Senaste nytt

Turkish: nekad 8 personer på samma bokning – och delad betalning?

Förstår nu att det blir en helt annan sak när man är fler – även om jag personligen inte tycker att 8 personer känns som någon “stor grupp”.
Jag tänker som så att en grupp på 8 personer inte är liten. I ekonomiklass är 8 platser en hyfsat liten andel av alla platserna. I någon av premiumkabinerna så är 8 platser en signifikant större andel av platserna i kabinen. Ju större andel av platserna i resp klass som ens resesällskap behöver, desto större risk för att reseaällskapet blir splittat vid irrops (olika klasser ombord, olika flighter) trots en och samma bokning, eller att ni helt enkelt får vänta"några" dagar extra innan det dyker upp ett flyg med tillräckligt många premiumplatser till er.

Tack för input!

På de avgångar vi tittar på är det runt 3 timmars stopp i Istanbul, så just kaoset där känner jag mig faktiskt inte så orolig för.

Det jag framför allt har fastnat för med Turkish är:
– Flygtiderna – en av få som har bara en mellanlandning GOT–SGN.
– Kvälls-/nattflyg hem – vi avskyr morgonflyg där man måste checka ut vid 04-tiden.
– Priset – lägre än många konkurrenter och samtidigt kortare och bättre resväg.
– ”Riktig” business inom Europa på GOT–IST, vilket vi aldrig har testat. Tycker det är lite konstigt att nästan ingen lyft det som ett plus – kanske är det inget att hurra för?
Gällande sista punkten så är det mig veterligen inte widebody mellan GOT-IST, det är dock bättre business än typisk för Europa med bättre stol och inte bara blockat mittsäte - dock inte lie-flat. Men det beror ju också på att det är en längre sträcka GOT - IST än tex. GOT - CPH där du hade fått riktig business efter den första, korta, flygningen.

Jag stör er med en fråga till.
När jag söker på Turkish nu får jag bara upp Semi-Flexible och Flexible i business. Brukar det inte finnas någon ännu billigare biljettklass också?
Jag har alltid bokat den billigaste biljetten och har egentligen aldrig förstått varför man väljer de dyrare varianterna (som ibland är rejält mycket dyrare). Den stora fördelen verkar ju vara bättre av-/ombokningsregler, men det tycker jag att jag redan får via Amex-försäkringen … eller tänker jag helt fel här och missar något viktigt?
Det märkliga är dessutom att enligt prisjämförelsen (bilden) så verkar allt som ingår i Semi-Flexible och Flexible vara exakt detsamma. Vad är det egentligen man betalar extra för i Flexible?

Skärmavbild 2026-01-10 kl. 17.06.50.png

Jag tänker som så att en grupp på 8 personer inte är liten. I ekonomiklass är 8 platser en hyfsat liten andel av alla platserna. I någon av premiumkabinerna så är 8 platser en signifikant större andel av platserna i kabinen. Ju större andel av platserna i resp klass som ens resesällskap behöver, desto större risk för att reseaällskapet blir splittat vid irrops (olika klasser ombord, olika flighter) trots en och samma bokning, eller att ni helt enkelt får vänta"några" dagar extra innan det dyker upp ett flyg med tillräckligt många premiumplatser till er.
Händer det här ofta i praktiken? För oss skulle det vara en liten “katastrof” om vi behöver vänta en eller två extra dagar – vi är bara borta i 14 dagar och planen är dessutom att flyga runt lite (t.ex. några dagar på Phu Quoc och avslut i Bangkok). Då rasar ju hela upplägget om vi inte kommer iväg när vi ska.

– ”Riktig” business inom Europa på GOT–IST, vilket vi aldrig har testat. Tycker det är lite konstigt att nästan ingen lyft det som ett plus – kanske är det inget att hurra för?
Turkish business inom europa är lite av ett mellanläge. Det är betydligt bättre stol än något annat bolags, då det är 2-2 sittning istället för 3-3 (även om mittenstolen oftast är blockad). Det ska dock inte förväxlas med business på långflyg, det är bara en bredare stol, ingenting man kan göra till en säng, ingen egen hytt eller liknande.

Service mm skulle jag säga ligger mer i linje med andra bolags business.

Händer det här ofta i praktiken? För oss skulle det vara en liten “katastrof” om vi behöver vänta en eller två extra dagar – vi är bara borta i 14 dagar och planen är dessutom att flyga runt lite (t.ex. några dagar på Phu Quoc och avslut i Bangkok). Då rasar ju hela upplägget om vi inte kommer iväg när vi ska.
Tja, det förekommer irrops lite titt som tätt. Jag tror att du stirrat dig blind på att det är en trygghet att ha alla i samma bokning (ökar chansen att ni får resa tillsammans) men missar nackdelarna med att ha alla i samma bokning. Hur viktigt är det för er att komma iväg/hem på de datum du bokat? Hur viktigt är det att alla får sitta i den premiumkabin du bokat?

För oss skulle det vara en liten “katastrof” om vi behöver vänta en eller två extra dagar – vi är bara borta i 14 dagar och planen är dessutom att flyga runt lite (t.ex. några dagar på Phu Quoc och avslut i Bangkok). Då rasar ju hela upplägget om vi inte kommer iväg när vi ska.
Det du måste fråga dig är, hur sannolikt är det att det går ett annat (eller flera andra, då man förmodligen måste åka omväg) flyg som, några timmar eller kanske dag innan avgång, fortfarande har 8 lediga platser i business, mitt i högsäsong? Ganska osannolikt. Och finns det inte 8 platser så kan man inte boka om er dit.

Alltså, blir alternativen
- Dela upp er - helt oavsett hur mycket ni har ansträngt er med att finnas på en och samma bokning
- Nedgradera till ekonomi, där det är mycket mer troligt att det finns 8 lediga platser på samma flyg
- Vänta potentiellt ganska länge tills det finns någon rutt hem som råkar ha tillräckligt många lediga business-platser för att få ihop det

bättre av-/ombokningsregler, men det tycker jag att jag redan får via Amex-försäkringen
Äpplen och päron - Amex-försäkringen (eller annan reseförsäkring) hjälper dig med kostnader som uppkommer pga något försäkringsfall, t.ex. att ni har blivit akut sjuka och inte kan resa. Dvs någonting som är plötsligt, oförutsägbart och som ni inte hade kunnat påverka.

Flygbiljetter med flexibla av- och ombokningsregler hjälper er om ni bestämmer er för att ni vill ändra resan eller avboka. Det kan vara att ni hittar ett bättre hotell på andra datum, att vädret visat sig bli piss, att någon måste jobba och fått semestern inställd, att ni blivit ovänner inom gruppen, vadsomhelst.

Tja, det förekommer irrops lite titt som tätt. Jag tror att du stirrat dig blind på att det är en trygghet att ha alla i samma bokning (ökar chansen att ni får resa tillsammans) men missar nackdelarna med att ha alla i samma bokning. Hur viktigt är det för er att komma iväg/hem på de datum du bokat? Hur viktigt är det att alla får sitta i den premiumkabin du bokat?
Jag börjar mer och mer luta åt två separata bokningar – men då dyker ett annat (kanske inbillat) problem upp.

Vi måste ju sitta bredvid varandra och boka samtidigt: vi tar 3 biljetter (2+1) och den andra familjen 5 biljetter (4+1). Men även om vi sitter bredvid varandra och trycker “köp” samtidigt, vad händer om följande händer: min bokning på 3 går igenom direkt, medan deras bokning “tuggar” i systemet och sedan stoppas för att det inte finns 5 platser kvar i samma klass längre?

Är det här ett realistiskt scenario eller överanalyserar jag nu? Det kan ju hända i teorin, tänker jag.

Toppen