SAS fears European airline routes to Asia could disappear

kvikklunjs

New member
d64b19b3-4e15-49c9-9fe4-2bf0dc01a121.jpg




SAS fears European airline routes to Asia could disappear - Radio Sweden

Scandinavian Airlines, SAS, is warning that European airline routes to Asia could disappear completely in the long term, replaced by Chinese carriers, ...


favicon-32x32.png


www.sverigesradio.se
 
En mycket rimlig fruktan, vid det här laget förväntar jag mig att EU kommer införa restriktioner att landa i Europa om man flyger över Ryssland. Vore en logisk utveckling.
 
Samtidigt hävdar Air France - KLM att det är billigare för dem att undvika ryskt luftrum jämfört med de höga avgifterna för överflygning som Ryssland tar för att nyttja deras luftrum.
 
Jonas C skrev:Samtidigt hävdar Air France - KLM att det är billigare för dem att undvika ryskt luftrum jämfört med de höga avgifterna för överflygning som Ryssland tar för att nyttja deras luftrum.Klicka för att utvidga...
Finns inget som säger att denna avgift är lika för alla bolag.
 
Allt jag hör i inslaget är att SAS har olönsamma rutter och vill att någon ska betala för dem.
 
JacobGBG skrev:Finns inget som säger att denna avgift är lika för alla bolag.Klicka för att utvidga...


Tror ni avgiften är bolagsberoende eller landsberoende eller gemensam för hela EU? Jag är ganska övertygad om att överflygningsavtalen med Ryssland var bilaterala per land men funderar på om EU har sett till att få till ett (1) avtal?



Men förutom avgifterna spelar mycket annat in, exempelvis bränslepriser coh som i Finnairs fall möjligheten att nyttja ett plan för en flygning till Japan och Kina. Nu krävs 1,5 plan och tusan så mycket mer bränsle. Så Finnair betalar nog "gärna" avgiften med Air France-KLM inte har lika mycket att vinna på överflygningen kontra att flyga runt.
 
Back
Top