Strategi med att hitta en skön enkelbiljett biljett till Phuket 7/3

judas-kiss

New member
Hej,

God fortsättning alla forummedlemmar! Önskar hjälp med detta. Tackar för alla förslag!

Varifrån vill du börja din resa?
- Arlanda eller Landvettern. Mindre flygplatser därimellan funkar också om dem skulle vara givande? Håller till f.ö i Linköping.

Var är din destination?
- Slutdestination Phuket(HKT)

När vill/behöver du resa ut?
-7/3 möjligen någon dag tidigare, men inte senare

När vill/behöver du komma hem?
- Hemresan är redan bokad. Jag och gumman åker med Norweigan från Bangkok i premium. Löjligt billigt biljettpris och pga ej jobbat ihop någon amex voucher så fick vi ta en för laget och ta dem(vet inte hur deras premium klass är dock?)

Hur många personer som skall resa?
- 1

I vilken kabinklass?
- Önskar Busniess

Med vilka flygbolag vill du flyga med?
- Kör på SasEurobonus kreditkorten så Star Alliance är väl att föredra, men hittar man en bättre deal hos något annat bolag för business så nämn gärna det.

Vad är din budget? (per person)
- Vad är egentligen en bra deal för en enkelbiljett med busniess? Man vill ju absolut inte betala lika mycket som för en t/r biljett så gärna halva det priset. Så som 5-9 000:- Men hittar ni förslag som är något dyrare så eller att det är väldigt orimligt att hamna i den prisklassen så hojta till. Är det en bra idé att använda sig av de poäng man har skrapat ihop hittills? Framförallt om man väntar någon månad till för att boka i syfte för att boosta upp sina poäng ytterligare?

Vad är viktigast för dig?
-Det får gärna vara 1 mellanlandning och lounge häng. 2 st mellanlandningarna blir möjligen något segt men kan vara trevligt med ett ytterligare lounge besök och om det blir ett bättre pris på biljetten. Men skulle vara trevligt om man landa i Phuket innan 25 h iallafall.

Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Nej

Jag tog faktiskt en charterflygstol direkt till Phuket från Arlanda med Ving i deras premium för två veckor sen

(likvärdigt premium ekonomi i reguljärt flyg)

Kostade ca 3000:-

AtleFlyg skrev:Jag tog faktiskt en charterflygstol direkt till Phuket från Arlanda med Ving i deras premium för två veckor sen(likvärdigt premium ekonomi i reguljärt flyg)Kostade ca 3000:-Klicka för att utvidga...

Okej lät ju som en bra deal, hur nära inpå bokade du? Just nu finns det bara enkelresor till Viva Espana.

Fanns enkel Business med Turkish Airlines, intjäning ca 9241 Eurobonus poäng landar på 13 673SEK. Du har inte möjlighet att avboka Norwegian? Tur med TK landade på 16 777SEK, intjäningen ca 18 400.

beatonthebrat skrev:Fanns enkel Business med Turkish Airlines, intjäning ca 18 400 Eurobonus poäng landar på 13 673SEK. Du har inte möjlighet att avboka Norwegian? Tur med TK landade på 16 777SEK, intjäningen ca 37 000.Klicka för att utvidga...
Hur får du ihop så där mycket eurobonuspoäng på en flygning med Turkish till/från Phuket?

Per N skrev:Hur får du ihop så där mycket eurobonuspoäng på en flygning med Turkish till/från Phuket?Klicka för att utvidga...
Vaket! Såg nu att jag räknat fel miles i GC map, ARN-IST-HKT-IST-ARN 12 322 miles hade blivit dubbla för mig... Z klass hos TK genererar 150% till Eurobonus. Har redigerat inlägget ovan.

fast det är väl J klass för det priset?

Sedan rundas väl 1374 till 1400 (ARN-IST) och 4787 till 4800 (IST-HKT) så det bör ju då bli (1400+4800) per håll.

Ser ut i tabellen som att J endast ger 100%. Vill definitivt minnas det varit mer förut..

Nygjord update av SAS poängintjäning?

EuroBonus-partner – Turkish Airlines | SAS

Tack för alla svar!

Vi har inte möjlighet att boka av norweigan. Priset för premium låg på runt 6000 :- /person till Bangkok. Det var ett optimalt val då sambon åker från filipinerna till Phuket istället för Sverige, så vi möts upp där. Tittade man på busniessclass Thaiairways exempelvis så kostade det lika mycket att åka en enkel hem som t/r därav en dålig affär. Med norweigan så blev det halva priset gentemot t/r.

Kan du inte åka med Norwegian dit också? Det finns ju direktflyg den 7:e mars från Stockholm till Bangkok för ca 6000 SEK. Sedan är det bara att köpa separat biljett till Phuket. Inrikesloungerna på Suvarnabhumi är inget att hänga i julgranen, men de är desto bättre på Don Mueang, om du vill ha lounge-häng. Jag är ganska säker på att du kan köpa dig in i loungerna på Don Mueang om du inte har Priority Pass.

Judas kiss skrev:Vad betyder de olika klasserna ni pratar om, J, K, Z osv ?Klicka för att utvidga...
Fare basis code - Wikipedia

Jo det kunde man ju göra men var inte så sugen på norweigan bara. Ville ha en mer Nice business resa med lite olika lounge häng, så körde på den

GOT-MUC-ABU-HKT från matrix och via cheapoair som du hjälpte till att länka.

Business med Lufthansa-Etihad-Etihad.

Finns gott om tid att vara i loungen på Landvettern, med dryga timmen layover i MUC(antar att det blir i princip 10 min i den loungen), i Abu Dhabi så är det layover i 2.50 h cirka.

Total kostnad enkelbiljett: 12 300. Matrix priset var runt 11 000.

Vet inte hur "bra" val nu allt som allt, är nybörjare med detta. Det faktum att man har SAS Amex elite så borde man väl valt Star Alliance men när man sökte enkelbijetter så dök den här flighten upp som billigast.

Billigast Star Alliance var ju air india till Bangkok när jag kollade på runt 14 lök enligt matrix men då var det väldigt lång tid layover i dehli, vilket inte var så frestande. Till phuket låg väl turkish runt 14 000.

Nu såg jag att thai kör för 14800(matrix) för både direkt flyg och en med mellan landning i Bangkok. Klass J. Direktflyget kunde dock bara gå 7/3 så skönare att ta med mellanlandning och åka 6/3 för att vara dä, 7/3. Hursomhelst de senaste dagarna låg thai på cirka 22 000 enkel, vilket givetvis var uteslutet.

Vet inte hur mycket mer i det läggs på när man bokar(avgifter och valutaomv) men säg 1000 till. Knske skulle varit mer värt att ta thai för 15800 och få en rejäl påökning på EuroBonus poängkontot istället för att snåla 4800 och köra MER lounge.

Ge gärna feedback i agerandet av detta köp så att man har mer referensramar till nästa bokning och ökar chanserna till att man gör en mer optimal bokning nästa gång. Nu var ju detta en enkel biljett eftersom hemresan var spikad vilket kanske gör det till en liten special, men ändå.

QUOTE="Budgetresenär, post: 771302, member: 4694"]Kan du inte åka med Norwegian dit också? Det finns ju direktflyg den 7:e mars från Stockholm till Bangkok för ca 6000 SEK. Sedan är det bara att köpa separat biljett till Phuket. Inrikesloungerna på Suvarnabhumi är inget att hänga i julgranen, men de är desto bättre på Don Mueang, om du vill ha lounge-häng. Jag är ganska säker på att du kan köpa dig in i loungerna på Don Mueang om du inte har Priority PassFare basis code - Wikipedia[/QUOTE]

Judas kiss skrev:Ge gärna feedback i agerandet av detta köp så att man har mer referensramar till nästa bokning och ökar chanserna till att man gör en mer optimal bokning nästa gång. Nu var ju detta en enkel biljett eftersom hemresan var spikad vilket kanske gör det till en liten special, men ändå.Klicka för att utvidga...
Mitt tips är att du lägger ner några timmar på att träna på att söka med ITA Matrix och installerar ITA Matrix PowerTools så du själv kan skapa länkar till CheapOair och andra biljettförsäljare nästa gång. I den här fallet fanns det jättemånga olika avgångar till nästan samma pris så det är verkligen synd att du inte fick mer lounge-tid i Munchen, som du ville.

Budgetresenär skrev:Mitt tips är att du lägger ner några timmar på att träna på att söka med ITA Matrix och installerar ITA Matrix PowerTools så du själv kan skapa länkar till CheapOair och andra biljettförsäljare nästa gång. I den här fallet fanns det jättemånga olika avgångar till nästan samma pris så det är verkligen synd att du inte fick mer lounge-tid i Munchen, som du ville.Klicka för att utvidga...

Japp skevt att jag inte lyckades hitta den på cheapoair (dåligt fokus), har börjat försöka installera det där på datorn. Grymt bra tips.

Fick ett erbjudande när jag pratade med Cheapoair att om jag kunde få ändra till ett tidigare LH flyg utan att behöva betala 250 dollar förutsatt att man blev nedgraderad till ekonomi och att man dessutom behövde via Frankfurt och en layover på 1 h. Så GOT-FRA-MUC. Detta skulle resultera i att man kom ner till München 16.10 och skulle då ha 5 h layover.

Vad säger ni? Skrota Landvetter lounge och LH business trip på 1.50 h mot att få 5 h layover istället för 1.15h. De resterande etihad flygen påverkas inte av detta.

Back