Flygprogam
- Fortsätter med SAS Eurobonus, där jag sedan 2019 är EBD (6 av 10 år för LTG). Har kval-period okt-sep och är i skrivande stund uppe i 65875p av 90000p, borde inte vara några konstigheter att återkvala till EBD. Borde trilla 1000 statuspoäng från SAS MC i början av februari, innan de byter intjäningsmodell. Eurobonus är det flygprogram där jag har enklast att dra in poäng pga kreditkorten och att det nästan alltid blir Star Alliance både jobbmässigt och privat. Kommer inte satsa på några andra program. Länge leve SAS!
Hotellprogram:
- NCC Platinum idag (kval-period feb-jan). Blev LTG i oktober, då jag trillande över 500.000p och har sedan dess hunnit dra in nästan 80.000p till med x3-kampanjen och NCC MC-kampanjen som löpte hela december. Ser inga konstigheter att återkvala till Platinum genom statuspoäng 2023, 60 nätter blir svårare. Inga specifika mål, men än att fortsätta jobba mot Lifetime Platinum, men det kommer inte hända 2023. Har 300.000p att bränna - sugen på Funken Lodge på Svalbard och Villa Copenhagen. NCC vekar ha fattat grejen med återkommande kampanjer (x2 och x3) och hoppas på att de kommer fortsätta under 2023.
- Hilton, HHD idag. Om jag räknar rätt borde jag ha 18 roll-over nätter från 2022. Har 26 nätter bokade i januari/februari och borde således vara på 44 nätter, så 16 nätter till mars-dec borde vara överkomligt. Lifetime Diamond: 3år som HHD och ca 180 nätter, lång väg kvar att vandra. Känns stabilt med dubbla poäng januari - april 2023. Målet är att förhoppningsvis ha tillräckligt med poäng för att boka 10 nätter på Maldiverna framöver.
- Marriott Bonvoy. Guld sedan jag hade AmEx platinum - statusen ligger kvar trots att kortet sades upp i mars 2020. Hade lite ströpoäng men tömt kontot helt nu.
Kreditkort:
SAS AmEx Elite (400kr/mån)
- Kommer behålla kortet. Kommer lägga en del spend nu i januari, men sedan byter jag över till SAS MC feb-april pga 50% intjäning för statuspoäng, samt kanske någon/några månader extra, tills EBD är säkrat. Efter detta övergår spenden till AmEx tills 2st vouchers är uppnådda.
SAS MC Premium (1495kr/år + 95kr/år för ett PointEarner - har brytdatum 31/12, så borde bli ett år till med den gamla årsavgiften)
- Kommer försöka spendera så mycket jag kan feb-april, som beskrivet ovan för att säkra hem EBD. I oktober när jag börjar min nya kval-period hos SAS kan nog spenden rulla över till SAS MC igen, men beror på hur nära eller långt ifrån jag är 2-4-1 vouchers på SAS Amex Elite. Ev. framtida dubbla-poäng kampanjhelger kommer utnyttjas som vanligt. FlyPremium har varit kanon 2022, hoppas att kunna fortsätta att utnyttja den förmånen 2023.
NCC MC (295kr/år)
- Haft låg spend förutom i juli och december 2022, men ändå betalat mina hotellnätter med kortet för att få lite extra poäng. Kommer lägga över all spend avseende hotellnätter till SAS MC och AmEx Elite 2023, förutom under kampanjmånaderna juli och dec. Är redan LTG så de 2 nätterna som trillar in varje månad så länge man använder kortet kommer vara mindre intressanta, eftersom jag inte kommer nå Platinum via nätter utan på poäng.
Curve X (2€/mån)
- Uppgraderade från Curve OG till Curve X tidigare i år, där första året kostar 2€/mån. Kommer fortsätta med Curve X även när min rabatterade månadsavgift löper ut pga att GBIT har blivit viktigare pga SAS MCs ändrade statusintjäning och att kunna lägga inköp på ev. framtida dubbla poängkampanjer. Köp utomlands har gjorts med Cruve när jag betalar för privata ting för att slippa påslag, kommer nog fortsätta på den inslagna banan.