SAS vinstvarnar

alx

New member
SAS små framsteg på den ekonomiska fronten förra året verkar tyvärr ha utraderats och vänt tillbaks åt fel håll. Idag vinstvarnar SAS och aktien är ned ca. 6% med anledning av den dystra nyheten.

Tack vare en ordentlig positiv effekt från den ändrade pensionsredovisningen ser man dock ut att kunna leverera ett litet positivt resultat på helåret. Det förutsätter dock att inga fler negativa överraskningar dyker upp.

Om man inte räknar med den positiva effekten av den ändrade pensionsredovisningen så skulle SAS göra förlust. Det betyder att dagens SAS återigen är ett olönsamt flygbolag.

di.se - SAS sänker helårsprognosen

Prispressen illustreras bra av kabinfaktorn. Trots förbättrad kabinfaktor, upp 8.6 procentenheter till ~78%, så ser SAS tydligen att utvecklingen i yield och RASK går så fort åt fel håll att man blir tvingad att vinstvarna.

Att dom fyller planen till 78% och inte lyckas få ihop ekonomin trots effekt av 4XNG så lär det komma ytterligare sparpaket, eller vad tror ni?

Paby skrev:Prispressen illustreras bra av kabinfaktorn. Trots förbättrad kabinfaktor, upp 8.6 procentenheter till ~78%, så ser SAS tydligen att utvecklingen i yield och RASK går så fort åt fel håll att man blir tvingad att vinstvarna.Att dom fyller planen till 78% och inte lyckas få ihop ekonomin trots effekt av 4XNG så lär det komma ytterligare sparpaket, eller vad tror ni?Klicka för att utvidga...

Som jämförelse har amerikanska "legacybolag" haft 85-90% kabinfaktor och inte tjänat pengar på detta.. Det blir en acceleration av 4XNG tror jag, men hur/vart/när.. ingen aning..

Samtidigt tror finansmarknaden på SAS, Moody's uppgraderade SAS så sent som i mars 2014. Moody's analys pekar ut bränslekostnader samt LCC på den nordiska marknaden (läs: Norwegian) som största konkurrent (under rubriken RATIONALE FOR POSITIVE OUTLOOK).

Annars är det ett Race to the bottom med DY. Nu när DY lägger över det mesta av personalen i bemanningsföretag, så är det nog inte långsökt att gissa att SAS också måste göra det för att överleva.

Nemo skrev:Nu när DY lägger över det mesta av personalen i bemanningsföretag, så är det nog inte långsökt att gissa att SAS också måste göra det för att överleva.Klicka för att utvidga...
Du glömmer att svenska staten mer än gärna pumpar in skattepengar i SAS.

Paby skrev:Prispressen illustreras bra av kabinfaktorn. Trots förbättrad kabinfaktor, upp 8.6 procentenheter till ~78%, så ser SAS tydligen att utvecklingen i yield och RASK går så fort åt fel håll att man blir tvingad att vinstvarna.Att dom fyller planen till 78% och inte lyckas få ihop ekonomin trots effekt av 4XNG så lär det komma ytterligare sparpaket, eller vad tror ni?Klicka för att utvidga...
Jag tror snart det är dags för Next Generation av "SAS hotar gå i konkurs".

Förkortat SK4BRNG

Jag ser det svårt för SAS att få ner kostnaden till vinstnivå när Norwegian har sina anställda i t ex Polen, Spanien och Thailand.

SAS lider fortfarande också av sitt gamla arv (med t ex konstiga avtal) och som därigenom håller uppe "overheadkostnaden".

Kanske kommer det mer info.....18 juni........(redan för sent för FI info)

AABack2ARN skrev:88DKK plus skatter ochbränsleavgifterantar jag?Klicka för att utvidga...

Bokade idag en T/R till Helsingfors för 672 kr. Fick dessutom en rabattkod med ett värde av 200 kr skickad till min telefon under dagen som tack för min senaste resa. 472 kr landade alltså slutnotan på, inte konstigt att resultaten sviker med de priserna. Av den totala slutsumman var väl typ 90>% flygskatter.

Jeg tror loadfactor er vigtigere end bundlinjen på kort sigt. Hvis SAS begynder at fylde flyene med tilfredse kunder skal pengene nok komme senere hen.

Jag tror fortfarande att man har valt fel väg, antingen går man all in på LCC eller inte alls, mellanmjölksvarianten tror jag inte alls på. Kostnaderna måste oavsett vad man väljer för väg ner och man måste börja jobba mer med "outstations", det finns ingen återvändo på det.

Det finns ju definitivt mer utrymme att stjäla pengar från affärsresenärer. Jag ska till Amsterdam för ett möte på någon timme på tisdag nästa vecka. Direktflyg med KLM var 8137:-, SAS via CPH gick på 2254:-

nilsson skrev:Det finns ju definitivt mer utrymme att stjäla pengar från affärsresenärer. Jag ska till Amsterdam för ett möte på någon timme på tisdag nästa vecka. Direktflyg med KLM var 8137:-, SAS via CPH gick på 2254:-Klicka för att utvidga...
Jag ändrade tiden att flyga hem, dröm om min förvåning, SAS skulle ha 1:- för ändringen fullständigt vanvettigt ta minst 50:- allra helst 100:-, det är inte konstigt att man inte tjänar pengar.

Resans pris

Ursprungligt köp

Totalpris

Stockholm (ARN) - Oslo (OSL)

ti 13 maj 2014

Vuxen 0 SEK

Oslo (OSL) - Stockholm (ARN)

on 14 maj 2014

Vuxen 1 SEK

Ombokningsavgift 0 SEK

Att betala: 1 SEK

Skatter, avgifter och tillägg för denna resa: 729 SEK

Tidigare skatter, avgifter och tillägg: 728 SEK

Thomas Björklund skrev:Jag ändrade tiden att flyga hem, dröm om min förvåning, SAS skulle ha 1:- för ändringen fullständigt vanvettigt ta minst 50:- allra helst 100:-, det är inte konstigt att man inte tjänar pengar.Resans prisUrsprungligt köpTotalprisStockholm (ARN) - Oslo (OSL)ti 13 maj 2014Vuxen 0 SEKOslo (OSL) - Stockholm (ARN)on 14 maj 2014Vuxen 1 SEKOmbokningsavgift 0 SEKAtt betala: 1 SEKSkatter, avgifter och tillägg för denna resa: 729 SEKTidigare skatter, avgifter och tillägg: 728 SEKKlicka för att utvidga...

Var detta en Plus-biljett? En sådan ska ju vara gratis att omboka så länge det finns biljetter på ny avgång i samma bokningsklass.

Agö skrev:Var detta en Plus-biljett? En sådan ska ju vara gratis att omboka så länge det finns biljetter på ny avgång i samma bokningsklass.Klicka för att utvidga...
YES, fick plocka fram kortet och betala.

Fare 2176.00 SEK

Taxes (paid) 286.00 SEK

Fuel Surcharge (paid) 442.00 SEK

Additional Taxes 1.00 SEK

Additional Fuel Surcharge 0.00 SEK

Additional Ticket Amount: 1.00 SEK

Additional Charges: 1.00 SEK

Ricci skrev:Jag ser det svårt för SAS att få ner kostnaden till vinstnivå när Norwegian har sina anställda i t ex Polen, Spanien och Thailand.SAS lider fortfarande också av sitt gamla arv (med t ex konstiga avtal) och som därigenom håller uppe "overheadkostnaden".Kanske kommer det mer info.....18 juni........(redan för sent för FI info)Klicka för att utvidga...

Norwegian levererade 100 miljoner svenska kronor förlust på första kvartalet så de är inte så lönsamma längre. Finnair levererade förlust på samma period med 35 miljoner EUR...

Tommy Palomäki skrev:Norwegian levererade 100 miljoner svenska kronor förlust på första kvartalet så de är inte så lönsamma längre. Finnair levererade förlust på samma period med 35 miljoner EUR...Klicka för att utvidga...

Q1 är alltid "dritt" inom flyg/resebranschen, det är de som går med plus som sticker ut.

Back