Star Alliance award till Cooköarna - hjälp med rutt sökes!

erik-m

New member
Ärade BC-vänner! Det är äntligen dags för mig att tömma spargrisen på eurobonuspoäng. Min tilltänkta resa är som följer:


Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
Var är din destination? Rarotonga
När vill/behöver du resa ut? Början av september 2017
När vill/behöver du komma hem? Slutet av september 2017
Hur länge vill du vara borta? Ca 14 dagar på destinationen och ca 20 dagar borta totalt
Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
I vilken kabinklass? Business
Med vilka flygbolag vill du flyga? Star alliance men helst inte SAS
Vad är din budget? 200 000 (2-4-1 amex)


Vad är det viktigaste för dig? Bekväma stopptider (och en bra flygupplevelse)
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Ja, gärna upp till 23 timmar på upp till 3 ställen per väg
Mina tankar:

Jag vill gärna stanna på vägen dit (och kanske hem men det är mindre viktigt) så länge att jag hinner uppleva någon stad på vägen, men det ska vara en och samma ToR-bokning så det får max vara 23:59. Jag skrev "bekväma stopp". Med det menar jag att jag helst är i en stad på såna tider att jag hinner göra något mer än att sova. (Bra flygupplevelse är såklart subjektivt men som många andra så gillar jag förstås att kunna ligga platt. Jag har även en fäbless för kokong-känsla i stolen.)



Saker som vore en extra bonus:

Åka A380

Åka mer än ett eller två bolag



Vad jag sett hittills är det hart när omöjligt att få till sista biten till RAR i något annat än ekonomiklass med Air New Zealand. Därför har jag valt att fousera på rutter via Auckland, så att sista biten i ekonomiklass blir så kort som möjligt. OM någon mot förmodan hittar en annan lösning är det intressant!

Jag har också ställt in mig på att åka via BKK. Det hade varit kul att åka via exempelvis PEK men det blir så mycket Air China då om jag ska åka genom samma zon tillbaka.



Om någon orkar hjälpa mig med detta är jag djupt tacksam!
 
Air New Zeeland flög iallafall tidigare till Raratongo direkt från Auckland och Sydney.

Jag har aldrig sett en award plats på de sträckorna i annat än ekonomi.
 
Flög AKL till PPT på award. Hittade också bara ekonomi fast jag letade. Visserligen bara 25000 EB tur och retur. Gäller att du är ute 330 dagar i förväg för att ha lite att välja mellan. Har för mig att de tidigare brukade släppa 8 awards i ekonomi på i stort sett varje flight.
 
Det finns inte så många valmöjligheter här, den enklaste är ARN-FRA-BKK-SYD/AKL-RAR, där har du störst chans att hitta platser. Går även att flyga via Seoul iom att Asiana har flighter till Sydney, från Sydney är det dock bara lördagsavgång till Rarotonga.



Flyg via Tokyo kan fungera men det brukar vara svårt med platser till Sydney eller Auckland där ifrån.
 
palmen skrev:Det finns inte så många valmöjligheter här, den enklaste är ARN-FRA-BKK (...) Går även att flyga via Seoul iom att Asiana har flighter till Sydney, från Sydney är det dock bara lördagsavgång till Rarotonga.Flyg via Tokyo kan fungera men det brukar vara svårt med platser till Sydney eller Auckland där ifrån.Klicka för att utvidga...
Ja precis, min bästa lösning som jag kan se nu är via FRA eller direkt till BKK.



Asiana och Tokyo är oerhört intressant! Finns det en chans alltså? Tråkigt bara att behöva åka Economy ända från SYD till RAR. Kan jag ta mig till Seoul på en flight så slipper jag det.
 
Jag överväger också att åka med TK via IST. Det finns massor av tillgänglighet, men på United syns det inte så långt fram i tiden.
 
Jak kollade på United.com på CPH till RAR.



Då dök Köpenhamn - Shanghai (SAS Business) - Auckland (Air New Zeeland Business) - Raratonga (Air New Zeeland ekonomi) upp.
 
Glenn E skrev:Jak kollade på United.com på CPH till RAR.Då dök Köpenhamn - Shanghai (SAS Business) - Auckland (Air New Zeeland Business) - Raratonga (Air New Zeeland ekonomi) upp.Klicka för att utvidga...
Det är häftigt! Faktiskt en ny nominerad rutt. Gäller bara att hitta en bra väg tillbaka genom samma zon. Air China gör jag helst bara en flight.
 
Hittade nu en lösning där jag flyger direkt ARN-BKK (Boeing 777-300) och sen direkt BKK-AKL (Boeing 777-200).

På så vis slipper jag åka 747, som verkar ha en betydligt tristare Business Class än 777-200.
 
Erik M skrev:Hittade nu en lösning där jag flyger direkt ARN-BKK (Boeing 777-300) och sen direkt BKK-AKL (Boeing 777-200).På så vis slipper jag åka 747, som verkar ha en betydligt tristare Business Class än 777-200.Klicka för att utvidga...
Nu är det några år sedan jag åkte Thai Business men det finns två olika produkter med Business om de inte ändrat dessa senaste 2 åren. Intra asien var av äldre karaktär och till Sydney var det en nyare (dock inte senaste). Sen är det alltid lite lotto med thai vilket plan man får åka med till slut.

Had Thai med business på övervåningen i en 747 funnits tillgängligt hade jag valt det alla dagar i veckan, det är ju visserligen för jag tycker det är ett roligare plan än 777
 
Det skulle fungera om du hittar den.

Det verkar finnas ganska mycket med United till Auckland från San Francisco,
 
Erik M skrev:Att flyga åt det hållet är superintressant! Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon sådan rutt.Klicka för att utvidga...
Air New Zeeland flyger väl direkt till RAR från LAX? ( numera utan det jobbiga stopet i fr. Polynesien)

Tillgång till bonusavgångar har jag dock aldrig kollat
 
Glenn E skrev:Det skulle fungera om du hittar den.Det verkar finnas ganska mycket med United till Auckland från San Francisco,Klicka för att utvidga...
Japp! Jag hittar de där direktflighterna. Jag vet förstås inte om de är tillgängliga för mig eftersom de är United-platser som visas på Uniteds sida. Men det tål att testas med Tallinn!
 
ulagun skrev:Air New Zeeland flyger väl direkt till RAR från LAX? ( numera utan det jobbiga stopet i fr. Polynesien)Tillgång till bonusavgångar har jag dock aldrig kollatKlicka för att utvidga...
Jag tror de flyger en gång i veckan på den rutten men jag har inte kunnat hitta en enda ledig award plats ens i ekonomi.



Det måste vara en ganska lång flygning i ekonomi klass.



Ett tips:

Genom att kolla arrivals och departures på en flygplats kan man få en god indikation på vad man kan leta efter.

FlightStats
 
ulagun skrev:Air New Zeeland flyger väl direkt till RAR från LAX? ( numera utan det jobbiga stopet i fr. Polynesien)Tillgång till bonusavgångar har jag dock aldrig kollatKlicka för att utvidga...
Ja jag tror det stämmer att rutten finns eller fanns, men jag har aldrig hittat awardplats trots att jag sökt det.
 
Glenn E skrev:Det skulle fungera om du hittar den.Det verkar finnas ganska mycket med United till Auckland från San Francisco,Klicka för att utvidga...
Ringde Tallinn nu för att kolla om de ser samma som jag. Det gör de! På flighten SFO - AKL finns det några dagar i veckan en handfull platser i Business. Det är en Dreamliner. United kör tydligen med lite konstigt ställda säten men verkar ändå schysst.



Fantastiskt kul! This changes everything!



Nu ska jag titta på sätt att åka ARN - SFO!



Tips om flygmaskiner och annat tas tacksamt emot.



Edit: Finns inte så våldsamt mycket att välja på ARN - SFO som jag hade trott. Det får ju bara vara ETT stopp på vägen. Turkish ligger bra till vid första anblick.
 
Finns det rapporterat att någon lyckats boka Oceanien via Nordamerika? I teorin borde det nog gå i alla fall.
 
Kanske men bara kanske det skulle vara accepterat att flyga in till San Jose och sedan ta nästa flyg från SFO??

Lufthansa flyger till San Jose.
 
Back
Top