Uppgradera jobbresa

philip-g

New member
Hej!



Nyfiken om någon här har erfarenhet och know-how kring om, och i sådana fall hur man kan gå tillväga för att uppgradera en jobbresa.



På förekommen anledning ska jag ett par dagar till Florida, med slutdestination PNS, VPS eller ECP (tre mindre flygplatser nära målet). Problemet är att restiden ser ut att vara ungefär 18-22h med 2 stopovers. Jag tänkte premiera AF/KLM (eller annat Skyteam-bolag) för poäng.



Hur hade ni lagt upp resan? Kan endast boka eco med jobbet, men har gott om poäng så uppgraderar mycket gärna till *C.



Tacksam för alla tips och tricks
 
Philip G skrev:Hej!Nyfiken om någon här har erfarenhet och know-how kring om, och i sådana fall hur man kan gå tillväga för att uppgradera en jobbresa.På förekommen anledning ska jag ett par dagar till Florida, med slutdestination PNS, VPS eller ECP (tre mindre flygplatser nära målet). Problemet är att restiden ser ut att vara ungefär 18-22h med 2 stopovers. Jag tänkte premiera AF/KLM (eller annat Skyteam-bolag) för poäng.Hur hade ni lagt upp resan? Kan endast boka eco med jobbet, men har gott om poäng så uppgraderar mycket gärna till *C.Tacksam för alla tips och tricksKlicka för att utvidga...


Tja det är väl bara att buda för uppgradering på flygbolagets hemsida med egna poäng eller cash. Jobbet kommer aldrig se röken av denna transaktion. Jag har gjort detta flera gånger.
 
Philip G skrev:Hur hade ni lagt upp resan? Kan endast boka eco med jobbet, men har gott om poäng så uppgraderar mycket gärna till *C.Klicka för att utvidga...
Boka med SAS till någon av dessa destinationer (finns anslutningar via Atlanta), använd poängen för att buda upp till business eller uppgradera på flygplatsen.
 
Det billigste/bedste er vel at booke med AF-KL og opgradere med FB-points? Hvis du rejser Eco+ er opgraderingen biligere end for Eco plain. Enten via kundetjenesten, ved check-in, eller endda ombord. Priserne er desværre ikke transperante forlods.
 
Ska du flyga AF/KL då hade jag kikat lite på vad Rewards priset är på Miles på aktuella flighter innan du bokar. Generellt sett så finns det ofta tillgänglighet men kan bara ”dyrt”, finns det flighter med lågt Miles pris så är chansen bättre till rimligt uppgraderings pris i Miles. Är du AF/KL Platinum så hade jag ringt in och bett dem kika lite innan bokning.
 
Vill minnas att det finns bra Connections från Chicago till Pensacola också vilket gör det möjligt att flyga SAS och uppgradera med poäng. Off topic så är jag avundsjuk på att du ska till pensacola, underbart ställe!
 
Är en möjlighet att betala mellanskillnaden till affärsklass själv? Dvs. köp flyg enligt resepolicy och ring sedan resebyrån och betala ändringsavgift plus mellanskillnad (om rimlig). Detta brukade jag göra tidigare utan problem (speciellt var det ofta möjligt att uppgradera till SAS Plus för betydligt mindre än vad auktionerna kostade) men sedan vi bytt resebyrå är det tyvärr omöjligt.
 
Tycker att det är galet att resa 22t i tjänst i eco om det inte är så att det är en 1 månads trip eller liknande.

Försök få SAS och uppgradera med pengar eller poäng.
 
En dyrere eco billet er angiveligt billigere at opgradere end en eco-billet i de allerbilligste klasser. Hvis du kan koebe en Plus billet er den angiveligt endnu billigere at opgradere til business klasse...dertil kommer at indtjening paa rejsen bliver bedre da/hvis du kun faar point efter den oprindelige booking
 
Gnopps skrev:Är en möjlighet att betala mellanskillnaden till affärsklass själv? Dvs. köp flyg enligt resepolicy och ring sedan resebyrån och betala ändringsavgift plus mellanskillnad (om rimlig). Detta brukade jag göra tidigare utan problem (speciellt var det ofta möjligt att uppgradera till SAS Plus för betydligt mindre än vad auktionerna kostade) men sedan vi bytt resebyrå är det tyvärr omöjligt.Klicka för att utvidga...
Har svårt att se hur det skulle funka rent praktiskt då det är olika klasser. Då måste resebyrån bryta upp kostnaden och redovisa bara del mot ditt företag, det kommer också stå Business class på räkningen som kan ställa till det med många resepolicy.
 
Många bra idéer! Jag tror SAS-bokning blir enklast, och därefter buda på upgrade. Vägrar sitta 22h i eco varken privat eller jobb. Är dessutom där i 2 dygn totalt (tors-sön).
 
Anden mulighed; i praksis koeber du en business billet, og modregner en economy billet paa din faktura til arbejdsgiver
 
JacobGBG skrev:Har svårt att se hur det skulle funka rent praktiskt då det är olika klasser. Då måste resebyrån bryta upp kostnaden och redovisa bara del mot ditt företag, det kommer också stå Business class på räkningen som kan ställa till det med många resepolicy.Klicka för att utvidga...
Nej alltså du köper biljetten enligt resepolicy och reseräkningen går till företaget från resebyrån. Därefter ringer du resebyrån och betalar ändringen till högre klass med eget kreditkort. Så kvitto för första transaktionen går till jobbet, kvittot för andra transaktionen går till dig.



Såklart blir det krångligt om du avbokar, hur återföra pengar till rätt konto, osv.
 
Gnopps skrev:Nej alltså du köper biljetten enligt resepolicy och reseräkningen går till företaget från resebyrån. Därefter ringer du resebyrån och betalar ändringen till högre klass med eget kreditkort. Så kvitto för första transaktionen går till jobbet, kvittot för andra transaktionen går till dig.Såklart blir det krångligt om du avbokar, hur återföra pengar till rätt konto, osv.Klicka för att utvidga...
Jag tror det är en stor sannolikhet att det där inte fungerar, om han jobbar i ett stort företag eller annan organisation. Resebyrån utför avtalade tjänster åt företaget, och håller normalt koll på att bokningar följer resepolicy. Att göra ombokningar för att kringgå resepolicy där kostnaden ska debiteras någon annan ingår sannolikt inte i den avtalade tjänsten, och kan ställa till ytterligare problem vid avbokning.
 
Jag hade valt SAS till Atlanta och budat på uppgradering och om den inte hade gått igenom hade jag frågat vid incheckning, transfer desk och gate om uppgradering. Men kan du inte bara ta en hyrbil från/till Atlanta, och kanske övernattning i Atlanta? Det är bara 5 timmars körning, vilket i USA motsvarar att man kör runt hörnet i Sverige.
 
Philip G skrev:Många bra idéer! Jag tror SAS-bokning blir enklast, och därefter buda på upgrade. Vägrar sitta 22h i eco varken privat eller jobb. Är dessutom där i 2 dygn totalt (tors-sön).Klicka för att utvidga...


Varav du blåser 2 dygn jetlaggad.

Jag hade föreslår att någon annan kan ta den smällen.



Edit: Tycker att det är fel, men…..

Kan du lägga ut pengarna själv så bokar du en Eco, avbokar den och bokar en business. Eco-biljetten lägger du på reseräkningen.

Fast samtidigt ska man inte behöva betala för att jobba.
 
Gnopps skrev:Är en möjlighet att betala mellanskillnaden till affärsklass själv? Dvs. köp flyg enligt resepolicy och ring sedan resebyrån och betala ändringsavgift plus mellanskillnad (om rimlig). Detta brukade jag göra tidigare utan problem (speciellt var det ofta möjligt att uppgradera till SAS Plus för betydligt mindre än vad auktionerna kostade) men sedan vi bytt resebyrå är det tyvärr omöjligt.Klicka för att utvidga...
Jag har brukat köpa SAS Plus, ange kostnaden för economy som utlägg med bifogad skärmdump för pris, samt sedan köpt uppgradering för poäng/pengar till business.
 
Gnopps skrev:Nej alltså du köper biljetten enligt resepolicy och reseräkningen går till företaget från resebyrån. Därefter ringer du resebyrån och betalar ändringen till högre klass med eget kreditkort. Så kvitto för första transaktionen går till jobbet, kvittot för andra transaktionen går till dig.Såklart blir det krångligt om du avbokar, hur återföra pengar till rätt konto, osv.Klicka för att utvidga...
Ser inte hur det funkar praktiskt. Det är två olika biljetter i olika fare classes.
 
JacobGBG skrev:Ser inte hur det funkar praktiskt. Det är två olika biljetter i olika fare classes.Klicka för att utvidga...
Det beror nog på vad man har för resebyrå och hur återrapportering sker. På mitt förra jobb kunde man absolut inte göra så då alla biljettkostnader drogs från ett kreditkort som man inte kunde avvika ifrån. Om man får boka själv kan man ju boka och ändra utan att det senaste kvittot behöver redovisas.



Däremot erbjuder exempelvis Lufthansa att man betalar för uppgraderingen separat från själva bokningen. Alltså i princip på samma sätt som när man budar på SAS med skillnaden att uppgraderingen bekräftas direkt (Lufthansa erbjuder även budgivning via plusgrader som SAS).

Jag tror att även KLM erbjuder denna möjlighet då jag fick upp något om att uppgradera senast jag flög AMS-CPH, det var dock inte aktuellt att betala 900kr för att sitta längre fram på en sån kort flygning.
 
Back
Top