Jannes
Medlem
Ni planerar absolut vettigt på så sätt att försöka ha alla på en bokning, det är inget fel på det. Där din plan strular till det i onödan, och därmed orsakar mer problem (och inte är någon kul del av drömmandet, jämförandet, snackandet, optimerande) är det hårda kravet på att betala för varsitt kort.Tack för din kommentar, men jag håller nog inte riktigt med här.
Min erfarenhet är att ju bättre vi planerar, desto färre saker hinner gå fel – särskilt när man reser med barn, har allergier, ska byta flyg osv. Det betyder inte att man måste jaga “perfekt”, men lite nörderi i förväg har räddat oss många gånger.
För oss som bara åker till Asien två gånger per år är dessutom planeringen en stor del av resan. Själva resan är 2 veckor, men snackandet, jämförandet och drömmandet håller på i månader – alla går runt och är uppspelta långt innan vi sitter på planet.
Jag fattar poängen med att inte göra allt överkomplicerat, men för oss är det här både ett sätt att minska risken för strul och något vi tycker är roligt.
Med prisskillnaden som du hittar till nästa alternativ (och tanken på kostnaden för hela resan) måste det går att motivera att någondera familj köper en reseförsäkring för att täcka glappet av att de inte får betala med Amex. Proportionellt är den extra kostnaden minimal jämfört med allt strul ni kan stöta på pga av kravet.
Men, även ifall ni OK:ar denna plan så behöver ni ändå göra nåt för att Turkish ska kunna boka 8 pers.
Mitt förslag vore då:
Turkish lucka på Landvetter - Fråga om de kan boka 8 pers, fråga om du kan betala på två kort.
Ansedd resebyrå - Boka 8 pers ska inte vara ett problem, betalningsfrågan vågar jag inte ta ställning till.
Men var alltid beredd att ni kan behöva betala med ett kort, och en familj får ha annan reseförsäkring.
PS: Har ni faktiskt kollat att ni inte ha bra reseförsäkringar redan via hemförsäkringen? Eller kan få ett tillägg för resans tid? Kanske gör att kostnaden blir markant mindre, och iaf löser problemet med kortbetalningen. Sen får ni käftas om vem som får poängen från Amex, och spenden mot voucher är ju också där...