Sända bagage hela vägen vid separata bokningar SAS - United

nicasp

New member
Har av olika anledningar för första gången varit tvungen att frångå den gyllene regeln om bokning hela vägen från Stockholm till slutdestination i USA (Fort Lauderdale). Har en separat bokning med SAS, ARN-EWR och därefter samma dag EWR - FLL. Samma upplägg på hemresan. Båda vägarna runt 3 timmar mellan respektive flyg. Har förstått genom sökningar i forumet att det är svårt att slå bokningarna i efterhand. Så efterfrågar detta grymma forum om era erfarenheter kring:



* att vid incheckning vid ARN ändå få väskorna taggade hela vägen till slutdestination trots separata bokningar (om än inom Star Alliance)

* Inser nu att även United börjat ta betalt för bagage. Svårt att hitta information om hur man kan boka och betala det i förväg. Är det möjligt?
 
Du måste ändå plocka ut väskan på EWR, men om SAS är snälla så kan de tagga hela vägen så att det går lite fortare när du checkar om den på EWR. Åt andra hållet är det upp till vänligheten hos United i FLL.



Lite kort med 3h på separata biljetter kan jag tycka.
 
Har du tur och personalen är på gott humör så går det bra. Det är dock av begränsad praktisk betydelse eftersom du blir tvungen att förtulla väskan i New York. Jag har själv varit med om att Ethiopian har interlinat 2 väskor till SAS-flyg där endast 1 incheckad väska ingick.
 
Ja, även om mina erfarenheter av byte av flyg på EWR är goda och gått snabbt så känns det tajt med tre timmar. Därför bra om man kunde spara in några minuter på att endast förtulla väskan på EWR jämfört med att behöva checka in den igen. På vägen hem lite bättre tidsmarginal så där känns det lugnare.

Blir till att fjäska vid SAS-disken med andra ord.
 
Du har som sagt ingenting rättighet att få det checkat hela vägen utan beror helt på deras välvilja och kunskap.



Då du ändå måste hämta ut det så är det enda du tjänar på detta att slippa släpa på väskan mellan terminalerna.
 
Om personen i incheckningsdisken VILL hjälpa dig men saknar kunskap så be hen att trycka på "Add connection". Förresten, när jag hade interlinat en väska Barranquilla-Miami-Dusseldorf fick jag i Miami beskedet att väskan troligtvis inte skulle hinna med flyget om jag inte själv bar ner den till den vanliga incheckningen.
 
Någon som har koll på hur man kan reservera bagage i förväg? Måste man göra det vid incheckningen? Hittar ingen exakt info om detta på UA:s hemsida
 
Det er desværre ikke muligt at booke bagage på forhånd på indenrigsbilletter i USA. Dette kan kun gøres ifm. check-in, desværre, hvor du også betaler typisk USD25,- pr. stk.

Om SAS lader dig checke ind bagagen hele vejen til final destination, ved jeg dog ikke, om de kan tilføje bagage til din United-billet.
 
mcleif skrev:Det er desværre ikke muligt at booke bagage på forhånd på indenrigsbilletter i USA. Dette kan kun gøres ifm. check-in, desværre, hvor du også betaler typisk USD25,- pr. stk.Om SAS lader dig checke ind bagagen hele vejen til final destination, ved jeg dog ikke, om de kan tilføje bagage til din United-billet.Klicka för att utvidga...


Tack misstänkte att det förhöll sig på det viset. Blir väl då ytterligare en försvårande omständighet vid försök att få väskorna incheckade hela vägen
 
En fråga som tangerar vad tråden handlar om. Om man har en betald biljett med SAS ARN-CPH-IAD (Washington) och sedan en Eurobonusaward ett helt dygn efter ankomst till Washington, IAD-PTY (Panama) och så ställs någon del av den betalda resan in - tänk snöstorm på Arlanda. Vilka skyldigheter har SAS i ett sådant läge? Detta kan ju drabba även trådstartaren eftersom denne också har två separata biljetter....
 
adhoc76 skrev:En fråga som tangerar vad tråden handlar om. Om man har en betald biljett med SAS ARN-CPH-IAD (Washington) och sedan en Eurobonusaward ett helt dygn efter ankomst till Washington, IAD-PTY (Panama) och så ställs någon del av den betalda resan in - tänk snöstorm på Arlanda. Vilka skyldigheter har SAS i ett sådant läge? Detta kan ju drabba även trådstartaren eftersom denne också har två separata biljetter....Klicka för att utvidga...


Min erfarenhet är "best effort" men om vi skall prata "skyldighet" så har SAS ansvar att få resenären till IAD på den biljett som är utfärdat. Förmildrande omständigheter är kanske att IAD-PTY är betalat med SAS "valuta" i form av EuroBonuspoäng men man skall nog planera som att dessa är helt separata transaktioner och inte prata om "skyldigheter" eller "rättigheter". Det finns väl reseförsäkringar som täcker detta.



Jag har fastnat på fel ställe flera gånger på väg hem till Arlanda, med en avresa nästa morgon på annan biljett med olika bolag. Detta har alltid löst sig med ett samtal, men med "best effort".



Separata biljetter kan ställa till det, men min erfarenhet är att lite ödmjuk hållning kombinerat med status och premiumkabin löser problemen. Min senaste "på håret" var BAEC 2-for-1 CPH-LHR-YYZ med British Airways First där jag hade en betald American Business och en Avios American Business till LGA samma kväll med 2 ½ timma mellan. Vattenläcka på Terminal 3 gjorde att vår British Airways flight behövde landa på Terminal 1, och vi behövde klarera immigration/tull, sedan ta oss till Terminal 1 som både American och British använder. Inte en chans vi skulle hinna med YYZ-LGA. I detta fall betalade British Airways hotell, mat och bokade om oss till nästa dag samt att Hilton krediterade natten i NYC. Men det hade inte vi förväntat oss alls.
 
adhoc76 skrev:En fråga som tangerar vad tråden handlar om. Om man har en betald biljett med SAS ARN-CPH-IAD (Washington) och sedan en Eurobonusaward ett helt dygn efter ankomst till Washington, IAD-PTY (Panama) och så ställs någon del av den betalda resan in - tänk snöstorm på Arlanda. Vilka skyldigheter har SAS i ett sådant läge? Detta kan ju drabba även trådstartaren eftersom denne också har två separata biljetter....Klicka för att utvidga...
Då har du två separata avtal.

Resa mellan Stockholm och Washington och resa mellan Washington och Panama City.
 
Jo jag förstår att det är två avtal @Dr. Miles



Samtidigt är det intressant att se vad som har skett i praktiken då detta har hänt? Borde ju finnas gott om erfarenhet av detta på forumet.



Ja vi pratar premiumkabin och *A Gold så kanske bra det då om det kör ihop sig. Intressant info @Senator. Tack!
 
adhoc76 skrev:Jo jag förstår att det är två avtal@Dr. MilesSamtidigt är det intressant att se vad som har skett i praktiken då detta har hänt? Borde ju finnas gott om erfarenhet av detta på forumet.Ja vi pratar premiumkabin och *A Gold så kanske bra det då om det kör ihop sig. Intressant info@Senator. Tack!Klicka för att utvidga...


Ja det är ju så. En sak vad regler, policies o s v säger, men desto mer intressant att höra vad man har för erfarenheter när man praktiskt hamnat i dylika situationer
 
adhoc76 skrev:Jo jag förstår att det är två avtal@Dr. MilesSamtidigt är det intressant att se vad som har skett i praktiken då detta har hänt? Borde ju finnas gott om erfarenhet av detta på forumet.Ja vi pratar premiumkabin och *A Gold så kanske bra det då om det kör ihop sig. Intressant info@Senator. Tack!Klicka för att utvidga...
Problemet är att de varierar vid varje situation.

Jag har erharenhet av både det som inte gick bra och det aom gick bra.



När man har anslutningsflyg som är samma flygbolag som flyget innan, tenderar det att underlätta men det är fortfarande ingen garanti.
 
Canadien skrev:Lite kort med 3h på separata biljetter kan jag tycka.Klicka för att utvidga...
Det är åt h-vete för kort. Jag hade 4h i min genomgående bokning men pga väder så blev det ett besök i Boston istället. Det enda som räddade mig var att min anslutning blev försenad av helt orelaterade orsaker. Jag skulle oroa mig mycket mer för bytestiden än om väskan kan checkas in hela vägen.
 
agehall skrev:Det är åt h-vete för kort. Jag hade 4h i min genomgående bokning men pga väder så blev det ett besök i Boston istället. Det enda som räddade mig var att min anslutning blev försenad av helt orelaterade orsaker. Jag skulle oroa mig mycket mer för bytestiden än om väskan kan checkas in hela vägen.Klicka för att utvidga...


Har åkt liknande rutter (dock endast med genomgående bokningar) flera gånger med byte i EWR och tre timmar har aldrig varit i närheten av ett problem. Men vad som helst kan hända och med separata bokningar så sitter man ju lite med skägget i brevlådan. Kanske bör försöka boka om anslutningen från EWR med en senare kärra.
 
agehall skrev:Det är åt h-vete för kort.Klicka för att utvidga...
Det kan vara bra nämna att definitionen av "för kort" beror på i vilket sammanhang man befinner sig. I personligt tycke kan det ju vara för lite, eftersom man kanske av erfarenhet vet att skit händer. Men samtidigt så anger de flesta reseförsäkringar i sinna vilkor att connection time på mer än 3 timmar anses som att man har "planerat med god marginal".
 
Mattias Holmén skrev:Men samtidigt så anger de flesta reseförsäkringar i sinna vilkor att connection time på mer än 3 timmar anses som att man har "planerat med god marginal".Klicka för att utvidga...
Ingen kan hävda att 3h är god marginal för ett byte mellan JFK och EWR.



Det krävs förvånansvärt lite för att flygplatser i NYC ska stänga pga väder och sker det äts tiden upp vääääldigt snabbt...
 
Lite OT, men jag missade anslutning på separata biljetter på LAX nyligen pga försening ARN-LAX. Det blev en natt på LAX och Amex reseförsäkring löste det (bokade om själv med United). Fick dock förklara för Amex hur det kom sig att jag missade min anslutning trots att jag efter förseningen hade hela 1h34min på mig att byta...



Det löste sig med vändande mejl, men räkna med att försäkringshandläggarna inte är helt insatta i procedurer som är vardagsmat för oss här.



På samma resa kunde SAS inte tagga bagaget hela vägen eftersom anslutningen (efter förseningen) skulle vara mindre än två timmar. Annars hade det gått, enligt checkinagenten som dubbelkollade med en kollega.
 
Back
Top