Wizz Air börjar flyga inrikes i Norge?

Då kom beskedet, det blir tre inrikes linjer, inga höga odds på destinationerna från Oslo till, Bergen, Tromsö med fyra turer om dagen och Trondheim som får två turer per dag.



Källa CHECK-IN.dk

Wizz Air i lynoffensiv mod Norwegian og SAS - CHECK-IN.dk



Priser från 199kr

Källa dn.no

Lavprisselskapet Wizz Air starter innenriksflyvning fra Oslo | DN



En annan avisering om start av inrikes trafik i Norge aviserades av en legend i Skandinavien Erik Braathen



Erik Braathen startar nytt bolag i Norge. | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 
Det var inte oväntat. Men det blir definitivt tufft för både Norwegian och SAS. Plocka lite russin ur kakan och trycka ner priserna på de linjer där både Norwegian och SAS faktiskt tjänade pengar...



Var väl bara en fråga om det skulle vara Wizz eller Ryan, och som spelplanen ser ut nu så har ju Wizz klar fördel. Man undrar om det blir någon Norsk personal?
 
Med en krigskasse på rundt 17 milliarder kroner er det nå klare for å innta innenriksmarkedet i Norge.



Under en pressekonferanse ble det klart at selskapet vil fly fra Gardermoen til Bergen, Tromsø og Trondheim:




Oslo Gardermoen – Bergen fire ganger daglig, fra 199 kroner.
Oslo Gardermoen – Tromsø fire ganger daglig, fra 199 kroner.
Oslo Gardermoen – Trondheim to ganger daglig, fra 199 kroner.
selskapet vil ha fra to til fire avganger om dagen, med oppstart 5. november.



Lavprisselskapet Wizz Air starter innenriksflyvning fra Oslo | DN
 
Fantastiskt, ett sämre (?) lågprisalternativ till Ryan utan fackföreningar.



Jag antar att detta förmodligen innebär döden för NAS? Norge har nu rödmärkt hela Europa med ytterst begränsat resande till/från hemmamarknaden som följd. Ett priskrig på NAS enda fungerande marknad inrikes blir självklart jobbigt.
 
M.K skrev:Jag antar att detta förmodligen innebär döden för NAS? Norge har nu rödmärkt hela Europa med ytterst begränsat resande till/från hemmamarknaden som följd. Ett priskrig på NAS enda fungerande marknad inrikes blir självklart jobbigt.Klicka för att utvidga...
Vore ju intressant att se om de gör någon form av pivot och istället gasar på LGW tex. Å andra sidan har de väl aldrig haft någon direkt inrikesmarknad i UK...
 
Grattis Norge till ökad konkurrens!



Kanske ni efter många år äntligen slipper leva upp till det epitetet som näringsminister Björn Rosengren yppade år 1999; "den sista Sovjetstaten"
 
Misstänker att man gör detta som en direkt provokation mot NAS och den norska regeringens investeringsintresse. Förslaget bygger väl på att man kan bevisa att behövlig /sund konkurrens inte finns utan NAS, men om Wizzair kan bevisa motsatsen så faller ju argumentationen och troligen bolaget med den.

Smidigt sätt att göra sig av med en aktör.



Säkert inte en dålig satsning rent ekonomiskt, men det är såklart inte det enda motivet sett till hur annonseringen tajmats. Tror inte ens det bör anses konspiratoriskt.



Vill man hålla liv i flygindustrin, utan stora skattesubventioner, så tror jag inte man kan vara mycket mer kräsen än att trafik bedrivs. Alitalia ansökte nyss om 11mån förlängning av sin frist och mer statligt stöd. Börjar bli absurt trots ett omvärldsläge som ej tidigare skådats. Kanske blir möjligheterna annorlunda/bättre (?) framledes..
 
Analytiker tror Wizz Air vil presse SAS og Norwegian: – Kommer på et forferdelig tidspunkt – E24



Pedersen tror SAS sitt viktige marked for forretningsreisende har tatt «varig skade» i kjølvannet av coronaviruset, og at selskapet i fremtiden vil måtte snu seg mot markedet for fritidsreisende.



«Nå blander Wizz Air seg for alvor inn i kampen – og utfallet blir utvilsomt et tøffere press på billettprisene».





Professor advarer politikerne: – Kan ikke la Norwegian ligge igjen i veikanten – E24



– Vil det være bedre for SAS om Norwegian går konk, og de heller kan konkurrere med «Nye Braathens» og Wizz Air?



– Nei, absolutt ikke. Jeg tror SAS lever godt med NAS. Et mer aggressivt Wizz Air vil være verre for SAS.









De som brukar önska livet ur Norwegian får kanske äntligen som de vill, men

i stället får de Wizz - Be careful what you wish for (eller kanske wizz for i det här fallet)
 
Homer skrev:önska livet ur Norwegian får kanske äntligen som de vill, meni stället får de Wizz -Be careful what you wish for(eller kanskewizz fori det här fallet)Klicka för att utvidga...


Utan att ta ställning i övrigt, men Wizz håller i vart fall vad de lovar (de lovar ingenting). Norwegian har det senaste decenniet skapat långt fler ovänner än vänner.
 
De skall starta den 5 november enligt CHECK-IN, med tanke på de minst sagt stränga in rese och karantän regler som Norge har, hur gör man med besättningen förmodar att de kommer från Ungern eller något annat östland?



Om man nu skall ha två A320 med bas i Oslo kan det inte bli så attraktiva tider på morgon och kväll för det är tre destinationer Wizz skall flyga på.

Wizz flyger på många destinationer i Norge till Europa, men har man någon maskin som övernattar i Norge som skulle kunna användas på morgon och kvällen?
 
fcx skrev:Utan att ta ställning i övrigt, men Wizz håller i vart fall vad de lovar (de lovar ingenting). Norwegian har det senaste decenniet skapat långt fler ovänner än vänner.Klicka för att utvidga...


SAS strejkglada anställda har retat upp flera generationer av resenärer.
 
011430121 skrev:De skall starta den 5 november enligt CHECK-IN, med tanke på de minst sagt stränga in rese och karantän regler som Norge har, hur gör man med besättningen förmodar att de kommer från Ungern eller något annat östland?Om man nu skall ha två A320 med bas i Oslo kan det inte bli så attraktiva tider på morgon och kväll för det är tre destinationer Wizz skall flyga på.Wizz flyger på många destinationer i Norge till Europa, men har man någon maskin som övernattar i Norge som skulle kunna användas på morgon och kvällen?Klicka för att utvidga...


Det mesta av Wizz trafiken till och från Norge kommer från Polen och då främst Gdansk och återvänder direkt tillbaka till basen dom kom från. Inga maskiner övernattar idag utanför Wizz baser. Nu minns inte tidtabellen utantill, men när jag kollade igår så var det inrikesflighter mellan typ kl.7 och 23 så jag tror inte att det blir personal som flyger GDN-OSL-BGO/TRD/TOS, utan dom behåller utlänska rutterna precis som innan och istället placerar utländsk personal 1-2-3 veckor åt gången i OSL tillsammans med 2 maskiner. Facket har redan höjt rösten, så vi får se var detta slutar.
 
Hittade för övrigt biljetter Oslo - Tromsö för 220 NOK totalt tur och retur, med liten kabinväska (vanlig kabinväska kostar 110 kr till enkel).
 
Något förvånande att SAS med SGH skall sköta marktjänsterna på OSL

Det är totalt 10 avgångar på vardagarna



Källa CHECK-IN.dk

Ligger bakom betal sida
 
Selv om de skal fly innenriks via Oslo er det ingen fullverdig norsk base Wizz Air starter med. Det innebærer nemlig strengere krav fra myndighetene.

– Det blir to flymaskiner som kan stå over natten på Oslo lufthavn. Kostnaden er liten, og det blir derfor ingen høy risiko, understreker Elnæs.





Oväntat?:



– Ni av ti som kjøper billett for en euro kjøper mest sannsynlig noen av de tilleggstjenestene som bagasje, setevalg og så videre.

Wizz Air er best i klassen på det.

Analytiker tror Wizz Airs 10-kronersbillett kan komme til Norge – E24
 
Back
Top