United har stoppet alt salg av SAS-forbindelser

wf789

New member
United har fjernet alle reiser hvor SAS inngår.

Dvs man fra Skandinavia får man kun opp reiser hvor man kan benytte Lufthansagruppen som connection. Alle reiser hvor man må reise innenriks med SAS først er gone, og samme med forbindelser Skandinavia-LHR-USA.



Usikker på om dette er bevisst eller en bug.
 
WF789 skrev:United har fjernet alle reiser hvor SAS inngår.Dvs man fra Skandinavia får man kun opp reiser hvor man kan benytte Lufthansagruppen som connection. Alle reiser hvor man må reise innenriks med SAS først er gone, og samme med forbindelser Skandinavia-LHR-USA.Usikker på om dette er bevisst eller en bug.Klicka för att utvidga...


Intressant, de skickar hellre folk med Eurowings via BER.



Med det sagt har det alltid varit svårt att få till SAS flyg på UA biljett då SAS inte tillåter det. Det finns trådar om detta på Flyertalk den typ ett decennium tillbaka.







United Can't Sell Me a Ticket on SAS, but Expedia Can - FlyerTalk Forums

United Airlines | MileagePlus - United Can't Sell Me a Ticket on SAS, but Expedia Can - I went to the United website to research award and paid ticket availability from LHR to ARN (Stockholm). I decided to buy a paid ticket. Entered my credit card information, pressed purchase, and received an...



www.flyertalk.com






Codeshare med UA kan fortsatt bokas utan problem hos SAS.



Så tror inte det är läge att slå på stora trumman för detta
 
SAS har ju tidigare valt att sälja vidare resor inrikes i USA med American väl?
 
Det gjelder ikke hva SAS selger i USA, men hvilke forbindelser United tilbyr i Europa når man kjøper reiser gjennom dem.

Tidligere kunne jeg fly OSL-LHR-EWR/ORD++ med United. Det går ikke lenger.
 
Jag provade nu att prisa STO-SK-LON-UA-SFO och det gick inte (förutom fullpris). Prisar jag däremot exakt samma resa och datum med de priser som fanns i maj så går det fint. Detta var ju dock endast 1 av massvis olika ruttpar.



Så som jag ser det kan detta bero på en av två anledningar:

1. Priset är avsiktligt ändrat för att ej längre tillåta SAS. Detta kan ha flera förklaringar: Det kan vara United som blockar, det kan vara SAS som blockar, eller det kan vara en helt rutinmässigt ändring där man vill att trafiken endast går via de flygbolag som är med i joint venture-avtalet över Atlanten (SAS är ej).

2. Priset är oavsiktligt ändrat. Precis som fel ibland gynnar oss konsumenter kan det omvända hända. Ett exempel är att reglerna för United-priser specificerar att alla SK-flyg måste utföras av SK (dvs. ej codeshare): ibland har jag sett att priser laddas för strikt med det här så att "naturliga" codeshares (t ex Smartlynx) blir ogiltiga. Även andra helt naturliga förklaringar/mänskliga fel finns när priser uppdateras.
 
Har en booking OSL-EWR-MCO der EWR-MCO med UA i dag ble kansellert. Begge leg i klasse J. Kundeservice skulle se nærmere på dette og gi meg beskjed. Håper dette ordner seg, og at jeg ikke havner i economy med UA innenlands.
 
Om jag på ExpertFlyer kollar på priser mellan ARN-EWR med United så kan följande textmassa avnjutas:




V FARE BASIS BK FARE TRAVEL-TICKET AP MINMAX RTG1 KMPMT6BQ KR 38.00 ---- 14/ /12M AT01PASSENGER TYPE-ADT AUTO PRICE-YESFROM-STO TO-EWR CXR-UA TVL-01DEC23 RULE-WSKL IPRA/1FARE BASIS-KMPMT6BQ SPECIAL FARE DIS-E VENDOR-ATPFARE TYPE-ERU RT-ECONOMY RT UNBUNDLEDSEK 425 0404 E01MAR23 D-INFINITY FC-KMPMT6BQ FN-SYSTEM DATES -CREATED 28FEB23/1821EXPIRES INFINITYPUBLISHED RTG STO-EWR/UA404 /TAR-TARG EF-01MAR23 DIS-INDEF/VIA THE ATLANTIC/MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT1. STO-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/EN/AC-ZRH/VIE/STR/NUE/MUC/HAM/GVA/FRA/DUS/CGN/BRU/BER-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/EN/AC-ZRH/ZAG/WAW/VIE/VCE/TLS/TCI/STO/SNN/ROM/REK/PRG/PMO/PMI/PDL/PAR/OPO/NCE/NAP/MUC/MRS/MIL/MAN/MAD/LYS/LON/LIS/GVA/GLA/FRA/EDI/DUS/DUB/CPH/BUH/BUD/BRU/BOD/BGO/BER/BCN/ATH/AMS-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-WAS/TPA/RSW/PHL/ORL/NYC/MIA/MCO/FMY/EWR/DTT/CLT/CHI/BOS/ATL-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-EWR2. STO-UA/LH-ZRH/REK/MUC/MAN/LON/GVA/FRA/BRU/BGO/AMS-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-WAS/TPA/RSW/PHL/ORL/NYC/MIA/MCO/FMY/EWR/DTT/CLT/CHI/BOS/ATL-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-EWR3. STO-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-WAS/TPA/RSW/PHL/ORL/NYC/MIA/MCO/FMY/EWR/DTT/CLT/CHI/BOS/ATL-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-EWR4. STO-UA/TP-OPO/LIS-UA-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-WAS/TPA/RSW/PHL/ORL/NYC/MIA/MCO/FMY/EWR/DTT/CLT/CHI/BOS/ATL-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-EWR5. STO-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/EN/AC-ZRH/VIE/STR/NUE/MUC/HAM/GVA/FRA/DUS/CGN/BRU/BER-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/EN/AC-ZRH/ZAG/WAW/VIE/VCE/TLS/TCI/STO/SNN/ROM/REK/PRG/PMO/PMI/PDL/PAR/OPO/NCE/NAP/MUC/MRS/MIL/MAN/MAD/LYS/LON/LIS/GVA/GLA/FRA/EDI/DUS/DUB/CPH/BUH/BUD/BRU/BOD/BGO/BER/BCN/ATH/AMS-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ/WAS/TPA/RSW/PHL/ORL/NYC/MIA/MCO/FMY/EWR/DTT/CLT/CHI/BOS/ATL-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-EWR6. STO-UA/LH-ZRH/REK/MUC/MAN/LON/GVA/FRA/BRU/BGO/AMS-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ/WAS/TPA/RSW/PHL/ORL/NYC/MIA/MCO/FMY/EWR/DTT/CLT/CHI/BOS/ATL-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-EWR7. STO-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ/WAS/TPA/RSW/PHL/ORL/NYC/MIA/MCO/FMY/EWR/DTT/CLT/CHI/BOS/ATL-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-EWR8. STO-UA/TP-OPO/LIS-UA-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ/WAS/TPA/RSW/PHL/ORL/NYC/MIA/MCO/FMY/EWR/DTT/CLT/CHI/BOS/ATL-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-EWR9. STO-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/EN/AC-ZRH/VIE/STR/NUE/MUC/HAM/GVA/FRA/DUS/CGN/BRU/BER-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/EN/AC-ZRH/ZAG/WAW/VIE/VCE/TLS/TCI/STO/SNN/ROM/REK/PRG/PMO/PMI/PDL/PAR/OPO/NCE/NAP/MUC/MRS/MIL/MAN/MAD/LYS/LON/LIS/GVA/GLA/FRA/EDI/DUS/DUB/CPH/BUH/BUD/BRU/BOD/BGO/BER/BCN/ATH/AMS-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-WAS/TPA/RSW/PHL/ORL/NYC/MIA/MCO/FMY/EWR/DTT/CLT/CHI/BOS/ATL-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-WAS/NYC/EWR/CHI-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-EWR10. STO-UA/LH-ZRH/REK/MUC/MAN/LON/GVA/FRA/BRU/BGO/AMS-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-WAS/TPA/RSW/PHL/ORL/NYC/MIA/MCO/FMY/EWR/DTT/CLT/CHI/BOS/ATL-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-WAS/NYC/EWR/CHI-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-EWR11. STO-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-WAS/TPA/RSW/PHL/ORL/NYC/MIA/MCO/FMY/EWR/DTT/CLT/CHI/BOS/ATL-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-WAS/NYC/EWR/CHI-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-EWR12. STO-UA/TP-OPO/LIS-UA-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-WAS/TPA/RSW/PHL/ORL/NYC/MIA/MCO/FMY/EWR/DTT/CLT/CHI/BOS/ATL-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-WAS/NYC/EWR/CHI-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-EWR13. STO-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/EN/AC-ZRH/VIE/STR/NUE/MUC/HAM/GVA/FRA/DUS/CGN/BRU/BER-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/EN/AC-ZRH/ZAG/WAW/VIE/VCE/TLS/TCI/STO/SNN/ROM/REK/PRG/PMO/PMI/PDL/PAR/OPO/NCE/NAP/MUC/MRS/MIL/MAN/MAD/LYS/LON/LIS/GVA/GLA/FRA/EDI/DUS/DUB/CPH/BUH/BUD/BRU/BOD/BGO/BER/BCN/ATH/AMS-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-EWR14. STO-UA/LH-ZRH/REK/MUC/MAN/LON/GVA/FRA/BRU/BGO/AMS-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-EWR15. STO-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-EWR16. STO-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/EN/AC-ZRH/VIE/STR/NUE/MUC/HAM/GVA/FRA/DUS/CGN/BRU/BER-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/EN/AC-ZRH/ZAG/WAW/VIE/VCE/TLS/TCI/STO/SNN/ROM/REK/PRG/PMO/PMI/PDL/PAR/OPO/NCE/NAP/MUC/MRS/MIL/MAN/MAD/LYS/LON/LIS/GVA/GLA/FRA/EDI/DUS/DUB/CPH/BUH/BUD/BRU/BOD/BGO/BER/BCN/ATH/AMS-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-EWR17. STO-UA/LH-ZRH/REK/MUC/MAN/LON/GVA/FRA/BRU/BGO/AMS-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-EWR18. STO-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-EWR19. STO-UA/TP-OPO/LIS-UA-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-EWR20. STO-UA/TP-OPO/LIS-UA-YYZ/YUL/YOW/YHZ-WK/UA/SN/OS/LX/LH/EW/AC-EWRKlicka för att utvidga...


Inte på någon av sträckningarna får man boka med SK-prefix. Dock har samtliga priser skapats 2023-02-28, dvs har varit i bruk i mer än ett halvår.



Men en skillnad nu är att jag inte hittar ett enda SAS-flyg till London som har codeshare med UA alternativt flygbolag ur LH-gruppen. Nu litar jag inte alltid på arlanda.se men något känns ju helt klart som det ändrats vilket medför att valbara flighter minskat dramatiskt.





1698862616251-png.147447





Den allra dyraste biljetten har för övrigt milage begränsad rutt och inte specificerad varför troligen de dyker upp i olika sökmotorer.
 
vegasbaby skrev:Har en booking OSL-EWR-MCO der EWR-MCO med UA i dag ble kansellert. Begge leg i klasse J. Kundeservice skulle se nærmere på dette og gi meg beskjed. Håper dette ordner seg, og at jeg ikke havner i economy med UA innenlands.Klicka för att utvidga...
Hade liknande som hände mig idag dock en annan sträcka, CPH-ORD-SLC. Ringde kundtjänst som sa att United har ändrat minimum connection time på EWR och ORD från 1:30 till 2:30. Alla med connections inom 2:30 hade blivit cancelled.
 
Salt skrev:Hade liknande som hände mig idag dock en annan sträcka, CPH-ORD-SLC. Ringde kundtjänst som sa att United har ändrat minimum connection time på EWR och ORD från 1:30 till 2:30. Alla med connections inom 2:30 hade blivit cancelled.Klicka för att utvidga...
Jøss. Dette fikk ikke jeg beskjed om. I stedet var snakk noe om codeshare, som jeg ikke helt fanget opp. Da blir det vel å ringe tilbake i morgen...
 
Frågade kundtjänst i United appen. Fick till svar ”it is what it is”.



Och sa att de har problem med webbsidan.



Tack för det!
 
Salt skrev:Hade liknande som hände mig idag dock en annan sträcka, CPH-ORD-SLC. Ringde kundtjänst som sa att United har ändrat minimum connection time på EWR och ORD från 1:30 till 2:30. Alla med connections inom 2:30 hade blivit cancelled.Klicka för att utvidga...
Förklaringen ges här (från SAS Sales Info):



Updated on 01 Nov 2023 at 13:45 CET



The MCT (Minimum Connecting Time) between SAS and United Airlines has been extended by United Airlines from 1hour and 30minutes to 2hours 30minutes in ORD and EWR, for travel from the 13November 2023. United Airlines have already started the processing.

However SAS has managed to convince United Airlines to delay the implementation of the MCT of 2hours and 30minutes to be valid from 01 February 2024.

Travel dates travel on the 01February 2024 and onwards will have the extended MCT’s of 2hours and 30minutes.

Travel dates up to and including the 31January 2024 will have the shorter MCT’s of 1hour and 30minutes. United Airlines will reprocess the bookings for travel up to including 31 January 2024 to reflect MCT of 01hour and 30 minutes.

This means that we have a possible situation where our passengers traveling on SAS transatlantic flights from CPH/OSL/ARN, with a United Airlines connection from ORD and EWR will lose their connections.

Passengers with an MCT of less than 2hrs and 30 minutes will be handled according to the following:


If the schedule distribution system identifies a suitable UA flight connection, the passengers will be automatically rebooked to that flight. (UN/TK)
If there is no suitable UA flight identified, the passengers should be handled according to normal procedures for Schedule Change. (UN)
PNR updates will be made from 01 November 2023, and we expect many bookings (PNR’s) to be affected.

Passengers booked on SK marketing flights and UA operated flights will be affected equally.

Please note that there is no MCT change on the returning flights to Scandinavia.

Possible statuses in PNR after the each processing step:


(UN/TK). The PNR is successfully reaccommodated onto a SK codeshare or UA flightnumber corresponding to the correct MCT.
(UN). There is no re-accomodation onto a new SK codeshare flight. In a next step today, a possible TK status could appear in the PNR’s. Processing and update should not be handled on the same day.
Rebooking in case the segment is UN on SK codeshare or on UA flight and original class is not available it is possible to book UA in lowest available booking class in the same service class as originally booked.

Travelagent must contact Agent Helpdesk to rebook to another UA flight or if original class is not available.

Ticketing:

Ticket(s) must be involentary reissued.

FE INVOL REROUTE DUE UA CNLD FLIGHTS DUE TO OPERATIONAL CHANGES

Refund:

In case of no alternativ found refund permitted.

Travel agents: If you find original UA flight is operating and pnr is not updated with this flight, contact SAS Agent Helpdesk. In case of group booking please contact group sales.
 
Intrsseant. Antar att United gör detta för att de upplever att inresekontrollen i USA kan ta så lång tid och därmed skapa onödigt många misconnections? Antar vidare att United inte enbart gör denna förändring för SAS utan för alla inkommande flyg till dessa flygplatser?



MEN grundfrågan i tråden rör inte de biljetter som SAS säljer utan de biljetter som United säljer där det inte längre går att få till flyg där SAS står för anslutningssträckan till långdistansflyget (tex till LHR, FRA, MUC, ZRH etc.). Finns det någon information hos SAS om detta?
 
AABack2ARN skrev:Intrsseant. Antar att United gör detta för att de upplever att inresekontrollen i USA kan ta så lång tid och därmed skapa onödigt många misconnections? Antar vidare att United inte enbart gör denna förändring för SAS utan för alla inkommande flyg till dessa flygplatser?MEN grundfrågan i tråden rör inte de biljetter som SAS säljer utan de biljetter som United säljer där det inte längre går att få till flyg där SAS står för anslutningssträckan till långdistansflyget (tex till LHR, FRA, MUC, ZRH etc.). Finns det någon information hos SAS om detta?Klicka för att utvidga...


Ja, länken postades ovan. Men säger inte så mycket mer än att problemet är hos SAS.





Updated on 03 Nov 2023 at 07:11 CET



SAS fares to and from North America, booked on United Airlines code UA, cannot be priced at the moment.

This will effect:


new bookings not priced before
reissue of tickets
SAS is working to solve the problem.

Please note that there is no issue on SAS marketing (codeshare) flights.

Please book on codeshare flights, wherever this is possible.”
 
Hachans skrev:Ja, länken postades ovan. Men säger inte så mycket mer än att problemet är hos SAS.”Updated on 03 Nov 2023 at 07:11 CETSAS faresto and from North America, booked on United Airlines code UA, cannot be priced at the moment.This will effect:new bookings not priced beforereissue of ticketsSAS is working to solve the problem.Please note that there is no issue on SAS marketing (codeshare) flights.Please book on codeshare flights, wherever this is possible.”Klicka för att utvidga...


Det där rör väl biljetter som ställs ut på 117-dokument där atlantflyget utförs av SAS? Exempelvis ARN-(SK)-CPH-(SK)-ORD-(UA)-DEN



Men frågan från @WF789 rör att det nu inte verkar gå att få till biljetter ARN-(SK)-LHR-(UA)-EWR-(UA)-DEN på en biljett utsälld av United (016-dokument). Detta då alla Uniteds biljetter kräver UA eller LH/LX/SN/OS-kod på sträckan ARN-LHR men de bolagen verkar inte längre vara intresserade av att ha codeshare med SAS på europeiska sträckor?
 
AABack2ARN skrev:Det där rör väl biljetter som ställs ut på 117-dokument där atlantflyget utförs av SAS? Exempelvis ARN-(SK)-CPH-(SK)-ORD-(UA)-DENMen frågan från@WF789rör att det nu inte verkar gå att få till biljetter ARN-(SK)-LHR-(UA)-EWR-(UA)-DEN på en biljett utsälld av United (016-dokument). Detta då alla Uniteds biljetter kräver UA eller LH/LX/SN/OS-kod på sträckan ARN-LHR men de bolagen verkar inte längre vara intresserade av att ha codeshare med SAS på europeiska sträckor?Klicka för att utvidga...
Riktig.
 
Det går fortfarande inte att boka flyg till städer i USA som inte har SK-kod inrikes. Detta gör att det är helt omöjligt att boka SAS över Atlanten med inrikes-anslutning om det inte finns ett passande code-share. I praktiken innebär detta att SAS inte kan sälja biljetter till städer som inte har direktflyg till de städer SAS flyger till (dvs. samtliga städer som har anslutning endast till Denver och/eller Houston), exempel är bland annat Albuquerque, El Paso, Oklahoma City, Omaha, Tulsa, Tuscon, Wichita.



Jag undrar om det här kommer fixas innan alliansbytet eller om man helt enkelt ger upp att sälja biljetter till dessa städer tills dess.
 
Jag undrar mer och mer om det "är meningen" och har mer att göra med att sas inte är med i joint venture över Atlanten. Ocj är det det så lär det vara helt kört, för de kommer garanterat inte in i star jv efter att de annonserat att de ska lämna star..
 
Back
Top