SAS Boeing 737-x benutrymme

robin-nilsson

New member
En fundering jag haft som flänger fram och tillbaka nästan varje vecka mellan Göteborg och Stockholm så har jag fått för mig att några av raderna i SAS 737or har mer benutrymme än andra. Om så är fallet är det någon som vet hur många rader som har mer benutrymme på 737-6/-7/-8?

Det brukade stå tidigare på Seatguru, men tydligen inte längre. Vissa 737 har marginellt mer benutrymme på DEF-säten mellan första raden och nödutgången över vingen.

fcx skrev:Det brukade stå tidigare på Seatguru, men tydligen inte längre. Vissa 737 har marginellt mer benutrymme på DEF-säten mellan första raden och nödutgången över vingen.Klicka för att utvidga...
10A och F på Grisen //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji200.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji200.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji200.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji106.png

Satt på 5A idag på en 737-600 där mina knän hade gott om plats till stolen framför. Förra veckan satt jag på 10A på ett 737-700 där gick knäna rakt in i stolen framför.

Efter 3 flighter med Swiss Airbus 319/320/321 i economy kom jag över till SAS 737-800 i Zurich i går kväll och fick nästan panik över hur trångt det var på plats 6F. Hur jag än försökte så kunde jag inte få plats utan att skava mot stolen framför. Jag är bara en normallång gubbe som hade utmärkt benutrymme på Swiss men inte på SAS trots att pitchen ska vara densamma enligt seatguru. Det är ju sådana här erfarenheter som gör att man tänker till en gång extra när man väljer flygbolag nästa gång. Tyvärr har man ju inte alltid något alternativ.

Bakre halvan verkar ha någon tum sämre benuttrymme än främre halvan, iaf på de med de gamla tjocka stolarna. Gränsen verkar gå ungefär i höjd med vingarna men jag vet inte exakt vart.

SAS har väl en uppsjö olika modeller av sina 737or oavsett om det är 737-600/700/800. Varianterna med winglet har lite annan konfig och så tror jag det finns ett par 736or där det antingen är 1ABC som saknas eller 1DEF vilket medför att det är lite mer benutrymme på endera sidan åtminstone fram till och med nödutgången som även den varierar beroende på densitet och modell. Undrar dessutom om inte de fördetta norska maskinerna har en annan konfig de också..?

Så att seatguru inte får det rätt är helt begripligt.

Robin Nilsson skrev:Satt på 5A idag på en 737-600 där mina knän hade gott om plats till stolen framför. Förra veckan satt jag på 10A på ett 737-700 där gick knäna rakt in i stolen framför.Klicka för att utvidga...
5A är tyvärr en fönsterlös rad på 737-600, i alla fall vissa av dem. På 737-700 är de första 6 raderna bäst, såvida man inte har tur och får en med extra benutrymme vid bulkhead. Annars är det rad 2 som gäller.

Så här ser det ut på Boeing 737 plan från Stavanger till Oslo (SK4024) idag.

Extra benutrymme för 1E.

Det finns inte sådant utrymme på 1A, 1 B, 1C sida.

tmp-cam-380121124-jpg.66200

Det här är fullständigt omöjligt att reda ut - eftersom det är så många parametrar inblandade. En av de viktigare är också vilken stolstyp som används. De flesta 737 som flyger med Stockholm som bas har SICMA-stolar, men det finns också några med RECARO. Och så är det tvärtom i Oslo.

RECARO har tätare stolsplacering, men tunnare ryggstöd så det upplevda avståndet ska vara detsamma. Sen kan man alltid diskutera sittkomforten.

Tyvärr har RECARO-stolarna en sämre placering av borden, vilket gör att dessa, i nedfällt läge, har en tendens att komma otäckt nära magen (om man har hunnit bygga på lite "embonpoint")

Beroende på undertyp har de främre raderna större utrymme.

Tumregel: På 800 gäller det de tre första raderna. Men tänk på att fönsterplatserna på rad 1-2 är något smalare i sidled, på grund av flygplanskroppens kurvatur. Och första raden (1 eller 2) har dessutom bordet i armstödet, vilket gör stolen ännu smalare.

På 700-serien är det större variation. De flesta maskinerna har 3 bättre rader, någon typ bara 2 rader - och så finns det tre maskiner med hela 6 rader med större radavstånd. Men tyvärr vet man ju inte i förväg vilken maskin man kommer att åka med, så det går ändå inte att planera.

600-serien är allmänt trång genomgående, men har i stället de utmärkta platserna på rad 10 (eller rad 11, beroende på vilken maskin man hamnar på). Men, som sagt, det syns ju i bokningsproceduren.

Sen kan vi snart glömma all den här informationen, eftersom SAS ska byta inredning i, i stort sett, alla maskiner utom 600-serien - som ska fasas ut.

Då kanske det kan bli någon slags standard.

Hittills har man visst hunnit med en ombyggnad!

Back