åt varje håll inrikes. Vad skulle göra den otillåten menar du?Klicka för att utvidga...

Det är inte säkert att SAS säljer biljetter på alla flightnummer med United, utan de säljer bara ett visst urval. Om flighten har ett SK-nummer när du säker är du safe, har den ett UA-nummer så beror det på om SAS säljer dessa biljetter eller inte. Annars får man ta till en vanlig resebyrå.

fcx skrev:Det är inte säkert att SAS säljer biljetter på alla flightnummer med United, utan de säljer bara ett visst urval. Om flighten har ett SK-nummer när du säker är du safe, har den ett UA-nummer så beror det på om SAS säljer dessa biljetter eller inte. Annars får man ta till en vanlig resebyrå.Klicka för att utvidga...
Perfekt, guld värt. Då kan jag i värsta fall boka på egencia, men då förlora 10% poäng.

Tack igen!

hg1980 skrev:Perfekt, guld värt. Då kan jag i värsta fall boka på egencia, men då förlora 10% poäng.Tack igen!Klicka för att utvidga...
Du kan prova att söka bonusresor cash+points - bästa tillgänglighet, ibland får man fler alternativ där, välj sedan att bara betala cash. Vet inte om alla kampanjpriser är bokningsbara den vägen dock. Men vanlig business Saver borde gå fint.

SAS for business gränssnitt ger betydligt fler möjliga kombinationer att boka än vanliga sas.se har jag märkt. Så hittar man en kombo på Matrix som inte finns på sas.se så kan det vara värt att kolla på www.sas.se/scb (krävs dock att man reggar ett konto om man inte har det)

Jakob Österberg skrev:SAS for business gränssnitt ger betydligt fler möjliga kombinationer att boka än vanliga sas.se har jag märkt. Så hittar man en kombo på Matrix som inte finns på sas.se så kan det vara värt att kolla påwww.sas.se/scb(krävs dock att man reggar ett konto om man inte har det)Klicka för att utvidga...

ja du, det var något annat. Men hur väljer man affärsklass på longhaul?

Senator skrev:ja du, det var något annat. Men hur väljer man affärsklass på longhaul?Klicka för att utvidga...
Det gör man efter att man har valt avgångar. Då kommer man till en sida där man kan välja biljettpris och får upp en vansinnigt stor mängd olika kombinationer. Tänk Go, Go light, Plus Saver, Plus Flex, Business Saver, Business på utresan korsat med alla kombinationer på returen. Inte optimalt för att leta lägsta pris i t ex business eftersom man måste välja avgången först

Har märkt att SAS.se slutat routa från ARN via Chicago (och retur) till ett par destinationer i Nordamerika, Denver och Montreal t ex får jag bara upp via Newark. Trist för den sena avgången från Chicago medgav nästan hel arbetsdag. Går säkert att boka via telefon dock.

Jakob Österberg skrev:SAS for business gränssnitt ger betydligt fler möjliga kombinationer att boka än vanliga sas.se har jag märkt. Så hittar man en kombo på Matrix som inte finns på sas.se så kan det vara värt att kolla påwww.sas.se/scb(krävs dock att man reggar ett konto om man inte har det)Klicka för att utvidga...

Testade SAS for business första gången igår. Man behöver ju vara hyfsat van bokare för att ta sig runt i det gränssnittet. Antar att många skippar det för att det är lite för krångligt. Men ska ge det några chanser, det blir ju några kronor billigare att boka där.

Back