Vilket är bäst Eurobonus Silver eller Aegean Gold?

ebggot

New member
Hej,




Sitter och ser över min partners EB konto och funderar på nästa år:




Hon reser ju ungefär för 25,000p per år dvs ungefär en lounghaul och några shorthauls ....




Vad är egentligen bäst att forsätta hålla henne som EBS eller "konvertera" henne till A3*G?




Då hon i huvudsak reser mig med så "behövs inte" lounge tillgång etc, hon har inga kreditkort kopplade till hennes konto.



Så där ju egentligen bara poäng intjäning och upgrades som är av intresse ....




Hennes resor sker med SAS och LH i huvudsak ...




Vad tycker ni? Vad är egentligen bäst?
 
Som AHO säger, vill man ha status så är det nog A3 som gäller. Det ger ju tillgång till *G förmånerna, men jag tror inte att det ger någon större chans till uppgraderingar.



Ett alternativ kan ju vara att fortsätta som EBS och koppla kreditkort till det hela för att dra in mer poäng och sedan använda dem för att uppgradera.
 
Låter ju inte som läge att byta eftersom hon behöver poängen mer än guldstatus. Fortsätt med Eurobonus tycker jag.
 
Tjaa flyger ni mestadels med SAS ser jag ingen vits med att satsa på A3 då många av bokningsklasserna inte kvalificerar för poängintjäning, och detta gäller inte bara "lowball Y" utan även flera högre bokningsklasser, som på long haul säljs som Eco Flex. LH = samma sak där. Å andra sidan, flyger hon mycket fullpris och premiumkabin?



Om hon ändå reser med dig hela tiden, så ser jag ingen större vits att byta till A3. Bättre med EBS och få användning av poängen istället.
 
Jag är 5 segment ifrån att komma upp i Eurobonus silvernivå och inom min kvalificeringsperiod har jag 7 segment i O-klass med SAS-metall inom norra Europa inbokade. Utan att ha undersökt saken närmare har jag trott att det vore jättebra att få ett silverkort och förr har jag inte ens tänkt tanken att kreditera dessa resorna till ett annat program än Eurobonus. Nu har jag kikat på vilka förmåner man får och jag tycker de är ganska värdelösa för mig. Jag värderar gratis loungebesök runt om i världen och att kunna använda de intjänade poängen för resor i ekonomiklass som utgår ifrån Köpenhamn. Under nästa år räknar jag med att göra 3-4 interkontinentala resor i ekonomiklass, som jag inte har köpt än. Kommentera gärna vilket av följande alternativ jag bör satsa på:




1. Eurobonus guld. Detta vore det optimala, men det verkar omöjligt att komma upp i 50000 baspoäng (idag har jag 4500) på 3-4 interkontinentala ekonomiklassresor och mina 7 SAS-metall inom norra Europa-resor, eller har jag fel?


2. Eurobonus silver och Aegean guld. Kan jag få både Eurobonus silver och Aegean guld genom så kallade FQTV/FQTS-uppdelningar på 5 av mina SAS-flyg och sedan kreditera allting till Aegean eller är detta att be om problem?


3. Endast Aegean guld. Kreditera allting från och med nu till Aegean.
 
Budgetresenär skrev::1. Eurobonus guld. Detta vore det optimala, men det verkar omöjligt att komma upp i 50000 baspoäng (idag har jag 4500) på 3-4 interkontinentala ekonomiklassresor och mina 7 SAS-metall inom norra Europa-resor, eller har jag fel?2. Eurobonus silver och Aegean guld. Kan jag få både Eurobonus silver och Aegean guld genom så kallade FQTV/FQTS-uppdelningar på 5 av mina SAS-flyg och sedan kreditera allting till Aegean eller är detta att be om problem?3. Endast Aegean guld. Kreditera allting från och med nu till Aegean.Klicka för att utvidga...


Du måste ställa dig frågan vilket du värderar högst av dina två mål, att få guldstatus eller att kunna få bonusresor. Med Aegean är det klart svårare att få bra bonusresor, speciellt i ekonomiklass.



Vill du ha status, kreditera till Aegean tills du har guld, och fortsätt sedan med SAS.



Struntar du i status, kreditera till SAS direkt.



Glöm att använda FQTV/FQTS, det är att be om problem. Ska du bara använda status för loungeaccess, se till att Eurobonus ligger i bokningen, och i loungen påtalar du vänligt men bestämt att de inte ska byta program i biljetten.
 
fcx skrev:Du måste ställa dig frågan vilket du värderar högst av dina två mål, att få guldstatus eller att kunna få bonusresor. Med Aegean är det klart svårare att få bra bonusresor, speciellt i ekonomiklass.Klicka för att utvidga...
Som jag har förstått det så varar Aegean guldstatus i 3 år och det tycker jag är väldigt generöst och det är värt att offra en bonusresa för det.
 
Budgetresenär skrev:Som jag har förstått det så varar Aegean guldstatus i 3 år och det tycker jag är väldigt generöst och det är värt att offra en bonusresa för det.Klicka för att utvidga...


Dåså, kör hårt! SAS O-klass ger 100% intjäning till Aegean.



När du väl har ditt Aegean gold är 3-4 interkontinentala resor en bra grundplåt för att nå SAS gold.
 
fcx skrev:Med Aegean är det klart svårare att få bra bonusresor, speciellt i ekonomiklass.Klicka för att utvidga...
På vilket vis då? Har de färre bonusbiljetter än Eurobonus? De verkar inte vara mycket dyrare, om man tittar på deras spending chart så kostar en tur-och-returresa inom Europa med annat Star Alliance-bolag 25000 poäng (SAS Eurobonus tar 20000 för sina billigaste bonusresor inom Europa).




fcx skrev:Glöm att använda FQTV/FQTS, det är att be om problem.Klicka för att utvidga...
Jag har ju 7 försök och bara 5 av dem behöver lyckas... Om det misslyckas, är det troliga då att poängen hade krediterats till Aegean eller Eurobonus? Vore det inte säkert att retroregistrera genom att skriva ett brev (alltså, inte fylla i något automatiskt onlineformulär som inte skiljer mellan FQTV och FQTS)?




fcx skrev:När du väl har ditt Aegean gold är 3-4 interkontinentala resor en bra grundplåt för att nå SAS gold.Klicka för att utvidga...
Hur menar du? Jag räknar med att få välja dessa interkontinentala resors bokningsklasser med omsorg och kreditera till Aegean för att komma upp i 20000 Aegean-poäng. Det lär väl inte bli så mycket över att kreditera till Eurobonus?
 
Budgetresenär skrev:Jag har ju 7 försök och bara 5 av dem behöver lyckas... Om det misslyckas, är det troliga då att poängen hade krediterats till Aegean eller Eurobonus? Vore det inte säkert att retroregistrera genom att skriva ett brev (alltså, inte fylla i något automatiskt onlineformulär som inte skiljer mellan FQTV och FQTS)?Klicka för att utvidga...


Man skulle kunna tro att retroregistrering är säkrast, men om du inte har något bonuskort i bokningen och exempelvis använder ett statuskort för att komma in i loungen så ska du se att personalen "hjälper" dig att lägga in ett bonuskort i bokningen ändå. Om något "går fel" med FQTV/FQTS är det omöjligt att säga vad som händer, speciellt eftersom majoriteten av personalen vid incheckning inte har någon aning om FQTV/FQTS-möjligheten, och ännu mindre hur man lägger in det.




Budgetresenär skrev:Hur menar du? Jag räknar med att få välja dessa interkontinentala resors bokningsklasser med omsorg och kreditera till Aegean för att komma upp i 20000 Aegean-poäng. Det lär väl inte bli så mycket över att kreditera till Eurobonus?Klicka för att utvidga...


OK, trodde att du skulle nå Aegean gold redan innan dina IC-resor. Men väljer du rätt bokningsklasser på rätt bolag (och redan har några Aegean-poäng på kontot) borde det räcka med 1-2 IC-resor för Aegean gold.
 
Budgetresenär skrev:På vilket vis då? Har de färre bonusbiljetter än Eurobonus? De verkar inte vara mycket dyrare, om man tittar på derasspending chartså kostar en tur-och-returresa inom Europa med annat Star Alliance-bolag 25000 poäng (SAS Eurobonus tar 20000 för sina billigaste bonusresor inom Europa).Klicka för att utvidga...


Du måste betala skatter och avgifter när du tar ut awardbiljetter med Aegean. med SAS behöver du bara betala skatter (och inte avgifter) om du tar awardbiljetter på SAS egna flygningar.
 
fcx skrev:Man skulle kunna tro att retroregistrering är säkrast, men om du inte har något bonuskort i bokningen och exempelvis använder ett statuskort för att komma in i loungen så ska du se att personalen "hjälper" dig att lägga in ett bonuskort i bokningen ändå. Om något "går fel" med FQTV/FQTS är det omöjligt att säga vad som händer, speciellt eftersom majoriteten av personalen vid incheckning inte har någon aning om FQTV/FQTS-möjligheten, och ännu mindre hur man lägger in det.Klicka för att utvidga...
FQTV/FQTS-uppdelningen hade endast varit aktuell under 5 stycken segment tills jag har fått Eurobonus silver och jag räknar med att det är färdigt i november 2014. Därefter hade jag krediterat allt till Aegean tills jag uppnår guld hos Aegean (troligtvis färdigt juni 2015). Med Eurobonus silver får jag bara loungeaccess under jul/nyår och under sommaren. Vid jul/nyår har jag ingen lämplig resa så eventuellt loungebesök blir inte aktuellt förrän tidigast juni 2015 (med Aegean guld) eller juli 2015 (med Eurobonus silver).




Förresten, om jag gör FQTV/FQTS-uppdelningar, blir de intjänade Aegean-poängen då award miles istället för tier miles eller är jag ute och cyklar nu? Det krävs ju 20000 tier (status) miles för att uppnå Aegean guld, 20000 award miles räcker inte.




fcx skrev:Du måste betala skatter och avgifter när du tar ut awardbiljetter med Aegean. med SAS behöver du bara betala skatter (och inte avgifter) om du tar awardbiljetter på SAS egna flygningar.Klicka för att utvidga...
Har du någon aning om hur mycket extra det blir på en 1,5 timmes flygning? Snackar vi 1, 10 eller 100 Euro extra?
 
Budgetresenär skrev:Förresten, om jag gör FQTV/FQTS-uppdelningar, blir de intjänade Aegean-poängen då award miles istället för tier miles eller är jag ute och cyklar nu? Det krävs ju 20000 tier (status) miles för att uppnå Aegean guld, 20000 award miles räcker inte.Klicka för att utvidga...
Tänk inte för komplicerat.


Om du får poäng/miles från en Star Alliance flygning, blir det både Status miles och Award miles till det Star Alliance bonusprogramet du krediterar till. (dock framtidens United Mileage Plus kan bli undantag då det är baserad av spend)




Budgetresenär skrev:Har du någon aning om hur mycket extra det blir på en 1,5 timmes flygning? Snackar vi 1, 10 eller 100 Euro extra?Klicka för att utvidga...
[Tips] Hur man räknar skatter och bränsletillägg på en bonusresa - BusinessClass.se
 
Varför funderar du ens på att pyssla med FQTV/FQTS om du inte har status? Enda anledningen till att göra detta är om man har status på ett bolag men vill ha poängen till ett annat.



Men som redan påpekats är det smart att undvika FQTV/FQTS mippel eftersom det kommer att sluta med att poängen kommer till fel konto. Visa istället upp ditt statuskort för att få förmånerna.
 
Jag har kört Eurobonus Basic/Silver + A3G sedan November och har alltid lagt in poängen på EB men bara kort och gott visat upp mitt A3G-kort i loungen, draken knappar in några siffror (eller ej) och släppt in mig.



Detta har jag gjort utan problem 20+ gånger på LHR, FRA, MUC, Köln, OSL, ARN, BKK, SYD mfl.. Den ENDA gången jag fick mitt bonusprogram ändrat var på ARN när mannen i loungen frågade mig specifikt om jag ville "byta program" också varpå jag svarade ja för att undvika sura miner och för att jag faktiskt kunde kreditera en kortresa till A3 för att slippa att torska det.
 
Börja med att resa in ditt Aegean Gold. Sedan efter det fortsätter du att kreditera till SAS EB. Då använder du bara Aegean kortet för Lounge access. Vänta med att skaffa ditt EB-kort tills dess att du ska ut på din första resa som krediteras dit så har du ett år på dig att samla in poängen.
 
Jag var ute och cyklade vad beträffar FQTV/FQTS-uppdelning. Jag hade fått för mig att man kunde kreditera kvalificerande flyg till SAS och poängen till ett annat Frequent Flyer Program. Jag inser nu att FQTV/FQTS-uppdelning handlar om att man utnyttjar fördelar ifrån ett program där man har status, men krediterar poängen (och kvalificerade flyg, ifall det gäller SAS) till ett annat program.




lars skrev:Jag har kört Eurobonus Basic/Silver + A3G sedan November och har alltid lagt in poängen på EB men bara kort och gott visat upp mitt A3G-kort i loungen, draken knappar in några siffror (eller ej) och släppt in mig.Klicka för att utvidga...
Det låter som en bra ide, jag kommer att göra så när jag har fått mitt guldkort uppskattningsvis sommaren 2015.




telelina skrev:Börja med att resa in ditt Aegean Gold. Sedan efter det fortsätter du att kreditera till SAS EB. Då använder du bara Aegean kortet för Lounge access. Vänta med att skaffa dittEB-korttills dess att du ska ut på din första resa som krediteras dit så har du ett år på dig att samla in poängen.Klicka för att utvidga...
Du menar EB SILVER kort, eller? Ett vanligt EB (Eurobonus) kort har jag redan.
 
Budgetresenär skrev:Du menar EBSILVERkort, eller? Ett vanligt EB (Eurobonus) kort har jag redan.Klicka för att utvidga...
Jag menade Eurobonusprogrammet, d v s ett vanligt EB-kort utan status eftersom det skulle vara ett nytt kort. Dumt att ha kortet innan du börjar kreditera till det. Då bränner du ju massa månader av ditt medlemsår i onödan och får sedan kortare tid på dig att nå upp till silver.
 
telelina skrev:Jag menade Eurobonusprogrammet, d v s ett vanligt EB-kort utan status eftersom det skulle vara ett nytt kort. Dumt att ha kortet innan du börjar kreditera till det. Då bränner du ju massa månader av ditt medlemsår i onödan och får sedan kortare tid på dig att nå upp till silver.Klicka för att utvidga...
Menar du att jag bör säga upp mitt Eurobonusmedlemskap och sedan anmäla mig igen när jag inte längre vill kreditera till Aegean? I så fall är det en mycket intressant ide... Jag kanske t o m får en ny sign up bonus när jag anmäler mig igen??? I så fall är det verkligen läge att göra det nu (mitt saldo är 270 poäng) och jag bör således sluta använda mitt SAS AMEX omedelbart (har ett British Airways Visa jag kan använda istället).
 
Back
Top