Dr. Miles skrev:Ett tips.Boende i Japan tenderar att gå upp i pris på helgerna. (vilket betyder att nöjesbehovet är större än affärsbehovet)Om du kan planera boende under helgen på t ex Capsule hotels eller andra boendeform (t ex dormitory på en buddhisk kloster), kan du få ner boendekostnaden.Klicka för att utvidga...
Detta kommer att ändras enligt vår vän, @Dag Klingstedts artikel. Vi vet dock inte när JR kommer att införa nya regeln.Superstefan skrev:Obs att du måste beställa RailPass innan du reser. Jag beställde mitt påJR Pass : authorized JR Pass distributor | Japan-rail-pass.comfinns gott om bra info där.Klicka för att utvidga...
Dag Klingstedt skrev:Nu meddelar JR att det ska bli möjligt att köpa ett rabattkort efter ankomst till Japan. Man har dock inte angett något startdatum för denna revolution, då man förmodligen inte bestämt sig för hur lång tid det kan ta att lära personalen de glosor de behöver (alternativt trycka upp en plansch med utländska språk där kunden kan peka på det kort man vill köpa).Klicka för att utvidga...
Roligt att man kan tycka så olika! Jag tyckte Kyoto var ganska amerikanskt. Alla pratade engelska, folk var otrevligare än i resten av Japan, turistpriser osv.Johanna skrev:Jag gillar Kyoto, en charmigare stad än Tokyo.Klicka för att utvidga...
intuition skrev:Se till att du har ett kreditkort/betalkort som har minimala valuta-påslag och som har 0kr i kontant-uttagsavgifter. Man använder mycket kontanter och det är oftast bättre att ta ut i automat på posten.Klicka för att utvidga...
Detta stämmer. Uttagsautomater på just postkontor brukar dock ta utländska kort.ulagun skrev:Upplevde på Narita och fick sedan klargjort för oss att många ATM:er inte accepterar europeiska kontokort för uttag.Klicka för att utvidga...
Ja, så är det tyvärr.ulagun skrev:Upplevde på Narita och fick sedan klargjort för oss att många ATM:er inte accepterar europeiska kontokort för uttag.Klicka för att utvidga...
Det finns minst två Japan Post bank uttagsautomater på Narita airport. Tex さいたま支店 成田国際空港第2旅客ターミナルビル内3階出張所 (千葉県)‐日本郵政ulagun skrev:Upplevde på Narita och fick sedan klargjort för oss att många ATM:er inte accepterar europeiska kontokort för uttag.Klicka för att utvidga...
Jo, under perioden när MasterCard krånglade på bankomater i Japan och när jag hade endast ICA Bankkort Plus MasterCard för kontantuttag.intuition skrev:Postkontor finns precis överallt, jag kan inte säga att jag någonsin känt mig begränsad med ett svenskt kreditkort.Klicka för att utvidga...
intuition skrev:Tåg är fantastiskt men det går bra att flyg-luffa också. ANA säljer "Experience japan" biljetter för runt 800kr per segment. (Ibland billigare, just nu är det halva priset på flyg till Kyushu (som stöd för återhämtningen efter jordbävningen) men den rabatten slutar 29 oktober.) JAL har liknande biljetter, men ANA är sååå mycket enklare att boka och tillgången på platser är enorm.Klicka för att utvidga...
Slutet på februari och tillbaka till Tokyo i början på mars. Är skidåkning igen som är tanken, Niseko/Rusutsu.intuition skrev:Förresten, flyg till Chitose i februari? Låter som snöfestivalen. Tuff tid att få plats...Klicka för att utvidga...
freppa87 skrev:Det verkar inte gå att boka dessa biljetter efter 29e Oktober över huvud taget. Vet du hur lång i förväg dom släpper biljetterna? Är ute efter Narita till Sapporo i Februari 2017.Klicka för att utvidga...
intuition skrev:Förresten, flyg till Chitose i februari? Låter som snöfestivalen. Tuff tid att få plats...Klicka för att utvidga...
För Japan inrikes resa är British Airways Executive Club avios mycket användbar.freppa87 skrev:Slutet på februari och tillbaka till Tokyo i början på mars. Är skidåkning igen som är tanken, Niseko/Rusutsu.Klicka för att utvidga...