Manga ar val sakert for att ersatta och skapa mer av en enhestsflotta. Skippa CRJ och kanske tom ATR men de har a andra sidan en helt annan storlek sa tveksamtCarlT skrev:Ute i Bloomberg nu också, 45 + 10 optioner för att bygga ut CPH som hubb känner man. Men borde också kunna innebära fler mindre plan tillgängliga för ARN och OSL eller drömmer man bara nu?Klicka för att utvidga...
Direktlinjer från?eddo skrev:100 % spekulation från en icke insatt, men kanske kan skapa bättre förutsättningar för fler direktlinjer till CPH? Skulle vara välkommet.Klicka för att utvidga...
Andra svenska flygplatser än ARN och GOT t.ex.Brandten skrev:Direktlinjer från?Klicka för att utvidga...
Utan att ta ansvar för siffrorna (finns de på forumet som har bättre koll än vad jag har) så har man idag, tillsammans med Cityjet och Braathens "SAS-målade" maskiner:ARN01 skrev:Hur manga netto handlar det egentligen om man tar bort CRJ, A319 inkl Braatens och eventuellt nagra ATR samt kanske nuvarande gamla Embraer?Klicka för att utvidga...
Vad är det som gör att plan med drygt 100 säten öppnar upp tunna linjer, där man inte fick ihop kalkylen med planen med knappt 100 säten?palmen skrev:Strax över 100 säten på en E195 så det skulle helt klart öppna upp möjligheter för fler direkta connections till CPH.Klicka för att utvidga...
Framtiden får väl utvisa hur det blir. Men gissar att väldigt mycket kommer matas till CPH istället för alla tre hubbar. Möjligt att det gör detta möjligt.fcx skrev:Vad är det som gör att plan med drygt 100 säten öppnar upp tunna linjer, där man inte fick ihop kalkylen med planen med knappt 100 säten?Klicka för att utvidga...
Ja, fast för oss som reser ofta riskerar SAS att inte längre bli det självklara valet om allt ska gå via CPH. Man kan inte ens flyga till MUC eller FRA längre från ARN.nixa skrev:Som man bäddar får man ligga. Svenskarna vill inte flyga, varför skulle SAS satsa på ARN? Tråkigt men sant.Klicka för att utvidga...
Nu gissar jag som många andra i tråden, men skulle inte tro att man ger up ATR. Det är en annorlunda maskin med annorlunda ekonomi. Jag tipsar att de blir kvar.fcx skrev:Utan att ta ansvar för siffrorna (finns de på forumet som har bättre koll än vad jag har) så har man idag, tillsammans med Cityjet och Braathens "SAS-målade" maskiner:4+2 A3195 A320 CEO6+10 ATR11+4 CRJ 90013 E195Totalt 55 plan. Exakt samma antal man nu signerat avtal om.Klicka för att utvidga...
ARN01 skrev:ar tydligen pa g...Køber nye fly for over 55 mia. kr.Læs mere herekstrabladet.dkKlicka för att utvidga...
Kul med nya flygplan och (troligen) en viss utökning av flottan om några år. (Embraer har ju inte samma väntetid på nyleveranser som Airbus och Boeing.) Då lär det helt eller huvudsakligen bli leasing, inte ”faktiskt” ägda flygplan. Men kul att SAS nu har en finansiell situation som tillåter att de beställer nytillverkade flygplan i stor mängd och hittar finansiering för detta! Beloppet som nämns måste nog vara listpriset snarare än faktiskt orderbelopp? ”Mer än 37 miljarder kr” för 55 flygplan är nära 700 miljoner styck. Listpriset på en A320neo är lite över 100 miljoner euro enligt de uppgifter jag hittar, och det brukar nämnas rabatter på ca 30-50% på stora ordrar. Så man borde kunna komma aningen under 700 mnkr/styck som storkund? E195 E2 måste rimligen vara billigare. (Eller så har priserna gått upp i takt med leveransproblemen.)Cristoffer Cedergren skrev:Enligt pressmeddelandet är det finansierat av Skyworks holding.SAS places record order for 55 Embraer aircraft to power future growth and regional connectivity - SASwww.sasgroup.netKlicka för att utvidga...