Senaste nytt

Var hitta planerade banarbeten?!

intuition

Medlem
Noterar att restid med tåg på Malmö-Stockholm numera är på par med med RC2-eran...
Skärmavbild 2026-01-01 kl. 13.25.01.png

Inte bara en enskild avgång, verkar som samtliga tåg på sträckan nu tar 6,5 timme. Dvs det måste vara frågan om någon omledning eller reducerad hastighet/trafik på del av sträckan. Men på sj.se kan jag inte hitta något om det. Där listas bara info om västra stambanan. Och länken till banverket ger inte mer info heller.
Jag gissar att tågen går via Göteborg, men på sj.se går det inte att se resvägen i bokningen. Bara i tidtabellen som inte visas om det är mer än 2 veckor till avgång...

Någon här vet säkert vad som är på gång och kanske till och med hur länge det ska pågå?

Noterar att restid med tåg på Malmö-Stockholm numera är på par med med RC2-eran...
Visa bifogad bild 171309
Inte bara en enskild avgång, verkar som samtliga tåg på sträckan nu tar 6,5 timme. Dvs det måste vara frågan om någon omledning eller reducerad hastighet/trafik på del av sträckan. Men på sj.se kan jag inte hitta något om det. Där listas bara info om västra stambanan. Och länken till banverket ger inte mer info heller.
Jag gissar att tågen går via Göteborg, men på sj.se går det inte att se resvägen i bokningen. Bara i tidtabellen som inte visas om det är mer än 2 veckor till avgång...

Någon här vet säkert vad som är på gång och kanske till och med hur länge det ska pågå?

Något säger mig att @simon_says91 har koll

Aha. Det ska alltså hålla på så i tre år. :eek:

Bra att det "bara" var helger, men det prickade in samtliga tillfällen jag just nu hade anledning att ta mig till Stockholm.
Och dåligt att inte SJ kan lägga en not om att tågen går annan väg och anledningen och omfattningen. Man ska alltså veta att man måste in på "Projekt i Kronoberg" för att hitta varför tågen till Stockholm tar tid.

Aha. Det ska alltså hålla på så i tre år. :eek:
Det började mellan Lund och Hässleholm för 10 år sedan och har sedan fortsatt norrut: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/mindre-tagstrul-forhoppning-nar-kontaktledningar-byts-ut

Resrobots sök visar åtminstone stationerna.
1767296698959.png

Toppen