Vad använder ni för appar kopplat till flyg/resande?

• Thread starter Thread starter BonusFrogman
  • Start date Start date
B

BonusFrogman

Guest
Som titeln lyder, vad använder ni BC:are här på forumet för bra appar kopplat till resande eller mer specifikt flygande?

För mig själv ser listan ut såhär:

- SAS

- LoungeBuddy

- Priority Pass

Även AMEX, och alla andra kortappar som i många fall kan förknippas med resande samt många appar till hotellkedjor.

Brukar använda Amadeus app checkmytrip om jag inte åker med SAS då den har stöd att lägga in resor från olika bolag.

Sen är ju UD resklar rätt bra i allmänhet.

En app jag tycker är rätt bra (även om den är något rörig och kan bli bättre) är App in the Air som importerar flygresor direkt från ens mail. Tillhandahåller boardingkort, uppdaterar en om förseningar och gateförändringar och är även bra för att logga gamla resor.

En annan att PassHolder till Android som är kompatibel med Wear OS och gör att du kan visa QR-koder (t.ex. biljetter eller medlemskort) direkt på din smartklocka.

Använder SAS appen men även SWISS när jag flyger med dem, FlightRadar för att hålla koll på inkommande plan.

Sen även Taxi appar i Sthlm, Oslo och CPH, och Nordic Choice appen då jag oftast bor hos dem (även om de sistnämnda inte har med själva flygandet att göra).

chr_lindstrom skrev:En app jag tycker är rätt bra (även om den är något rörig och kan bli bättre) är App in the Air som importerar flygresor direkt från ens mail. Tillhandahåller boardingkort, uppdaterar en om förseningar och gateförändringar och är även bra för att logga gamla resor.En annan att PassHolder till Android som är kompatibel med Wear OS och gör att du kan visa QR-koder (t.ex. biljetter eller medlemskort) direkt på din smartklocka.Klicka för att utvidga...

App in the air fungerade aldrig toppen för mig. Importerade spökflyg jag inte vet var de kom från och importerade aldrig vissa andra flyg. Så den slutade jag använda.

Flighty är en jag använder nu, väldigt bra och detaljerad. Håller tex koll på de flygplansindivider som ska flyga sin rutt och förutspår förseningar. Också bra för att logga.

Hachans skrev:App in the air fungerade aldrig toppen för mig. Importerade spökflyg jag inte vet var de kom från och importerade aldrig vissa andra flyg. Så den slutade jag använda.Flighty är en jag använder nu, väldigt bra och detaljerad. Håller tex koll på de flygplansindivider som ska flyga sin rutt och förutspår förseningar. Också bra för att logga.Klicka för att utvidga...
Flighty såg trevlig ut. Snyd att det inte fanns någon Android-variant.

Flygande: Swedavias app när jag flyger från Arlanda. Lägger in min flight innan jag åker dit, kollar vilken säkerhetskontroll som har kortast kö när jag kommer dit. Går till gaten när den visar boarding.

Annat: CityMapper för att sig från A till B. Visar kollektivtrafik, men också alternativ som gå/cykel/sparkcykel/taxi så man lätt kan jämföra alternativen

Jag sökte, men hittade ingen bättre tråd än denna.

Vad har ni för tips på app eller web-tjänst för att hålla reda på alla resebokningar?

Jag hittar ingenting som täcker det jag vill ha. I sin enklaste form är behovet

1. Enkelt lagra alla bokningar (flyg och hotell) tex genom att vidarebefordra alla bokningsbekräftelser

2. Enkelt organisera alla bokningar i en resa ("Resa" = alla aktiviteter mellan 2 datum)

3. I planeringsstadiet: Få en enkel översikt på resan och se var jag saknar flygsegment och/eller hotell-bokningar

4. Både android-app och webbsida (all planering görs frånn dator, men i reseskedet är det praktiskt med mobilapp)

Worldmate gjorde detta - borta sedan länge

Tripcase gjorde nästan detta - borta sedan nyligen

Tripit (gratisversion) gör väl ungefär detta, men jag har dels problem med att få den att förstå hotellbokningar, dels att jag inte hittar någon översikt, dvs jag vet inte om jag missat

PS

Nice to have är

* koppling till bokningssystem osv så att förseningsdata, inställda/ändrade flyg aviseras

* I res-skedet, enkel kronologisk översikt så att man ser vad nästa flyg/hotell/aktivitet är, tex med adresser, telefon, anteckningar

TripIt betalversionen gör detta, men den har som du säger vissa problem med hotellbokningar. Men det verkar gå att lösa genom att man ser till att boka engelskspråkigt. Men den har ett rätt tråkigt utseende.

intuition skrev:Jag sökte, men hittade ingen bättre tråd än denna.Vad har ni för tips på app eller web-tjänst för att hålla reda på alla resebokningar?Jag hittar ingenting som täcker det jag vill ha. I sin enklaste form är behovet1. Enkelt lagra alla bokningar (flyg och hotell) tex genom att vidarebefordra alla bokningsbekräftelser2. Enkelt organisera alla bokningar i en resa ("Resa" = alla aktiviteter mellan 2 datum)3. I planeringsstadiet: Få en enkel översikt på resan och se var jag saknar flygsegment och/eller hotell-bokningar4. Både android-app och webbsida (all planering görs frånn dator, men i reseskedet är det praktiskt med mobilapp)Worldmate gjorde detta - borta sedan längeTripcase gjorde nästan detta - borta sedan nyligenTripit (gratisversion) gör väl ungefär detta, men jag har dels problem med att få den att förstå hotellbokningar, dels att jag inte hittar någon översikt, dvs jag vet inte om jag missatPSNice to have är* koppling till bokningssystem osv så att förseningsdata, inställda/ändrade flyg aviseras* I res-skedet, enkel kronologisk översikt så att man ser vad nästa flyg/hotell/aktivitet är, tex med adresser, telefon, anteckningarKlicka för att utvidga...
Kolla själv i lite i somras efter någon app som skulle kunna hjälpa till med det du letar efter. Tyvärr hittade jag inget som täckte alla behov utan man isåfall behöver köra på olika (vilket jag inte ville), så fortsätter med Google Sheets för detaljer för respektive resa och Flighty/Flightradar24 för dagarna man flyger.

Provade även TripIt, men tråkig och klumpig UI och var inte helt felfritt

Tripit är det närmsta jag har kommit också, jag har Pro via jobbet men kan bara hålla med andra att det krävs en del manuellt pillande på vissa resor för att de ska stämma. Önskar också att de spenderade lite tid på UX

bvs skrev:Tripit är det närmsta jag har kommit också, jag har Pro via jobbet men kan bara hålla med andra att det krävs en del manuellt pillande på vissa resor för att de ska stämma. Önskar också att de spenderade lite tid på UXKlicka för att utvidga...

Ja, det känns lite som abandonware just nu.

Har man AMEX som resebyrå via jobbet så har detta nästan ersatt TripIt helt, deras Neo Mobile app gör ett föredömligt jobb att samla ihop all vettig info.

För privata resor har jag sedan länge gått tillbaka till att ha allt i Excel-ark liggande på Google Drive.

JacobGBG skrev:Har man AMEX som resebyrå via jobbet så har detta nästan ersatt TripIt helt, deras Neo Mobile app gör ett föredömligt jobb att samla ihop all vettig info.För privata resor har jag sedan länge gått tillbaka till att ha allt i Excel-ark liggande på Google Drive.Klicka för att utvidga...
Neo kräver väl fortfarande att man bokar allt via deras webb?

Jag kör TripIt och det funkar ok, en hel del grejor måste man manuellt justera men det går ändå att få in allt från parkering till restaurangbokningar etc. Funkar oftast bra med sms för förseningar etc också n

När jag körde min miljonpoängresa var det excel som gällde. Inget klarar att hantera allt bättre än "penna och papper" trots alla försök till skumma appar med inloggningar som säljer ens data och inte gör saker smidigare... Men that's just me.

nixa skrev:När jag körde min miljonpoängresa var det excel som gällde. Inget klarar att hantera allt bättre än "penna och papper" trots alla försök till skumma appar med inloggningar som säljer ens data och inte gör saker smidigare... Men that's just me.Klicka för att utvidga...
Samma! Få in all PNR, hotel, datum etc. Mycket enklare att få översikt än alla appar

Frukten skrev:Samma! Få in all PNR, hotel, datum etc. Mycket enklare att få översikt än alla apparKlicka för att utvidga...
Ni som kör med Excel, har ni byggt en särskild mall för inmatning? Tycker det blir svårt att hantera på mobilen om något ska läggas till så jag har funderat på att bygga något med forms men landat i att TripIt är tillräckligt bra.

Back