Senaste nytt

Fråga om ändringsavgift på Skyteam boking för feeder-flyg

Axxo

Medlem
Jag har bokat ARN–LHR–CUN i business med SkyTeam. (SAS & VS)

Jag skulle precis lägga till en feeder, GOT–ARN (SAS), och biljetten fanns, men de vill ha 750 kr i ändringsavgift + 150 kr för att lägga till feeder per person.

Jag var lite envis och sa att det borde vara 250 kr i ändringsavgift och 150 kr i feeder-avgift, men hon sa att det är 750 kr + 150 kr. Stämmer verkligen detta? Jag tolkar detta som en "SkyTeam" Boking och därav 250 kr i ändringsavgift.

Jag ska ändra för tre personer, så det blir ganska mycket mer totalt.

Last edited:
Ska endast vara 150kr om man bara lägger till en feeder. Ska du ändra på en befintlig feeder t.ex byta till ett senare/tidigare flyg så räknas det som en vanlig ombokning som kostar 750kr.

Tack!

Jag känner mig så dum. Jag hade möjlighet att boka ett senare flyg från ARN till LHR och lägga till GBG-ARN men valde ett tidigare då jag inte tänkte på det. Jag sa dessutom till agenten som bokade att tiden inte spelade någon roll eftersom jag ändå skulle lägga till en feeder direkt efter att bokningen var klar.

Jag insåg nu när du skrev att det i stället räknas som en ombokning och inte bara som att lägga till en feeder.

Med det sagt tycker jag att agenten borde ha nämnt detta, eftersom jag var väldigt tydlig med hur jag tänkte. Suck — nu får jag betala 750 kronor per person eftersom det inte finns något tidigare flyg ut. :(

Tack!

Jag känner mig så dum. Jag hade möjlighet att boka ett senare flyg från ARN till LHR och lägga till GBG-ARN men valde ett tidigare då jag inte tänkte på det. Jag sa dessutom till agenten som bokade att tiden inte spelade någon roll eftersom jag ändå skulle lägga till en feeder direkt efter att bokningen var klar.

Jag insåg nu när du skrev att det i stället räknas som en ombokning och inte bara som att lägga till en feeder.

Med det sagt tycker jag att agenten borde ha nämnt detta, eftersom jag var väldigt tydlig med hur jag tänkte. Suck — nu får jag betala 750 kronor per person eftersom det inte finns något tidigare flyg ut. :(

Osäker om jag förstår vad du menar men du kan fortfarande lägg på en feeder fast du har start i ARN. GOT räknas inte som en hubb eller har du redan tidigare lagt till ARN på resan som feeder?

”Anslutningsflyg är sträckor från Norden till någon av våra navflygplatser: CPH, ARN, OSL, AMS, PAR, LON.”

Osäker om jag förstår vad du menar men du kan fortfarande lägg på en feeder fast du har start i ARN. GOT räknas inte som en hubb eller har du redan tidigare lagt till ARN på resan som feeder?

”Anslutningsflyg är sträckor från Norden till någon av våra navflygplatser: CPH, ARN, OSL, AMS, PAR, LON.”
Problemet är väl att han även vill ändra flight för ARN-LHR.

Hej,

Jag kanske var lite otydlig. När jag bokade ARN–LHR–CUN valde jag ett flyg som avgår 08:00 från Arlanda. I mitt huvud tänkte jag att ”lägga till en feeder” betydde att jag kunde ta bort sträckan ARN–LHR och i stället boka om till GOT–ARN–LHR. Men det räknas som en ombokning.

Hade jag däremot varit lite smartare och valt flyget ARN–LHR vid 11:00, hade jag enkelt kunnat lägga till GBG–ARN innan utan problem som en feeder. Det tänkte jag tyvärr inte på jag trodde att det inte spelade någon roll.

Som jag tolkar ”lägga till feeder” betyder det att man kan lägga till en flight före den befintliga resan, men inte ändra själva bokningen för då räknas det som en ombokning. Problemet med en ombokning är att man måste ha samma reseklass hela vägen och avgiften för ombokning är mycket högre samt i det här fallet finns det bara ekonomi ut från Göteborg....

Toppen