SKARPT LÄGE - riskerar missa anslutande flight idag lördag

jacobgbg

New member
Gör en litet utrop till forumets skarpa hjärnor för att få idéer om hur vi ska agera på bästa sätt i denna smått stressade situation. Moderator får flytta tråd om den passar bättre i annat forum.




Är för tillfället på CPH för min Award 2-4-1 resa till EWR i Y tillsammans med min sambo. Vi kommer ansluta till SK909 i CPH med ytterligare anslutande United flyg UA1127 till SFO eftermiddag kl 1730 lokal tid .




Nu nås jag av meddelandet att SK909 är försenat till 1515 från 1225 i CPH vilket gör att det finns starka frågetecken över att vi kommer klara vår connection i EWR till SFO. Med den extra tiden direkt pålagd ankomst så skulle vi anlända kl 1650 och därmed ha 40 min transfer tid till EWR inrikes. Det vet vi alla att det är en omöjlighet (nu kan ju flyget köra in lite av den förlorade tiden men det är osannolikt att de fixar 75+ min.)




I vanliga fall så skulle jag inte bekymra mig om allt vart på samma biljett men då United delen är separat och tillköpt så står vi inför en potentiellt osäker situation.




Jag vet att möjligheten för ändringar är bäst i CPH, här på GOT vågade dom inte lämna några som helst besked. Men hursom, vilka vägar har jag att gå än så länge?




Har ej längre något speciellt status någon av oss.
 
Dina rättigheter är minst sagt begränsade/obefintliga eftersom det handlar om separata biljetter. Men det skadar aldrig att försöka vädja till det orsakande flygbolaget att försöka boka om er anslutning med United till ett senare flyg redan nu.




Blir ni mer försenade än vad som redan är beräknat så att EC-261/2004 kickar in så har ni ju rätt till 600€ kontant vardera vilket förhoppningsvis kan betala nya biljetter till SFO i det fall SAS inte kan boka om Unitedbiljetten.




Hade ni haft status med United hade ni redan nu kunnat signa upp för standby gratis på en senare flygning direkt på deras hemsida. Det kanske även fungerar mot en avgift för icke UA-status pax? Värt att kolla upp!
 
Logga in på din United-bokning via united.com och titta där efter möjligheten att göra en "same day change"/"standby" ändring på din bokning, det verkar kosta 75$ för icke statuspax om jag förstår det hela rätt.



Ombokningen får ske maximalt 24 timmar innan avresa och får bokas om till avgångar både 24 timmar före och efter ordinarie avgång.
 
Sitter på CPH nu och lägger pannan i väck. Första resan på flera år jag reser utan laptop så känner mig smått handikappad.



Tack för alla upplysningar hittills, SAS agenten här kan inte göra något då UA har enligt henne annat bokningssystem. Jag ringde UA och de konstaterade mycket riktigt att det kostar $75(x2) för att göra denna ändring.



Jag gjorde dock inte denna än då jag ska höra lite hastigt med gate agenten om hur mycket dom tror vi kan flyga in i tid i luften. Om de flyger in 1h så innebär det att vi har 1h40min transfer på EWR. Då är det kanske-kanske om de kan fast tracka oss. Frågan är om jag vill utsätta oss för det och den oron och sitta med de tankarna hela atlantflighten.
 
Igår var uppenbarligen SK909 (tillsammans med några andra SK-långdistansplan) försenad. Gårdagens avgångstid blev 15:06 och ankomsttid 17:23 lokal tid. Om det skulle kunna tas som en fingervisning (vilket det troligen inte kan) så känns det som om ni skulle landa cirka 17:30 lokal tid idag. För såväl SK903 och SK907 verkar inkörningsmarginalen idag vara cirka 10 minuter. De startade i tid och har planerad ankomst till gate, enligt flightstats, 10 minuter innan schemalagd tid.



Jag skulle nog höra av mig till United och flytta mig till nästa flight som avgår 19:15 (ser ut som att den dessutom är den sista för dagen). Dock verkar det vara gott om plats i ekonomiklass (än så länge).
 
Jo jag tog mig själv i kragen och bytte till 1915 flyget. Men måste ändå be SAS att hjälpa mig med fast track för att sitta riktigt säkert (om förseningen avgång/ankomst blir densamma (dvs ingen tid inflygen).
 
Om nu sitter i Plus (Eco Extra) alltså Y, så se om ni inte kan få plaster på första raden i den kabinen. Rad 14. Då kommer ni av som några av de första... Har flugit mycket med den flighten till EWR och väntetiden vid den ankomsten om man kommer av för är omkinrg 30 - 45 min max.




Nu fanns det ju också CPH - SFO direkt med SAS kl. 12.25 kunde ju frågat snällt om det fanns möjlighet att om boka till den, om det fanns platser kvar.. Men den har väl flugit nu?!
 
Tänkte på den möjligheten men iochmed att det var 2-4-1 så behövde det då ändras så att vi även flög hem ifrån SFO så då började det bli struligt...
 
Om det är någon tröst så kan jag säga att vädret är riktigt bra här i San Francisco nu, iaf över Alcatraz som jag tittar ut över här vid Radisson fishermans Warf. Det var 27 grader och sol när vi landade i onsdags på SFO och har varit ganska vindstilla innan det började blåsa upp lite igår kväll.
 
På plats i San Francisco till slut. I slutändan så kom vi fram 2h senare än planerat och med ytterligare $75x2 i change fees. Trots ett segt transportband så tog vi oss igenom Newark från Terminal B till C med allt vad det innebär på 1h vilket får anses vara ett nytt personligt rekord.
 
Skönt att det löste sig så pass bra till sist.




Uniteds "same-day change" är otroligt bra att ha ibland. Det löser många potentiella katastrofer. Som UA statuspax är det dessutom helt kostnadsfritt!
 
JacobGBG skrev:På plats i San Francisco till slut. I slutändan så kom vi fram 2h senare än planerat och med ytterligare $75x2 i change fees. Trots ett segt transportband så tog vi oss igenom Newark från Terminal B till C med allt vad det innebär på 1h vilket får anses vara ett nytt personligt rekord.Klicka för att utvidga...


Ytterligare change fees? Behövde du betala $75x2 en eller två gånger? Om två gånger varför det i så fall?



Men huvudsaken var väl i alla fall att ni kom till avsedd destination - som sagt amerikanska bolagens same day change kan i sådana här situationer vara bra att ha
 
Måste också ge United en eloge, standby för tidigare flyg helt gratis och de visade grym servicevilja och flyttade runt mig på olika flyg tills jag kom med standby! (mitt ursprungsplan blev dessutom grymt försenat så jag tjänade många timmar på detta)

Me like!
 
Det behövdes bara ändringsavgift en gång för oss båda i sällskapet totalt $150 men det var fortfarande en tight connection då Sk909 blev 3h45m försenat. Jag har flugit ARN/CPH-EWR med Sk minst ett dussin ggr men aldrig varit med om en sådan försening.



Damen i Landvetter som inte ville sätta priority tags på våra väskor trots att vi visste redan då att vi skulle få springa genom EWR, hon hoppas jag får dysentri.
 
Återigen, tack för alla råd sin poppade upp under dagens gång. Det är i såna här tillfällen som forumet visar sina bästa styrkor.
 
JacobGBG skrev:Damen i Landvetter som inte ville sätta priority tags på våra väskor trots att vi visste redan då att vi skulle få springa genom EWR, hon hoppas jag får dysentri.Klicka för att utvidga...
Så löjligt, löjligt lågt av dysentridamen. Lite svängutrymme måste man väl ha som incheckare när man ser svart på vitt hur illa ställt det kommer vara med tiden? Paragrafrytteri eller maktmissbruk, man mår illa av mindre oavsett.




Glad att det löste sig!
 
Min senaste resa som jag bytte på EWR så var det ruggigt tight för mig med. När jag lämnade in min väska igen o snubben scannade o kollade vårt anslutningsflyg och såg vi bara hade en hr på oss, han ropade till dem som tog väskan: Smoking hot! Smoking hot! Vilket jag väl får anta betyder, det är bråttom med dessa väskor.



Hade jag inte haft fast track genom security sen hade det aldrig gått vägen, that's for sure. Så det känns som att det bokas lite för bussiga connection times över EWR.
 
JacobGBG skrev:Det behövdes bara ändringsavgift en gång för oss båda i sällskapet totalt $150 men det var fortfarande en tight connection då Sk909 blev 3h45m försenat. Jag har flugit ARN/CPH-EWR med Sk minst ett dussin ggr men aldrig varit med om en sådan försening.Damen i Landvetter som inte ville sätta priority tags på våra väskor trots att vi visste redan då att vi skulle få springa genom EWR, hon hoppas jag får dysentri.Klicka för att utvidga...


Kunde ni fasttracka er genom passkontrollen med hjälp av SAS - eller trängde ni er helt sonika förbi/tog hjälp av agenten vid köbanden?
 
Försökte göra motsvarande i San Diego på 47 minuter ...det gick inte.



Hade jag bara haft handbagage så hade det nog gått.
 
Back
Top