Virgin Australia in voluntary administration

acervin

New member
Ja nu hände det som många befarat en tid. Deloitte har tagit över tyglarna. Samtliga 10 000 anställda permitterade. Virgin Australia har försöka få lån från den Australiska regeringen, men bland annat Qantas har varit starkt emot (de har tydligen en ganska välfylld kassa) och regeringen har gått på linjen att om det skall utdelas stöd så skall det vara över hela branschen. Alltså inget stöd. Det faktum att Virgin Australia till stora delar ägs av Singapore Airlines och Etihad spelar säkert också in. Konsument organisationerna här klart bekymrade om Qantas skulle få monopol på inrikestrafiken. Vi får se vad som händer. Förhoppningsvis går det att rekonstruera Virgin Australia på ett vettigt sätt. Fick precis mail om att Virgin poängen är frusna (det har sedan en tid varit omöjligt att föra över poängen till Singapore Airlines).

Ser ut att bli komplicerat för mig att hantera de 15 biljetter jag hade med Tiger Air i sommar, som ställdes in och jag fick vouchers, som senare överfördes till credit hos just Virgin. Att det är betalat med Amex är dock en tröst.

RickardG skrev:Ser ut att bli komplicerat för mig att hantera de 15 biljetter jag hade med Tiger Air i sommar, som ställdes in och jag fick vouchers, som senare överfördes till credit hos just Virgin. Att det är betalat med Amex är dock en tröstKlicka för att utvidga...

Jag tror att det skall mycket till för att Qantas hamnar i monopolställning. Det blir nog en rekonstruktion av Virgin Australia. Experter här i Australien tror att Virgin kommer tillbaka som ett inrikes lågpris flygbolag (vilket är hur det startade) och all utrikes trafik skalas bort. Förhoppningsvis kommer dina vouchers att fungera framöver.

Nu är annonsen på plats. Någon som vill köpa ett flygbolag?

img_1843-jpg.108537

Fyra intressenter har anmält sig till att köpa Virgin Australia.

Virgin Australia and its administrator Deloitte have wrapped up a long weekend of negotiations by shortlisting four parties for the auction's second round. Australian Financial Review can reveal the four parties are financial sponsors Bain Capital and BGH Capital, US aviation firm Indigo Partners and New York-based investor Cyrus Capital Partners, which was previously invested alongside Richard Branson in Virgin America.

The first surprise was the emergence of Cyrus Capital Partners. Cyrus Capital is based in the US and has a presence in Europe. It recently led a consortium that owned British regional airline Flybe, before it went into administration in March. Virgin Atlantic, which is 51 per cent owned by Richard Branson's Virgin Group, was also in the consortium, and the plan was to rebrand the airline as "Virgin Connect"

The second was that Canadian investor Brookfield did not make the cut. It is understood Brookfield wasn't keen on being in a process with more than two bidders given the compressed timetable and complexity, and made that known to Deloitte and its bankers.

The second round starts on Monday. Final bids are due on June 12.

Virgin Australia uppköp nu klart. Ser lovande ut på pappret. Tydligen skall resekrediter honoreras. Klistrat in första stycket av länken från Executive traveller.

Here is what Bain's Virgin Australia 2.0 will look like - Executive Traveller

Virgin Australia is set to soar again, this time under the ownership of US-based global investment giant Bain Capital, which will pay a multi-billion dollar bounty to buy the airline, bail out its debt and reboot the challenger onto a new course.

And Bain says it's a stayer, not a player, with local managing director and former Olympic diver Mike Murphy attesting "we are determined to see that Australians have access to competitive, viable aviation services for the long-term... and ensure the airline emerges offering exceptional experiences at great value while continuing to service business travellers, as well as those of us travelling for fun or to visit loved ones."

And to ensure there's plenty of goodwill to go around, Bain will honour all travel credits held by passengers on cancelled flights.

Back