Dag 2 - Genom Estland
Vi anländer till Tallinn på morgonen kring klockan 10:00, och möts direkt av den Esniska polisen. De vill blåstesta oss. Pustar snabbt ut av att jag tog det mogna beslut att skippa fikat från 20L-dunken, tidigare på morgonen. Phew.
Dagens första stopp blir att ta oss till
Røst för lite vettig frukost och kaffe. Utöver den goda Kyckling och persika-mackan(som jag åt upp innan jag hann ta en bild) så serverade det riktigt mumsiga bullar och kaffe. Hit bör ni gå under era framtida Tallinn-vistelser!
Røst kan sitt kaffe
Men ännu bättre kan de sina bullar! Riktigt mumma.
Välgödda och taggade så hoppar vi in i bilen. Vi hade gemensamt tagit beslutet att skippa Tallinn, och direkt röra oss söderut istället.
Efter cirka 1h körning så når vi fram till dagens andra stopp - Rummy Quarry!
Här har vi ett (tekniskt sett två) gammalt sovjetiskt fängelse och ett kalkbrott. Long story short så svämmade allting över, och delar av det gamla fängelset ligger nu under vattenytan.
Enligt dykarvänner så ska dykningen vara riktigt grym här. Många åker hit för att bada under dagen osv. Vi var däremot badkrukor och höll oss på torr mark!
Har man tillgång till bil och är badsugen, alternativet söker efter rolig familjeaktivitet, så är Rummu Quarry ett ställe jag rekommenderar!
Här kan man se att mycket fortfarande finns kvar under vattenytan - det mesta i princip orört.
Allting kvar i sin ursprungliga form, men omgjort till möjlighet för kafé osv.
Länge sedan fängelset stängde nu, men de lämnade kvar all taggtråd osv.
Det så kallade råtthålet.
Undertecknad uppifrån kalkbrottets topp.
Därefter rullade vi vidare söderut, närmare bestämt till "The Venice of the Baltics". Även den gamla basen för de etniska svenskarna som tidigare bodde i Estland. Ni alla har givetvis koll på vilken ort vi tänker på, eller hur? Haapsalu, såklart.
Mycket små trähus, och ligger fint vid kusten. Men vattnet var inte dirket något fint. Mycket sjögräs etc. Vi tog en promenad längst vatten, och jag kände mest "hepp, mysigt, men inte bättre än Gränna eller Hjo.
Konstaterar att vi tog en för laget, och nu kan ticka av detta ställe. Inget som BCare behöver sukta efter att besöka.
Promenadstråket kring det tråkiga vattnet i Haapsalu.
Som tur är var katten fortfarande med som moralhöjande ikon, och vi tog avfärd mot nya orter.
VI fortsatte sedan resan mot vad som var dagens riktiga mål - Pärnu! Vilket även är ett av SAS nya sommardestinationer! Denna Estländska sommarpärla har jag kikat på sedan länge att besöka, så det var perfekt att få möjligheten nu.
Vi glider in sent på eftermiddagen till det förbokade hotellet -
Estonia Medical Spa & Hotel. Hotellet kostade 1500kr natten, men med lite hotels.com-rabatter så slutade det på 1000kr. Om det kan har varit de sämsta 1000kr jag har spenderat senaste tiden? Absolut!
Hotellet är en gammal klassisk öststatshus, och förutom undertecknad och
@Gustav Jonsson, så var det inte många under 70 år på hotellet, med undantag för några barnbarn. Om jag skulle summera hotellet? Det kändes som att besöka en palliativ avdelning för finska pensionärer.
Det osade sjukhuskorridorer över hela komplexet, och det var busslaster av finska pensionärer som åkt hit, kanske för en sista galej? Här satt de i de fina sofforna, spelade kort och drack jägershots långt in på natten. Även Koskenkorvan var medtagen.
Det är även första gången i mitt liv som jag har blivit uttvingad ur en hiss av pensionärer, och slutligen tvingades knata flera våningar. Ja, en sak är säkert, det var en upplevelse att bo på detta hotellet iaf.
Vårt hotellrum första dörren i bakgrunden. Sofforna? Där pensionärerna krökade jäger och kosken långt in på morgonen!
Pärnu annars då? Jo, Pärnu har en riktigt fin strand och det finns vettiga hotell här. I matväg så valde vi att käka på
Restaurang Raimond - som ligger i Pärnus finaste hotel (?), Hedon Spa & hotel. Detta skulle bli mitt hotellval ifall jag återkommer till Pärnu, utan att tveka.
Maten på Raimond? De erbjuder fyra olika 3-rättersmenyer. Inget välja och vraka själv. Maten levererade över förväntan, och det var definitivt prisvärt. Stark rek ifall man är i Pärnu.
Iofs så ansåg jag nog allting vara "bra" jämfört mot att hänga på vårt hotell/sjukvårdsavdelning.
I korthet - vill man iväg på en minisemester med sin partner, och Sopot och de andra polska destinationerna känns lite "gjorda" - då rekommenderar jag Pärnu!
Trevligt morgonpromenadsstråk i Pärnu!
Resväg
Körsummering - efter dag 2
Distans - 271 km
Laddning - 102 kWh
Klimatpåverkan: 53 kgCO2eq
Laddtid: 0h37min
Laddkostnad: 66kr
Snittkostnad per kWh: 0,65kr
Snittkostnad per mil: 2.49kr
Konstaterar i princip två saker kring laddning med elbil i Estland.
1. Landet är inte stort, och bilen drar väldigt lite på dessa 70-vägar
2. Det finns inte många laddare. Men de som finns är allt som oftast tillgängligt, pga avsaknad av elbilar.