Swiss vs Lufthansa vs KLM vs SAS vs Norweigian (Long haul economy, San Francisco)

erik-p

New member
Jag ska till San Francisco från Arlanda och jag hittar likvärdiga biljetter med Swiss, Lufthansa, KLM, SAS och Norweigian (och kanske Air France). Blir ekonomibiljett. Då jag mest brukar åka österut med andra bolag när det gäller long haul tänkte jag höra hur ni skulle ranka dessa, och/eller vilka jag ska undvika. Det viktigaste för mig är att kunna sova skönt och att servicen hyfsad.
 
Flight on Sunday, 01.04.2018 from Stockholm to San Francisco




Departure time06:05

Departure airport

Stockholm (ARN), Terminal 5
Arrival time08:15

Arrival airport

Frankfurt/Main International Airport (FRA), Terminal 1


Cabin class

Economy (W)



Duration: 02 h 10 min




Operated by Lufthansa
Aircraft: Airbus Industrie A320







Departure airplane numberLH flight

LH809
Seatmap preview


Layover

: Frankfurt (FRA), Duration: 02 h 15 min






Departure time10:30

Departure airport

Frankfurt/Main International Airport (FRA), Terminal 1
Arrival time12:55

Arrival airport

San Francisco International, CA (SFO), Terminal I


Cabin class

Economy (W)



Duration: 11 h 25 min




Operated by Lufthansa
Aircraft: Airbus Industrie A380-800







Departure airplane numberLH flight

LH454
Seatmap preview




Flight on Saturday, 07.04.2018 from San Francisco to Stockholm




Departure time20:50

Departure airport

San Francisco International, CA (SFO), Terminal I
Arrival time17:10 +1 day

Arrival airport

Munich - Franz Josef Strauss (MUC), Terminal 2


Cabin class

Economy (U)



Duration: 11 h 20 min




Operated by Lufthansa
Aircraft: Airbus Industrie A340-600







Departure airplane numberLH flight

LH459
Seatmap preview


Layover

: Munich (MUC), Duration: 03 h 25 min






Departure time20:35 +1 day

Departure airport

Munich - Franz Josef Strauss (MUC), Terminal 2
Arrival time22:40 +1 day

Arrival airport

Stockholm (ARN), Terminal 5


Cabin class

Economy (U)



Duration: 02 h 05 min




Operated by Lufthansa
Aircraft: Airbus Industrie A321
 
Alt 2



tockholm - San Francisco1en 1 april 2018

Avgång: söndag 1en 1 april 2018

StockholmArlandaKöpenhamnKöpenhamn

10:00söndag11:10söndag





sk-small.png



SK1419SAS Scandinavian Airlines

1tim 10min









Tid till nästa flyg

1tim 15min

KöpenhamnKöpenhamnSan FranciscoSan Francisco Intl

12:25söndag14:45söndag




sk-small.png



SK935SAS Scandinavian Airlines

11tim 20min

Total flygtid 13tim 45minAnkomst: söndag 1en 1 april 2018

HEMRESASan Francisco - Stockholm7en 7 april 2018

Avgång: lördag 7en 7 april 2018

San FranciscoSan Francisco IntlKöpenhamnKöpenhamn

17:35lördag13:15söndag




sk-small.png



SK936SAS Scandinavian Airlines

10tim 40min









Tid till nästa flyg

2tim 05min

KöpenhamnKöpenhamnStockholmArlanda

15:20söndag16:30söndag




sk-small.png



SK1424SAS Scandinavian Airlines

1tim 10min
 
Alt 3:



Stockholm - San Francisco1en 1 april 2018

Avgång: söndag 1en 1 april 2018

StockholmArlandaFrankfurt am MainFrankfurt am Main

06:05söndag08:15söndag




lh-small.png



LH809Deutsche Lufthansa

2tim 10min









Tid till nästa flyg

2tim 15min

Frankfurt am MainFrankfurt am MainSan FranciscoSan Francisco Intl

10:30söndag12:55söndag




lh-small.png



LH454Deutsche Lufthansa

11tim 25min

Total flygtid 15tim 50minAnkomst: söndag 1en 1 april 2018

HEMRESASan Francisco - Stockholm7en 7 april 2018

Avgång: lördag 7en 7 april 2018

San FranciscoSan Francisco IntlZürichZürich

19:55lördag15:50söndag




lx-small.png



LX39Swiss International Air Lines

10tim 55min









Tid till nästa flyg

45min

ZürichZürichStockholmArlanda

16:35söndag18:55söndag




lx-small.png



LX1254Swiss International Air Lines

2tim 20min
 
Erik P skrev:Jag ska till San Francisco från Arlanda och jag hittar likvärdiga biljetter med Swiss, Lufthansa, KLM, SAS och Norweigian (och kanske Air France). Blir ekonomibiljett. Då jag mest brukar åka österut med andra bolag när det gäller long haul tänkte jag höra hur ni skulle ranka dessa, och/eller vilka jag ska undvika. Det viktigaste för mig är att kunna sova skönt och att servicen hyfsad.Klicka för att utvidga...


När det gäller sova skönt så ingen. Det är vanliga ekonomisäten. Men överlag skulle jag säga Lufthansa el Swiss är bäst.
 
Jag jade tagit sas alla dagar i veckan, mycket för poängintjäning samt att rad 30 eller nödutångsrad har grymt benutrymme.
 
I ekonomi tror jag inte det blir någon större skillnad. Om du inte samlar poäng i något specifikt bonusprogram som gör valet enkelt, hade jag nog valt baserat på restid både total och vilken avgång som passar mig själv bäst.



Möjligen att jag hade avstått både Norwegian och SAS eftersom de har valt koncept där man som vanlig ekonomipassagerare skall behöva krångla med betalning för dryck/mat i varierande grad.
 
Norwegian har jag aldrig flugit med så där kan jag inte uttala mig men om jag rangordnar de övriga fyra så ser det ut så här:



1. SAS, nya/uppgraderade flygmaskiner. Jag får faktiskt alltid bra service och vänligt bemötande. Nackdelen är att dricka kostar extra om man inte är EBD (vilket jag är).

Inte helt oviktigt är att SAS är duktiga på att hålla tiderna. Lyckas alltid bra med specialmaten.



2. Lufthansa, man vet vad man får. Aldrig dåligt men sticker inte heller ut. Inte särskilt bra på specialmat.



3. Swiss, har haft sex flygningar med dem i år, enbart pga att inga rimliga alternativ funnits. Gamla flygplan, ingen service som sticker ut och dåliga på specialmat. Har haft svårt att hålla tiderna vid fem av sex flygningar.



4. KLM, får erkänna att det är ett par år sedan jag flög med dem, men det beror på att senaste gången var så dålig att jag sa "Aldrig mer". Innan dess flög jag dock ganska regelbundet med dem men upplevde att de stegvis blev sämre för varje gång, vilket nådde sin kulmen för runt två år sedan. Dålig mat, slarvig service, gamla flygplan (det kändes som om mitt säte knappt satt fast) och sällan i tid. De kan självklart ha blivit bättre, det vet jag som sagt inte.



Jag väljer SAS så ofta som det går, i annat fall får det bli Lufthansa.
 
Erik P skrev:Jag ska till San Francisco från Arlanda och jag hittar likvärdiga biljetter med Swiss, Lufthansa, KLM, SAS och Norweigian (och kanske Air France). Blir ekonomibiljett. Då jag mest brukar åka österut med andra bolag när det gäller long haul tänkte jag höra hur ni skulle ranka dessa, och/eller vilka jag ska undvika. Det viktigaste för mig är att kunna sova skönt och att servicen hyfsad.Klicka för att utvidga...


Det är inte listar under det du tagit upp men kan tipsa om att båda de gånger när jag haft idiot lång väntan i immigration på sfo (två timmar eller värre) så har jag kommit med LH454 från Frankfurt. Så timing i arrival på den är inte det bästa...




ResenärenLars skrev:3. Swiss, har haft sex flygningar med dem i år, enbart pga att inga rimliga alternativ funnits. Gamla flygplan, ingen service som sticker ut och dåliga på specialmat. Har haft svårt att hålla tiderna vid fem av sex flygningar.Klicka för att utvidga...


LX39 flygs med nya fina 777or. Du har antagligen varit utsatt för deras gamla 340.



Övriga kommentarer kan jag inte uttala mig om, så jag bara flugit Swiss long haul in business på sistone. Förutom det med att hålla tiden vilket de gjort på alla mina turer.
 
mha321 skrev:LX39 flygs med nya fina 777or. Du har antagligen varit utsatt för deras gamla 340.Övriga kommentarer kan jag inte uttala mig om, så jag bara flugit Swiss long haul in business på sistone. Förutom det med att hålla tiden vilket de gjort på alla mina turer.Klicka för att utvidga...


Absolut, så är det väl, att jag fått flyga i Swiss "svarta får" vilket förklarar att det är slitet, dålig IFE och kanske även svårigheten att hålla tiderna. Kan dock inte förklara maten eller den intetsägande servicen. När det gäller servicen måste jag dock i rättvisans namn säga att det var mycket trevlig service häromdagen från Zürich till Sao Paulo. Dock bara en gång av totalt 6. Maten var dock lika dålig som vanligt.



De sträckor jag flugit med Swiss har varit till eller från Shanghai, Hongkong, Beijing och Sao Paulo.
 
Martin Johansson skrev:Swiss verkar konsekvent neka ersättning enl EU261 så det kan vara en anledning för vissa att välja bort dem, spec vid endast 45 min byte.Klicka för att utvidga...


Tänkte bara inflika här att när jag flög från Zürich till Sao Paulo i onsdags avgick vi 1,5 timme sena från Zürich. I väntan på att de skulle bli klara pratade jag med gate personalen och tänkte förhöra mig om vilka rutiner de har om flyget ställs in eller om vi blir ännu senare.



Det man svarade då var att vid längre försening står Swiss för hotell och mat och om flyget dessutom ställs in så blir man gratis ombokad till annat flyg. Jag försökte få dem att nämna EU-förordningen också men det lyckades de undvika att svara på. Fick intrycket av att de inte hade något intresse av denna.
 
Christiansson skrev:Varför inte SAS med Arlanda-Köpenhamn-San Francisco och tillbaka San Francisco-Chicago-Arlanda?2163:- dit och 2647:- hem.Klicka för att utvidga...


Håller helt med här, att ha ett byte tidigt på morgonen i Köpenhamn eller ute i Europa är riktigt trist. Mycket skönare att kunna sova. Hälften av gångerna så säger jag till att jag inte vill ha någon frukost för att få sova längre.
 
ZZZebra skrev:Håller helt med här, att ha ett byte tidigt på morgonen i Köpenhamn eller ute i Europa är riktigt trist. Mycket skönare att kunna sova. Hälften av gångerna så säger jag till att jag inte vill ha någon frukost för att få sova längre.Klicka för att utvidga...
Håller också med där. När det gäller economy föredrar jag byte i Europa på utvägen och byte i USA på vägen hem, eller 'bussturen' på 50 min från CPH.
 
Pho skrev:Möjligen att jag hade avstått både Norwegian och SAS eftersom de har valt koncept där man som vanlig ekonomipassagerare skall behöva krångla med betalning för dryck/mat i varierande grad.Klicka för att utvidga...
Förstår inte hur du tänker här då mat och dryck till mat ingår i SAS longhaul.

Har inte haft några problem med att få icke alkoholhaltiga drycker övriga tider heller.

Finns möjlighet att välja rad 30 så funkar SAS economi även på långa flygningar. Ny, fräsch inredning på nästan alla longhaul.

Även om man har policyn med economi så kan man dessutom chansa med plusgrade och betala det själv.
 
Hasselbacken skrev:Förstår inte hur du tänker här då mat och dryck till mat ingår i SAS longhaul.Har inte haft några problem med att få icke alkoholhaltiga drycker övriga tider heller.Finns möjlighet att välja rad 30 så funkar SAS economi även på långa flygningar. Ny, fräsch inredning på nästan alla longhaul.Även om man har policyn med economi så kan man dessutom chansa med plusgrade och betala det själv.Klicka för att utvidga...


Nu har jag inte flugit SAS på longhaul på ett tag, så kanske har missförstått, men vad jag hört från kollegor och även tycker mig ha läst så är det begränsat till en alkoholfri dryck vid maten om man inte är diamond. Om detta inte är fallet så är det ju bra!
 
Pho skrev:Nu har jag inte flugit SAS på longhaul på ett tag, så kanske har missförstått, men vad jag hört från kollegor och även tycker mig ha läst så är det begränsat till en alkoholfri dryck vid maten om man inte är diamond. Om detta inte är fallet så är det ju bra!Klicka för att utvidga...
Jag vet inte om andra alkoholfria drycker men våde vatten och appelsinjuice var tillgängliga i galley utan kostnad på Stockholm-Hong Kong, Köpenhamn-Beijing/Tokyo i SAS Go.
 
Back
Top