Uppgradera 2 till 1 klass SJ?

anjak skrev:Jag har ringt in eller gjort det i loungen. Dom få gånger jag uppgraderat en biljett.Klicka för att utvidga...
Okej. Jag ska till loungen innan så jag ska fråga där. Har hört lite olika, ibland uppgraderar de utan kostnad om man frågar och ibland kostar det. Hur vet man vad det kostar i poäng?

flierman skrev:Okej. Jag ska till loungen innan så jag ska fråga där. Har hört lite olika, ibland uppgraderar de utan kostnad om man frågar och ibland kostar det. Hur vet man vad det kostar i poäng?Klicka för att utvidga...
Har bara betalat med pengar så har ingen aning om vad det kostar i poäng.

4000 poäng ska uppgradering av snabbtåg och 3000 poäng för regionaltåg kosta enligt SJ support (Facebook). I pengar varierar det antagligen med priset, för de resor med snabbtåg jag frågade om låg det runt 250-300 kr.

Finns det något krav för att en uppgradering ska gå igenom? Eller så länge det finns tomma platser i 1.klass så kan man uppgradera med 4000 poäng?

Nu när det finns 2.klass lugn, (som är lite dyrare är 2.kl) kan man tänka sig att det är en annan uppgraderingstaxa därifrån?

Skulle bara lägga till att om man uppgraderar en biljett som är bokad med kampanj-kod som inte bara är rabatt (tex kod som ger extra poäng) så följer det inte med vid uppgradering. Anledningen, som jag fick det förklarat för mig, är att uppgraderingen inte genomförs som en flytt mellan klasserna utan som en ny bokning. Dvs de bokar upp dig i 1.kl och avbokar sedan din 2.kl biljett. Poängkoden frigörs vid avbokningen, men det är inte säkert att den kommer tillbaka omedelbart.

Andra saker som förbeställd mat följer alltså inte heller med vid en uppgradering - men det kan de lösa.

Uppgradering från andra klass till första klass på tåg från Stockholm till Malmö. Kostade 8.000 poäng.

JohanE skrev:Uppgradering från andra klass till första klass på tåg från Stockholm till Malmö. Kostade 8.000 poäng.Klicka för att utvidga...
Känns ju lite saftigt. Är inte lägsta pris för första klass poängbiljett typ 8400? Och du är dom fullt avbokningsbara fram till avgång.

Anders5 skrev:Känns ju lite saftigt. Är inte lägsta pris för första klass poängbiljett typ 8400? Och du är dom fullt avbokningsbara fram till avgång.Klicka för att utvidga...
Bifogar exempel på biljett samma sträcka nästa vecka. Vid dessa priser vore ju 8400 poäng för en uppgradering nästan billigt. Ingen aning vad den aktuella avgången kostade men siffrorna i sig är iaf inte anmärkningsvärda.

img_3900-png.138980

img_3901-png.138981

Back