Stockholm-Addis Abeba i business class

mikael64

New member
Hej, är det någon som har bra koll på (ET) Ethiopian i Business kontra LH via JED. Priset är ungefär densamma men med LH tar det länge då den går via JED samt väntan FRA på några timmar. Biljetten ligger på dryga 20000sek på sas.se. Vet någon om antalet Eurobonus poäng är densamma? Service och mat om man jämför? Himla tacksam om någon har testat och vet.
 
LH är LH. Det finns gott om utlåtanden om deras businessprodukter. Ethiopian är det inte lika många utlåtanden om, men jag tror det finns ett par recensioner här på siten.



Personligen flyger jag inte med afrikanska bolag, så jag skulle ha valt LH. Men många andra hävdar att flera av de stora afrikanska bolagen är helt OK, så det är kanske bara jag som är kinkig.



För att få fram hur många EB-poäng du får, så måste vi nog veta bokningsklass på biljetterna. Om det är C, D eller J så bör du få 200% av flugna miles.
 
Hej det står bokningsklass C Business unrestricted. Har åkt en del LH i Business och servicen har jag personligen tyckt varit ganska ojämn när jag inte pratar tyska....samtidigt har tysktalande fått kanon service. Det är min känsla...
 
@Mikael64 Jag skulle, om du har möjlighet, välja att ta LH direkt från Frankfurt

till Addis. Detta då jag tycker Lufthansa fungerar bra (talar lite tyska om nu det

hjälper?). Är poängintjäningen viktig så har @Senator en bra synpunkt.
 
Håller till 100% med @agehall även vad som sägs om afrikanska bolag, även om jag ibland kan välja SAA. Valet är lätt även för mej, det hade blivit LH fast jag inte är något LH fan.
 
Skulle nog valt Ethiopian över Lufthansa i BusinessClass. Bra mat (från Arlanda) och bekväma stolar i Ethiopian Business. Vinlistan var inte så dum heller.
 
Maten var verkligen inte dum i eco, kan tänka mig att det är snäppet vassare i C.
 
Intjäningen betyder inte allt men man vill ju alltid försöka få ut så många poäng som möjligt. Som det ser ut på alla olika datum jag ska boka så flyger dom Dreamlinern (vilket kan ändras) och det går betydligt fortare än via FRA vilket jag tycker är en fördel.
 
Jag har flugit i C på sträckan ARN-ADD-ARN.

Stolen var ingen höjdare (klart sämre än tex. sas), Inga eluttag fungerade, IFE har jag inget minne alls av så jag vet faktiskt inte ens om det fanns...

Men dom var generösa med champagnen!



När jag åkte så fick jag uppgraderingar från eco till business enbart genom att fråga och dom såg att jag var *A guld.

Jag vet inte om jag skulle tycka att det var värt 20000kr för att flyga i C med ET.
 
Unis skrev:Jag har flugit i C på sträckan ARN-ADD-ARN.Stolen var ingen höjdare (klart sämre än tex. sas), Inga eluttag fungerade, IFE har jag inget minne alls av så jag vet faktiskt inte ens om det fanns...Men dom var generösa med champagnen!När jag åkte så fick jag uppgraderingar från eco till business enbart genom att fråga och dom såg att jag var *A guld.Jag vet inte om jag skulle tycka att det var värt 20000kr för att flyga i C med ET.Klicka för att utvidga...


Var detta möjligtvis med en B737/757/767? Nu är det väl Dreamliner som används?
 
Med tanke på intjäning och restid så skulle jag säga att Ethiopian är ett riktigt bra val i jämförelsen, åtminstone sen Dreamlinern infördes på ARN-ADD. Sen om du ska vidare inrikes i Etiopien så är det alltid en fördel att flyga in och ut ur landet med Ethiopian, då man får 60% rabatt på inrikesbiljetterna. Även om de är på en separat bokning.
 
Har bara flugit ET mellan ARN och FCO i C. De ligger u min topp tillsammans med TK i C upplevelse intra Europa. Detta trots att det var en B757.
 
ET er en vinder for en der elsker adventure. Hvis du elsker informativ sikkerhed, logistik, er LH et bedre valg. Jeg ville vælge ET pga. af eventyret, farverne, dansen, glæden. LH er OK men et af verdens mest kedelige selskaber. Alting er så forudsigeligt at man glemmer at LEVE....
 
Back
Top