Ryanair: bara de 90 första får ta med handbagage

mike-got

New member
Kan detta verkligen stämma? Aftonbladets nyhetsrapportering ska man ju ta med en nypa salt för det låter onekligen absurt...

Här är Ryanairs senaste grepp.

Bara de 90 första passagerarna får ta med handbagaget in i kabinen – resten måste lämna in väskan.

– Det var ju Ryanair så vi valde att skratta åt eländet, säger Aftonbladet Resas reporter Sture Bjarnelind, som själv drabbats.

Ryanairs nya stenhårda regler: Lämna in ditt handbagage | Resa | Aftonbladet

Ärligt talat är detta ingen dum idé. När allting ska gå fort är det ofta boardingproceduren som tar längst tid, inkl. det faktum att folk släpar med sig alldeles för mkt handbagage och måste söka länge efter plats osv. Ryanair styrs ju mer än kanske något annat bolag av korta ledtider så föga förvånande att de kör detta nu.

De pratar om kabinväskor som inte får plats under sätet framför sig väl?

Man kan fortfarande placera väskorna under sätet framför sig om den får plats där.

Dr. Miles skrev:De pratar om kabinväskor som inte får plats under sätet framför sig väl?Man kan fortfarande placera väskorna under sätet framför sig om den får plats där.Klicka för att utvidga...
Japp, utgår ifrån att det inte gäller mindre ryggsäckar, små övernattningsbagar etc. som inte är "large cabin bags" enligt definition ovan.

Säga vad man vill men de är effektiva på att få folk att komma tidigt till gate... Vad är nästa grepp, gratis toalettbesök för de 50 första passagerarna?

jsn skrev:Säga vad man vill men de är effektiva på att få folk att komma tidigt till gate... Vad är nästa grepp, gratis toalettbesök för de 50 första passagerarna?Klicka för att utvidga...
Gratis transfer för dom 15 första som tar sig till busshållplatsen = folk kommer hoppa över att checka in bagage och springa av planet

Agö skrev:Ärligt talat är detta ingen dum idé. När allting ska gå fort är det ofta boardingproceduren som tar längst tid, inkl. det faktum att folk släpar med sig alldeles för mkt handbagage och måste söka länge efter plats osv. Ryanair styrs ju mer än kanske något annat bolag av korta ledtider så föga förvånande att de kör detta nu.Klicka för att utvidga...
Bästa jag hört från Ryan. Det är ett otyg med dessa gigantiska väskor som ska med på planen. Checka in och låt planet gå i tid...

Jag förstår inte uppståndelsen, att man får lämna in sitt handbagage vid flygplanstrappan sker på daglig basis när man flyger med SAS. T o m när jag prio-boardar som förste passagerare med mitt SAS-guldkort brukar jag få lämna in min väska, trots att den ryms i overhead bins.

Budgetresenär skrev:Jag förstår inte uppståndelsen, att man får lämna in sitt handbagage vid flygplanstrappan sker på daglig basis när man flyger med SAS. T o m när jag prio-boardar som förste passagerare med mitt SAS-guldkort brukar jag få lämna in min väska, trots att den ryms i overhead bins.Klicka för att utvidga...
Tänker du på småkärrorna nu? CRJ-900?

Budgetresenär skrev:Jag är inte så bra på flygplanstyper, men jag syftar på de flygplanen i 2 + 2 konfiguration som brukar trafikera SAS utrikesrutter främst i Centraleuropa men även delar av norra Europa.Klicka för att utvidga...
Japp. Det är CRJ och ATR. På dessa är det regelmässigt delivery at aircraft. Det Ryanair gör här är dock på stora kärror.

När jag för en tid sedan gjorde studiebesök på Ryan, så boardade vi efter att gränsen vid 90 var passerad. Kabinväskor av maxmått fick bagagetag i gaten medan väskor som fick plats under stolen fick tas ombord.

Tyckte det funkade mycket smidigt och alla väskor som fick lämnas utanför planet taggades i gate så att de kopplades till passageraren och ett kvitto delades ut. Mycket bättre än med SAS på CRJ.

Däremot att Landvetter valde att låta Ryan få gate med brygga och inte promenadgaten på Non-Schengen, sänkte hela konceptet då väskorna kom på bandet istället för vid gate. För övrigt märkligt att de fick brygga då de redan har trappan med sig i planet.

olo skrev:För övrigt märkligt att de fick brygga då de redan har trappan med sig i planet.Klicka för att utvidga...
Du är väl så ung att du inte minns DC/MD maskinerna även de hade trapp i fram men fick gatebrygga.

Innan alla kastar sig över inlägget och säger detta är en halv sanning SAS MD90 saknade trappen där fram, men jag hoppar över att skriva det så får vi se hur många som kommer att informera oss om detta.

Skillnaden är väl att SAS gör det "after the fact" d v s när planet är knökfullt och 10-20 passagerare irrar runt med väskor som inte får plats och alla andra sitter och svettas i värmen och svär inombords. Alla flygbolag borde göra på detta vis, med olika antal tillåtna carryons beroende på flygplanstyp eventuellt.

Canadien skrev:Skillnaden är väl att SAS gör det "after the fact" d v s när planet är knökfullt och 10-20 passagerare irrar runt med väskor som inte får plats och alla andra sitter och svettas i värmen och svär inombords. Alla flygbolag borde göra på detta vis, med olika antal tillåtna carryons beroende på flygplanstyp eventuellt.Klicka för att utvidga...
Samt att ha stenhård overhead block i pluskabinen. Inga Go-bagage där.

olo skrev:Däremot att Landvetter valde att låta Ryan få gate med brygga och inte promenadgaten på Non-Schengen, sänkte hela konceptet då väskorna kom på bandet istället för vid gate. För övrigt märkligt att de fick brygga då de redan har trappan med sig i planet.Klicka för att utvidga...
Detta är inte specifikt för landvetter. De har inte delivery at aircraft, likt sas och widerø, utan de kommer alltid på bagagebandet. Även om man landar utan brygga.

Eller jag kanske inte ska säga alltid, men personlig erfarenhet från 4 flygplatser.

011430121 skrev:Du är väl så ung att du inte minns DC/MD maskinerna även de hade trapp i fram men fick gatebrygga.Innan alla kastar sig över inlägget och säger detta är en halv sanning SAS MD90 saknade trappen där fram, men jag hoppar över att skriva det så får vi se hur många som kommer att informera oss om detta.Klicka för att utvidga...
Även Linjeflygs Fokkrar fick brygga på Arlanda trots att de hade trappa inbygd. Inbygd trappa eller ej har inget med det att göra!

Canadien skrev:Skillnaden är väl att SAS gör det "after the fact" d v s när planet är knökfullt och 10-20 passagerare irrar runt med väskor som inte får plats och alla andra sitter och svettas i värmen och svär inombords. Alla flygbolag borde göra på detta vis, med olika antal tillåtna carryons beroende på flygplanstyp eventuellt.Klicka för att utvidga...
Finns det mer än ett flygbolag som heter SAS??? Vi kan inte prata om samma flygbolag... Mina erfarenheter är att jag oftast är bland de 5 första passagerarna genom gaten och där får jag alltid en sån där tagg att sätta på väskan och jag ombeds att lämna in väskan med motiveringen att flyget är fullbokat. När jag då påpekar att det fanns 10 lediga platser 5 minuter tidigare när jag kollade på SAS Online Checkin så påstår de att min väska inte får plats i overhead bins, vilket är fel. Sedan när alla har kommit ombord och satt sig så visar det sig att var och varannan overhead bin är halvfull...

Edit: Nu när jag tänker efter så har jag inte en affärsresenärs resmönster, jag reser mest kring weekends och då är det kanske annorlunda.

Back