Swiss First Class Zürich-Chicago

cjr

New member
Nya first-loungen i terminal A är trevlig, men känns instängd och saknar vyer mot tarmac och flygplan. Så det bästa med denna lounge jämfört med tidigare tycker jag är den separata säkerhets-kontrollen. När jag skulle vidare till terminal E blev det Merca minibuss så jag var tvungen att fråga chauffören vad de 5-10 st intill parkerade S-klass var till för. Att hämta/lämna förstaklass-passagerare till/från flygplan som saknar terminal-gate visade det sig.

dsc_1068-jpg.77705

Väl i first-loungen i terminal E blev det frukost i form av den bästa egg benedict jag ätit. Fantastiskt god och detta är Swiss klart bästa lounge. Känslan av att befinna sig mitt på flygplatsen omgiven av startbanor och flygplan som lätt skådas genom fönsterväggar åt tre väderstreck. Terrassen var dock stängd idag pga regn.

dsc_1069-jpg.77706

Kl har passerat 11 så dagens första glas skumpa med tilltugg väl till pass.

dsc_1070-jpg.77707

Boarding gick smidigt. Bara att glida fram och ingen kö i första klass. Vi var 4 st i kabinen och jag satt själv på rad 2. Kabinen på 777-300ER är stilrent elegant!

dsc_1072-jpg.77708

Två flygvärdinnor servade i första klass. En dam i 50-årsåldern och en yngre ca 25 skulle jag gissa, som upplevdes något oerfaren/osäker. Här stod den äldre flygvärdinnan för showen och hon var genuint service-minded, super-trevlig och proaktiv. Hon exempelvis bäddade stolen intill mig trots att jag inte på något sätt antydde att jag skulle sova under resan. Bra jobbat! Jag sov en timme trots dagflygning.

dsc_1075-jpg.77709

Maten började med nötter och champagne på marken och aptitretare väl i luften. Sparris med kallskuret och salta pinnar modell bättre.

dsc_1076-jpg.77711

Sedan kommer förrättsvagnen inrullandes och detta känns igen från en tidigare flight. Blev lite balik-lax och någon form av röra toppad med saltgurka. Planen var att orka med efterrätt så tog inte allt från vagnen.

dsc_1077-jpg.77712

Lite soppa som andra förrätt. Härligt krämig, kanske mycket grädde för lite mätt börjar man bli : (

dsc_1078-jpg.77716

Till varmrätt hade de en risotto som inte fanns med på menyn då det var en ny leverantör. Den tog jag och den var riktigt smaskig. Lagom hot och smaksatt med kryddig korv. En claret (franskt rödvin) till det.

dsc_1081-jpg.77717

Senare skulle de truga på mig marinerade cocktailtomater och stuvad svamp som jag motvilligt tog emot. Inget fel på smaken, men jag var nöjd och ville ha lite plats för efterrätt.

dsc_1083-jpg.77718

Powernap i bäddad stol.

dsc_1085-jpg.77720

Den obligatoriska ost-serveringen kunde man ju inte tacka nej till även om jag inte tog alla sorter.

dsc_1086-jpg.77719

Den 32" stora skärmen är grym. Här Donald Sutherland i sitt esse?

dsc_1087-jpg.77721

Jag nådde aldrig desserten pga mättnad, men i vanlig ordning kommer pralinerna fram ändå. Hela asken till mig försäkrade den äldre flygvärdinnan...

dsc_1088-jpg.77722

...men asken försvann när den yngre flygvärdinnan skulle servera mig mer champagne och i farten snodde med sig pralinerna utan att fråga! Inget jag käftade om dock.

dsc_1091-jpg.77723

Inför landning så klart mer mat. Jag valde en sallad med prosciutto.

dsc_1092-jpg.77724

Som final blev det en tallrik färsk frukt och bär. Gott och uppfriskande inför köande till immigration! En härlig flygning totalt sett. Kabinen läcker och god mat och det röda vinet var tempererat denna gång och inte kylskåpskallt som jag fått tidigare. Hatten av för Swiss!

dsc_1096-jpg.77725

CJR skrev:När jag skulle vidare till terminal E blev det Merca minibuss så jag var tvungen att fråga chauffören vad de 5-10 st intill parkerade S-klass var till för. Att hämta/lämna förstaklass-passagerare till/från flygplan som saknar terminal-gate visade det sig.Klicka för att utvidga...
Kan tillägga att Merca S-klass även gällde mig som åkte Swiss, parkerad på plattan, i business till Frankfurt för att där ansluta till Lufthansa i first.

Tycker nya Swiss arrival service är toppen med dedikerad chaufför till separat passkontroll pch security i A terminalens första klass lounge. Snabbt in i duschen och slippa vänta i diverse kontroller.

I A340 från Johannesburg sprillans nya Zimmerli pyjamas med superior kvalite - liten kompensation i dessa maskiner för att de inte hunnit byta ut stolarna än.

ELOS skrev:Tycker nya Swiss arrival service är toppen med dedikerad chaufför till separat passkontroll pch security i A terminalens första klass lounge. Snabbt in i duschen och slippa vänta i diverse kontroller.I A340 från Johannesburg sprillans nya Zimmerli pyjamas med superior kvalite - liten kompensation i dessa maskiner för att de inte hunnit byta ut stolarna än.Klicka för att utvidga...

Har en bokning efter Jul och hoppas på att stolsbytet sker innan dess. Eller man får A330 på antingen ner eller hemresan.

Posta gärna lite bilder om du har.

jsn skrev:Ser oerhört trevligt ut!Var detta en Revenue eller Awadbiljett?Klicka för att utvidga...
Kombination kan man kanske säga. Köpt Business i bokningsklass P tor och uppgraderat utresan till F med 2 st Lufthansa e-vouchers.

ELOS skrev:Tycker nya Swiss arrival service är toppen med dedikerad chaufför till separat passkontroll pch security i A terminalens första klass lounge. Snabbt in i duschen och slippa vänta i diverse kontroller.I A340 från Johannesburg sprillans nya Zimmerli pyjamas med superior kvalite - liten kompensation i dessa maskiner för att de inte hunnit byta ut stolarna än.Klicka för att utvidga...
Det låter nice! Jag fick inte uppleva det då jag flög business tillbaka. Jag tog med min egen Lufthansa-pyjamas från tidigare resa hemifrån att ha på hemvägen då det inte delades ut i First på dagflyget dit. Jag tycker det är mycket värt att sova i pyjamas som kan bli svettig om kabinen är varm och sedan byta till riktiga kläder.

ELOS skrev:E vouchers som senator är mycket bra - nästan garanterad uppgradering på Swiss.Klicka för att utvidga...

Eftersom alla uppgraderingar och bonusplatser tas från A-klass revenue inventory är svaret ja på den. Det finns ingen O-klass (Star Alliance First Class Award) på Swiss om jag har uppfattat rätt.

Sedan kan Senator-linjen i Basel sälja uppgraderingar för €1.000 per väg T-5 dagar som bokas från A-klass. T-3 dagar räcker för att fixa bil till/från Arlanda. Schysst om man har hittat ett snålpris i P-klass.

Med Lufthansa First på väg mot ”avgrunden” känns det skönt att Swiss håller samma stabila nivå. Nackdelen med Swiss är de usla routing regler som finns till Nordamerika Joint Venture.

Senator skrev:Eftersom alla uppgraderingar och bonusplatser tas från A-klass revenue inventory är svaret ja på den. Det finns ingen O-klass (Star Alliance First Class Award) på Swiss om jag har uppfattat rätt.Sedan kan Senator-linjen i Basel sälja uppgraderingar för €1.000 per väg T-5 dagar som bokas från A-klass. T-3 dagar räcker för att fixa bil till/från Arlanda. Schysst om man har hittat ett snålpris i P-klass.Med Lufthansa First på väg mot ”avgrunden” känns det skönt att Swiss håller samma stabila nivå. Nackdelen med Swiss är de usla routing regler som finns till Nordamerika Joint Venture.Klicka för att utvidga...
T-5 dagar och T-3 dagar? 5 respektive 3 dagar före avresa gissar jag, men ingår verkligen limo till/från Arlanda om man har uppgraderat?

CJR skrev:T-5 dagar och T-3 dagar? 5 respektive 3 dagar före avresa gissar jag, men ingår verkligen limo till/från Arlanda om man har uppgraderat?Klicka för att utvidga...

Sorry, jag var lite otydlig. M&M uppgraderingar med SEN/HON vouchers eller miles kan ske när som, så länge det finns platser i A-klass.

5 dagar innan avgång, kan SEN linjen i Basel sälja en cash uppgradering för €1.000.

2 business dagar innan avresa (inte 3) är minimiumskrav för bokning av transport till/från Arlanda.

En uppgraderat resa med cash får transport till/från Arlanda. Gäller ej för voucher eller miles.

OK, åter till dessa e-vouchers. Ger inte en flight uppgraderad med e-voucher någon poängintjäning? Jag har hittills fått poäng för alla flighter förutom den som var uppgraderad från klass P till A.

CJR skrev:OK, åter till dessa e-vouchers. Ger inte en flight uppgraderad med e-voucher någon poängintjäning? Jag har hittills fått poäng för alla flighter förutom den som var uppgraderad från klass P till A.Klicka för att utvidga...

Du skall få poäng efter ursprungsklassen, i ditt fall P. Retroclaim efter 14 dagar

OK, det låter rimligt. För övrigt så måste jag berömma Swiss för deras service på flighterna inom Europa. Två val av varmrätter då en var vegetarisk och det var verkligen en varm rätt jag fick serverad!

dsc_1064-jpg.77854

Jag valde en chicken ragu på resan till Zürich som smakade bra. Även på vägen tillbaka till Arlanda två val av varma rätter och himla trevlig service! Någon månad innan flög jag med Lufthansa från Frankfurt till Arlanda och det var inte så kul mat. Så jag föredrar definitivt Swiss framför Lufthansa när det gäller business class inom Europa.

Back