Uber taxi som nekar att köra till sin angivna destination

johansch

New member
rob74 skrev:Vad du än gör, så försök inte ta en UberX från BKK hit ner... Det går att boka i appen och priset blir upp till ca 1.500 Baht. Bara det att ingen vill köra dit. Två chaufförer vägrade. En för att hon bara kör i Bangkok och den andre för att han skulle hämta sin fru kl 19 och inte skulle vara tillbaka tills dess ifall han körde mig. Eventuellt kanske Uber Black hade kunnat köra, men då pratade vi 4.000 Baht.Klicka för att utvidga...

Jag förstår inte riktigt. Råkade du på två Uber-chaufförer som såg att du ville åka från BKK till Hua Hin och accepterade anropet, men sedan när de kom fram till dig hade de båda ångrat sig?

Ifall det stämmer säger det mig att Uber inte alls fungerar som designat i Thailand och att Uber inte har någon koll alls. Det lär vara någon mellanhand som sköter Uber-handhavandet och sedan ringer en förare när hen får napp...

Är det verkligen så uselt?

Destinationen ser de väl inte förrän de plockar upp och då nekar ?

Jag har också hört att de "prickas" när de nekar och att de behöver köra en viss andel UBERPool många regler verkar det finnas

LasseFoppa skrev:Det stämmer. Har råkat ut för det väldigt många gånger i Arlington när jag velat åka in till DC. Då nekar ungefär hälften av förarna.Klicka för att utvidga...
Öh? What! Det är ju inte något avstånd att tala om ens... Eller var det Arlington i Texas du menade? //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji12.png

Denna tråd har brutits ut från en annan, därav ser första inlägget lite konstigt ut då det innehåller ett citat från en Radisson Uppgraderingstråd.

//Moderator

jumbooze skrev:Jag har också hört att de "prickas" när de nekar och att de behöver köra en viss andel UBERPool många regler verkar det finnasKlicka för att utvidga...

Ja, förare som ställer in sina turer eller avbryter åker till slut ur systemet.

I kina så råkade jag ut för förare som markerade att de plockade upp mig och började resan - total ripoff

Jag har varit med om att ha blivit nekad ett par gånger i Frankrike när jag behövt en bil för att ta mig korta sträckor som avståndsmässigt hade gått bra att gå om det funnits infrastruktur för det. Dessa resor räknas alltid upp till miniminivån, och går fort men förmodligen så önskar föraren längre körningar. Hur fungerar tilldelningen egentligen? Är det som på flygplatsen, att den som väntat längst får körningen så att korta körningar är ovärda? Eller är det någon annan parameter som gör det?

Hände mig i Göteborg förra veckan då jag ville åka till Varberg. Nästa förare blev däremot överlycklig som fick en lång körning.

Råkade ut för detta förra veckan. Jag har inte prövat Uber tidigare så det fick bli ett par resor i Bangkok.

Dom första 2 fungerade utmärkt, lokala kortisar. På min premiärtur körde visserligen chauffören fel o blev tvungen att ta en omväg på ett par kilometer.

Omedelbart efter resan gick jag in på appen o meddelade detta o omgående sänktes priset till det som visats innan resan. So far, so good.

Skulle till Hua Hin o hade kollat upp priset innan. Det var 1100-1500 vill jag minnas. UberX.

Första bilen tog över en halvtimme, mot utlovade 17 min. Väl framme kom en Uber, inte bokade UberX.

Chauffören förklarade att priset jag fått inte gällde då detta var en Uber o vi skulle till Hua Hin. Jag avbokade. Med facit i hand skulle jag väl bara åkt med honom o reklamerat ev överpriser i efterhand

Bokade ny som kom efter 20 minuter (mot utlovade 12). Nu kom en UberX, men chauffören ville absolut inte köra till Hua Hin. Avbokade igen o beställde ny.

Kom efter 15 minuter, mot ulovade 8. Inte heller denna kille ville köra.

Slutade med att vi fick ta en vanlig taxi för 2000THB. Var ju knappast i bra förhandlingsläge gentemot taxichaufförerna vid hotellet som beskådat cirkusen från första parkett.

Tycker inte att det är OK att man kan beställa en resa som uppenbarligen ingen vill ta. Detta tar ju bara en massa onödig tid från både kund o chaufför.

I mitt fall tog det nästan 2 timmar extra plus en dyrare resa än vanligt. ( Hua Hin Taxi kör för 1900.)

Back